سرویس موسیقی هنرآنلاین: دومین هفته موسیقی چهارشنبه 17 دی ماه با اجرای پر شور گروه داماهی آغاز شد.

این دومین اجرای گروه داماهی در تهران بود. داماهی با تلفیق نوازندگانی از پایتخت و جنوب ایران در حاشیه برگزاری جام جهانی در برزیل شکل گرفت. آنها 5 نوازنده از پروژه "دو-ر-می-فا-صلح" بودند که بعد از بازگشت به ایران داماهی را شکل دادند، بطور حرفه‌ای چند ماه تمرین کردند و با اجرا در تالار شهید آوینی شهر بندرعباس اعلام موجودیت کردند.

داماهی در 18 مهرماه در بندرعباس روی صحنه رفت و با انرژی هفته بعد از آن در تهران و در برج آزادی اولین اجرای خود را برگزار کرد. انتخاب داماهی به عنوان آغازگر برنامه‌های دومین هفته موسیقی تلفیقی به نظر انتخاب مناسبی می‌آید.

داماهی روز چهارشنبه رپرتواری ارائه داد که در آن موسیقی جنوب، المان‌هایی از موسیقی سیستان بلوچستان و ملودی مشهوری از موسیقی شمال ایران را در بستر و پترن‌هایی از موسیقی امروز جهان ترکیب شده بود.

رضا کولغانی خواننده این گروه اهل بندر عباس است و حتی در لحظات که ترانه‌های زبان فارسی را می‌خواند، به دلیل شکل و ساختاری صوتی حنجره‌اش لمحه‌ای از آوای جنوب را دارد.

شایان فتحی نوازنده دارمز که در اروپا زندگی می‌کند، با اجرای درخشان خود و نواختن ریتم‌ها با ادبیات خاصی بطور کلی در صدا دهی گروه تاثیر گذاشته و نگاه متفاوتش را به این موسیق اضافه کرده است.

دارا دارایی و حمزه یگانه که سابقه روشنی از موسیقی جَز دارند و در این سال‌ها تجربیات هم در فضای موسیقی ایرانی داشتند، تجربیات خود از گروه "آبرنگ" و دیگر گروه‌هی اینگونه‌ای را به این گروه آوردند. آنها در کنار آهنگسازی تنظیم‌کنندگان نهایی گروه هم هستند و نقش پر رنگ در آنچه که داماهی هست، دارند.

ابراهیم علوی نوازنده غریب جنوبی هم عود و گیتار را با امضای منحصر به فرد خود می‌نوازد. علوی هم اهل بندرعباس است و وزنه موسیقی جنوب در این گروه را پر رنگ کرده است.

با این اوصاف به نظر می‌آید انتخاب گروه داماهی به عنوان اجرای افتتاحیه این رویداد، انتخاب مناسبی بوده است. هماهنگی و انسجام اعضای گروه نسبت به آخرین کنسرتشان در 25 مهرماه در سالن برج آزادی نشان از تمرینات مداوم آن‌ها دارد، البته صدابرداری رضا عسگر‌زاده هم در صدادهی بهتر موسیقی آن‌ها بی‌تاثیر نبود. رضا عسگرزاده ، صدابردار تما اجراهای این برنامه است و این باعث شده تا مخاطبان به نسبت دیگر کنسرت‌هایی که در این سالن برگزار می‌شود صدای بهتری بشنوند.

اما شب اول این برنامه به اجرای داماهی ختم نشد. گروه پیتر سلیمانی پور هم ساعت 21 و البته با تاخیری نه چندان کوتاه روی صحنه رفتند.

این اجرا اولین برنامه از دومین هفته موسیقی تلفیقی بود که بلیت‌هایش بطور کامل فروش رفت و تمدید شد. گروه پنج نفره پیتر سیلمانی‌پور بود، یک اجرای با کیفیت را پیش روی مخاطبان گذاشتند تا اولین شب از هفته موسیقی تلفیقی با تحسین علاقه‌مندان موسیقی به پایان برسد.

پیتر سلیمانی‌پور (نوازنده ساکسفون) در کنار نیما رمضان (گیتار الکتریک)، دارا دارایی (باس)، آرش پژند مقدم (درامز) و حمزه یگانه (پیانو) کلاسی از نوازندگی را به نمایش گذاشتند که در اجراهای بسیار کمی در ایران رخ می‌دهد.

