خبرگزاری هنرآنلاین: سومین روز از دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان در حال برگزاری است. میرزا متین‌زارع داور ترکیه‌ای این جشنواره در گفتگو با هنرآنلاین درمورد وضعیت پانتومیم در ایران گفت: من گمان نمی‌کردم که هنر پانتومیم در ایران اینقدر ناشناخته باشد. در بسیاری از کشورهای دنیا هنر پانتومیم آنطور که باید ارزش‌گذاری نمی‌شود. مشخص است که در ایران هم این مشکل وجود دارد و مشکل اساسی آن هم عدم آموزش پانتومیم است. نمی‌توان آن را حرفه‌ای در نظر گرفت اما من این فستیوال پانتومیم را را یک آموزش می‌بینم. در واقع می‌توان آن را یک مدرسه پانتومیم حساب کرد.

وی افزود: باید مسیر طولانی طی شود و باید تکنیک پانتومیم را بیشتر از این که هست کنیم و ماه‌ها و سال‌ها روی آن کار شود.

این هنرمند در رابطه با وضعیت پانتومیم در ترکیه بیان کرد: رشته تخصصی من پانتومیم نیست و بر بازی‌های بدون کلام کار می‌کنم اما تا جایی که دیده‌ام در ترکیه هم این مشکلات وجود دارد. یک زمانی در دانشگاه استانبول رشته پانتومیم وجود داشت اما متاسفانه اخیرا بسته شده است. اساتیدی در ترکیه هستند که در این زمینه برجسته هستند و ورکشاپ و فستیوال‌هایی وجود دارد که اخیرا برگزار شد اما واقعیت این است که در آن‌جا هم فعالیت طولانی‌مدت و ادامه‌دار وجود ندارد.

IMG_20231011_170031_043
وی درمورد این که گروه‌های بین‌المللی هم در بخش رقابت باشند، گفت: این امر باعث پیشرفت ارتباطات بین‌المللی هنری می‌شود. در ادبیات هم این‌گونه است که وقتی کتاب‌ها ترجمه می‌شوند انگار که به کشور چیزی افزوده می‌شود. در واقع با ارتباط گرفتن با کشورهای دیگر دیدمان گسترده‌تر می‌شود. هنر پانتومیم تنها در یک تکنیک نیست و تکنیک‌های مختلفی دارد. دیدن این تکنیک‌ها و گسترده کردن آن لازمه این جشنواره‌ها هستند. اما باید توجه کنیم که وقتی از کشورهای دیگر نماینده دعوت می‌کنیم بهتر است که نمایش با کیفیت باشد. وقتی نمونه ضعیفی انتخاب شود چیزی به هنرمندان افزوده نمی‌شود.