گروه سینمایی هنرآنلاین: محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره فیلم سینمایی «برادران لیلا»، گفت: طبق قانون فیلم‌هایی که به جشنواره‌های خارجی می‌روند، باید در داخل مجوز اکران گرفته باشند. حتی اسکار هم هیچ فیلمی را بدون مجوز اکران داخلی نمی‌پذیرد اما جشنواره کن اینچنین نیست.

وی افزود: به دوستانی که می‌خواستند «برادران لیلا» را به کن ببرند، اعلام شده بود اگر بدون اخذ مجوز اکران به آنجا بروند، فیلم مشمول مواد قانونی در این زمینه می‌شود. در اینجا قانون صراحت دارد؛ به آقایان تهیه‌کننده و کارگران نیز گفته شده بود. طبیعتاً چون این فیلم بدون مجوز رفته و به آن‌ها اطلاع داده شده بود، مشمول محدودیت‌های قانونی خواهد شد.

اسماعیلی ادامه داد: در دوره جدید بنای ما این است که قانون رعایت شود. آنها قانون را رعایت نکردند. برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، سازمان سینمایی از آنها دعوت کرد و خواست موارد مورد نظر برای صدور مجوز اکران را مد نظر قرار دهند اما این اتفاق نیفتاد. قانون در این موارد روشن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به این موضوع که قرار بود از «برادران لیلا» در چهلمین جشنواره فیلم فجر دعوت شود، توضیح داد: آن زمان گفته شده بود اگر می‌توانند فیلم را به جشنواره برسانند. جشنواره فجر نیاز به مجوز اکران داخلی ندارد، زیرا هیات داوری فیلم‌ها را بررسی می‌کنند. آن زمان دعوت شد (که فیلم) به هیات داوری بیاید که این کار انجام نشد.

وی در بخش دیگر صحبت‌هایش در واکنش به تولید فیلم «عنکبوت مقدس» و اقدام‌های قانونی پیرامون آن گفت: این فیلم اساساً در خارج از کشور تولید شده و مجوز ساخت و اکران نداشته است. در واقع در اردن فیلمبرداری شده است.

اسماعیلی در پایان بیان کرد: عوامل اصلی این فیلم موهن در خارج از کشور هستند. اگر عناصری در داخل کشور با این فیلم همکاری کرده باشند، مشمول مجازات‌های تنبیهی سازمان سینمایی خواهند شد.