پیتر سلیمانی‌پور درباره این گروه و اجرا نوشته است: دانستن این موضوعات نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه ذهن و حواس شنونده را به گونه‌ای درگیر بازشناسی "کلمات" کرده و از دریافت پیغام «جملاتی» که با آن کلمات گفته شده‌اند منحرف خواهد کرد. با کوشش در بیان اجمالی ماهیت این موسیقی نیز، ذهنیت مخاطب ناگزیر نسبت به همان تعداد واژه‌ مختصر آگاه، هوشیار و - متاسفانه - محدود خواهد شد. موسیقی در هر جای این کره خاکی همواره محصول ترکیب عناصر صوتی، فنی، روانی، اجتماعی، عاطفی،…بوده ، ولی برای شنونده‌ موسیقی، تاثیر اصلی، از عناصر حاصل نمی‌شود بلکه از مجموع و ترکیب آنها که در قالب یک یا چند قطعه موسیقی مستقیما به گوش او می‌رسند و در او تاثیری می گذارند که به ندرت با عناصر ذکر شده مربوط است. به همین ترتیب، موسیقی این گروه ممکن است تاثیری در شنونده خود بگذارد که کوچکترین ارتباطی با عناصر تشکیل دهنده‌اش ندارد، به همین جهت به همین توضیحات بسنده می‌شود . گروه پیتر سلیمانی پور از شنونده دعوت می‌کند تا هر آنچه را در بالا خوانده است فراموش کند و به صدای موسیقی گوش بسپارد.

گروه پیتر سلیمانی‌پور در سال 1391 و به بهانه اجرا در اولین هفته موسیقی شکل گرفت. و در حال حاضر گروه محبوب در میان علاقه‌مندان موسیقی محسوب می‌شود.

شب دوم به اجرای گروه راک "کانال" اختصاص داشت. موسیقی این گروه بیشتر وام دار جریان موسیقی راک دهه 1970 بود و نوازندگی میلاد مجذوب بیش از پیش این نکته را گوشزد می‌کرد.

گروه کانال در سال ۱۳۸۲ در قالب یک آنسامبل راک مدرن شکل گرفت گروه کانال اولین اجرای رسمی خود را سال ۸۳ برگزار کرد و پس از شش سال فعالیت در سال ۱۳۸۹ موفق به انتشار رسمی آلبوم با عنوان هفت ثانیه نخست شد و رونمایی آلبوم خود را در سالن محک به نفع کودکان سرطانی انجام داد.

اعضای این گروه متشکل از سعید مبینی (نوازنده گیتار الکتریک و خواننده)، مسعود مبینی (نوازنده گیتار بیس)، میلاد مجذوب (نوازنده گیتارالکتریک)، پوریا قربانی (نوازنده کیبورد) و سعید جامع صنایع (نوازنده درامز) است.

در شب سوم "دوئت بعلاوه یک" روی صحنه رفت. پیتر سلیمانی‌پور این بار با همراهی شهرام غلامی رپرتوار بسیار متفاوتی از اجرای شب اول خود ارائه کرد. در این شب سلیمانی‌پور ساکسفون، کلارینت و گیتار آکوستیک نواخت. این اجرا در واقع برخورد آزاد عود و سازهای بادی بود که سلیمانی‌پور می‌نواخت.

شهرام غلامی که سال گذشته با آلبوم "یک روز" تصویر یک موسیقیدان موفق و نخبه‌گرا از خود ارائه داده بود در همراهی با پیتر سلیمانی‌پور نوازنده متفاوتی بود. آنها مجموعه از ریتم‌ها و موتیف‌ها را به شکل آزاد ر غالب یک برنامه جذاب با نگاه ویژه‌ای به مخاطبان دومین هفته موسیقی تلفیقی ارائه کردند.

"بعلاوه یک" هم ترکیبی از ادوات الکترونیک بود که با طراحی در لحظه پیتر سلیمانی پور شکل می گرفت و به اصطلاح لوپ می‌شد. در این برنامه سلیمانی‌پور با استفاده از ابزاری که در اختیار داشت یک قطعه بشکل تک نفره اجرا کرد. یک ریتم پرکاشن، ریتمی برای صدا باس و ریتمی که با کلارینت نواخت را به تنظیم خودش لوپ کرد و روی این سه صدا با سامسفون شروع به بداهه نوازی کرد.

این قطعه از شاخص‌ترین آثاری بود که در این سه شب اجرا شد. جالب اینکه ادبیات نوازندگی پیتر سلیمانی‌پور در این شب بسیار متفاوت با اجرایی بود که در شب اول برنامه در غالب گروه پیتر سلیمانی‌پور ارائه کرده بود.

دومین هفته موسیقی که به همت خانه هنرهای شهری و در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود تا ۲۳ دی ماه با اجرای گروه‌هایی همچون گروه نور و گروه شوربا به کار خود ادامه می‌دهد. علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت سی‌گذر مراجعه کنند.