گروه هنرهای تجسمی«هنرآنلاین»: سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با شعار«ایران دوست‌داشتنی» در بخش‌های مختلف هنر تجسمی یکم تا پنجم شهریورماه امسال به میزبانی سنندج برگزار خواهد شد.

الهام سلطان‌محمدی داور و استاد کارگاه رشته طراحی سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران، با بیان اینکه در این دوره، آثار بسیاری به بخش طراحی رسیده بود که از کیفیت قابل قبولی برخوردار بودند، افزود: امسال، کارها در دو بخش نوجوان و جوان بررسی شد. در مرحله اول، آثاری که استانداردهای لازم را نداشتند، حذف شدند. سپس کارهای باقی‌مانده مجددا بررسی شدند و تعدادی که آشکارا بهتر از بقیه بودند، برای شرکت در جشنواره سی‌ام انتخاب شدند. در نهایت، ۱۴ نفر به این دوره از جشنواره راه پیدا کردند.

سلطان‌محمدی ادامه داد: در این مرحله، گاهی تصمیم‌گیری سخت بود، چون سطح کیفی آثار به هم نزدیک بود و ما سعی کردیم کارهایی که شخصی‌تر است و در آن، هنرمند با توجه به سن خود درک بهتری از طراحی یافته است را انتخاب کنیم. بیشتر طراحی‌هایی که دیدیم فیگوراتیو بودند و همچنین ترکیب فیگور و فضا و ارتباط آنها با هم نیز دیده می‌شد.

-5956456415453363017_121

او درباره متریال‌های به کار رفته در آثار هنرجویان طراحی‌ گفت: ابزار‌های متفاوتی مانند مداد، زغال، چاپ و... در این کارها استفاده شده بود، اما برای ما تکنیک اهمیتی نداشت و بیشتر به این توجه داشتیم که طراح از این ابزار چگونه برای نشان دادن موضوع مورد نظر خود استفاده کرده است. علاوه بر این، بعضی از آثار شباهت‌هایی به هم داشتند و به نظر می‌آمد که از یک کار دیگر و یا از یک طرز فکر یا درسی که معلم به آنها داده است، کپی شده‌اند، اما در نهایت، کارهایی را در نظر داشتیم که نوگرایی و ادراک طراحی در آن‌ها وجود داشته باشد.

استاد کارگاه طراحی سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با بیان اینکه آثار هنرجویان از شهرهای مختلف ایران به این دوره از جشنواره رسیده است، گفت: این نکته جذابی است که همه کارها از تهران نیستند و در این جشنواره هنرمندان جوان شهرستانی فرصت پیدا می‌کنند که در شرایطی متفاوت کار کنند. همین نکته باعث تفاوت جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با سایر رویدادهای هنری می‌شود. این فرصت بسیار خوبی است که جوانانی از شهرهای مختلف در کنار سایر هنرمندان قرار گیرند و در حین کار کردن چیزهای جدیدی بیاموزند. برای داوری نهایی آثار هم با توجه به اینکه ما روند خلق آثار هنرجویان را در کارگاه‌ها مشاهده می‌کنیم، در نتیجه داوری بهتر انجام می‌شود.

این هنرمند در پاسخ به این پرسش که آیا تفاوتی میان کیفیت آثار هنرمندان شهرهای مختلف دیده می‌شود یا خیر، گفت: این روزها با وجود اینترنت، امکانات بیشتری در اختیار همه قرار گرفته و به طور کلی فضای هنری شهرستان‌ها تغییر کرده است. در مجموع، سطح کارها قابل قبول بود و نمی‌توان گفت کارهای خارج از تهران کیفیت پایین‌تری داشتند. ما از شهرهای مختلف کارهای خیلی خوبی داشتیم و این، اتفاق امیدوارکننده‌ای است که به جز تهران، هنرمندانی از شهرهای دیگر هم داشته باشیم. این وضعیت نشان می‌دهد که فضای هنری در شهرهای دیگر هم شکل گرفته است.