به گزارش خبرنگار اعزامی هنرآنلاین دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و نهاد‌های استانی به دبیری ساسان قجر از 17 تا 20 مهر 1402 درحال برگزاری است.

ساسان قجر در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با چگونگی شکل‌گیری این جشنواره گفت: بیشتر از ده سال به دنبال این بودیم که این اتفاق رقم بخورد. به لطف مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شناخت مدیرکل هنرهای نمایشی از این هنر و نگاه مثبت ایشان به هنر پانتومیم، دور اول این جشنواره برگزار شد. خود شخص آقای کاظم نظری هم حضور داشت و استقبال و خواسته هنرمندان را مشاهده کرد. آقای نظری هم اظهار داشتند که این هنر، مادر هنرهای نمایشی است و به همین دلیل مجوز دومین دوره جشنواره صادر شد که البته اولین دوره‌ای است که بین‌المللی شده است. وی افزود: ما حمایت امام جمعه، استاندار و شهردار زنجان را هم داریم. همه این‌ها مدیران را به این نتیجه می‌رساند که زنجان شهر و استان میزبان مهربان است پس در این شهر می‌تواند جشنواره پانتومیم رشد کند و تا اکنون خوب پیش رفته است.

این هنرمند به حضور رئیس سازمان مایم اشاره کرد و بیان کرد: حضور رئیس سازمان مایم جهانی در ایران اتفاق خوبی است. ایشان در نشست کنفرانسی بعد از شروع مراسم گفت که چقدر زیباست که جشنواره پانتومیم با دعا و قرآن شروع شد و از خداوند طلب کمک کردید. شنیدن این جمله از زبان یک پانتومیم‌کار که رئیس سازمان جهانی مایم است بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که در سال بعد حضور کشورها و گروه‌ها خارجی بیشتر باشد. امسال ۲۸ کشور درخواست حضور دادند اما بررسی آثار ما را به ۵ اثر رساند. بنیاد و اساس جشنواره ما مبتنی بر آموزش و کیفیت است. سعی کردیم که آثاری انتخاب کنیم که به فضای آموزشی جشنواره ما و رشد و ارتقای آن کمک کند.

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان در پاسخ به این سوال که چرا گروه‌های خارجی در بخش رقابتی حضور ندارند، گفت: بچه‌های ما در این هنر تازه راه افتاده‌اند. اگر گروه خارجی وارد بخش رقابت شود مثل این است که یک تیم ۱۵ ساله با تیم جوانان ایران بازی کند. ما می‌خواهیم که گروه‌های خارجی حضور داشته باشند تا با بچه‌های ما حرف بزنند و تعامل کنند. در این جشنواره رفاقت مهم است. هدف ما این است که به یک گفتمان برسیم و سلیقه‌ها را با هم در یک بشقاب قرار دهیم و درموردش صحبت کنیم.قجر همچنین در پایان از برخی شنیده‌هایش از مردم زنجان گله و اظهار کرد: امیدوارم که سال بعد پربارتر در خدمت مردم زنجان باشیم. قرار بود تئاتر خیابانی مریوان در کردستان را به جای دیگر انتقال دهند که مردم و کسبه ایستادند و اجازه این کار را ندادند. مردم زنجان هنردوست هستند اما من امروز نکته تلخی را شنیدم که مدام به خودم می‌گویم اشتباه شنیدم. کسبه اعتراض کردند که وقتی بنر جشنواره نصب می‌شود، مقابل مغازه‌های ما است و همچنین تجمع مردم هم مانع کسب ما می‌شود‌. این نگاه بدی است. حتی یکی از مسئولان تهران این نکته را شنید و ناراحت شد که چرا مردم به این تفکر نمی‌رسند که این جشنواره‌ها برای آن‌ها هم نفع دارد و موجب حضور توریست در شهر می‌شود.