سرویس تئاتر هنرآنلاین: رضا کوچک‌زاده قصد دارد از 16 مردادماه نمایش "راشومون" را که بازخوانی از داستان کوتاهی از ریونوسوکه آکوتاگاوا نویسنده داستان‌های کوتاه ژاپنی است را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه آورد. این نویسنده در سال 1927 میلادی در سن سی و پنج سالگی درگذشت و از او به عنوان پدر داستان کوتاه ژاپن یاد می‌شود و هر ساله جایزه ادبی به نام جایزه آکوتاگاوا اهدا می‌شود که برگرفته از نام اوست.

کوچک‌زاده نویسنده و کارگردان نمایش "راشومون" در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ایده نگارش این اثر گفت: آکوتاگاوا نویسنده نوپرداز ژاپنی است که زندگی کوتاهی داشته. او در نگارش داستان‌هایش ژانر متفاوتی را تجربه کرده و سعی‌اش بر آن بود که آثارش در پرداخت، شاکله تجربه‌گرایی را داشته باشد و این دلیلی بود بر انتخاب این داستان برای بازخوانی مجدد آن و اجرایش بر صحنه تئاتر.

او در ادامه صحبت‌هایش همچنین خاطرنشان کرد: نخستین بار در سال 1383 تصمیم به اجرای این نمایش گرفتم ولی به دلیل آنکه شرایط اجرا فراهم نمی‌شد، لابه‌لای کارهایم به فراموشی سپرده شد. در سال جاری قرار بود کار بزرگ‌تر و شلوغ‌تری را برای اجرا آماده کنم که به دلایلی محقق نشد به این نتیجه رسیدم که این نمایش را اجرا کنم.

این کارگردان درباره شیوه اجرایی نمایش عنوان کرد: "راشومون" شکل ویژه و خاص اجرایی خودش را دارد که برای گروه  بسیار جذاب بود و باید تماشاگر اجرا را ببیند تا بتوان درباره شیوه آن صحبت کرد.

رضا کوچک‌زاده در خصوص انتخاب بازیگران نمایش توضیح داد و گفت: نازنین احمدی و امیر محمدی بازیگران دوبازیگر اصلی هستند که خانم احمدی سابقه بسیاری در عرصه سینما و تلویزیون دارد و آقای محمدی نیز علاوه بر اینکه پیش از این در کارهای قبلی‌ام حضور داشته است، در نمایش‌هایی دیگری ایفای نقش کرده است.

او که خود طراح صحنه نمایش است با بیان اینکه طراحی صحنه این اثر وام‌دار متن و ادبیات نمایش است، یادآور شد: طراحی صحنه این اثر خلاصه‌گو، اندک و کاربردی است که این سه ویژگی از فضای داستان گرفته شده و در صحنه گسترش داده شده است.

کارگردان نمایش "راشومون" در پایان خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که خشونت در زندگی روزمره ما فراگیر و حتی منجر به جنگ شده است، این نمایش یک عاشقانه آرام است که شاید بسیاری از افراد، بخشی از زندگی خود را در آن ببینند و در نمایش سعی کرده‌ایم بیشتر از پیش بر فرهنگ گسترده شرقی کار کنیم. این فرهنگ کشاورزی و باروری است که با فرهنگ ایرانی از یک سرچشمه سیرآب شده و برای کسانی که به ادبیات و هنر اهمیت می‌دهند دیدن "راشومون" خالی از لطف نیست.

خلاصه داستان این نمایش از این قرار است:  موریتو سامورایی درست‌کار در پی یورشی، سالارش را از دست می‌دهد و رونین می‌شود. هنگام بازگشت به زادگاهش درمی‌یابد اسب و مادرش را نیز از دست داده و تصمیم می‌گیرد خود را به رود اندازد. این همزمان می‌شود با آیین گشایش پلی که بر رود ساخته‌اند و در آن‌جا معشوق گذشته‌اش کسائه‌ را می‌بیند. حادثه‌ای ناخواسته روی می‌دهد و معشوق از او خواسته‌ای دارد. موریتو باید مردی بی‌گناه را بکشد یا آخرین خواسته‌ عشقش را نپذیرد؟

یادآور می‌شود صحنه یاران نمایش "راشومون" هژیر مرادی، احسان قره‌داغی، پیروز محمدی، مهدی عباسی و حسین جعفریان هستند و دیگر عوامل آن عبارتند از: طراح صحنه : رضا کوچک‌زاده، طراح لباس : ماه‌رخ سلیمانی‌پور، طراح نور : بابک شاه‌علی‌زادگان، طراح چهره‌پردازی: بهاره اسدی، آهنگ‌ساز و طراح صدا: مهران میرمیری، طراح حرکت و سازنده سر اسب : سارینا شاد، ‌یاران کارگردان : محمدرضا رشیدعلی‌‌پور و حسام نظری، ساخت ‌و ساز صحنه : پیام قدیری، مشاور رسانه‌ای : علی نام‌جو و عکس : محمدرضا علی‌‌پور.

"راشومون" از 16 مرداد ساعت 19 با مدت زمان 70 دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه است.