ناصر وحدتی خواننده و سرپرست گروه گیل و آمارد در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره موسیقی نوروز در گیلان گفت: خوشبختانه با وجود تحولات اجتماعی این عصر و تأثیر تکنولوژی در زندگی مردم شهر وروستا هنوز هم در گوشه و کنار گیلان نوروزی خوان‌‌‌‌ها با نغمه‌ها و تصنیف‌های دلنشین خود چند هفته قبل از موسم بهار مژده طلیعه‌ی نوروز، این جشن کهن و ملی، را به"گیله مردان" و"گالشها"می دهند. این ترانه‌ها معمولاُ توسط دو یا چند تن از جوانان در کوچه‌ها و محلات شهر و یا در کنار خانه‌های روستائی اجرا می شود.

این خواننده در ادامه افزود: همچنین موسیقی، زبان گیلکی و آداب و رسوم نوروزی در گیلان پابرجا مانده است و موسیقی نوروز برای مردم از اهمیت زیادی برخوردار است و به آن توجه زیادی می شود.

سرپرست گروه گیل و آمارد در ادامه خاطرنشان کرد: پیش از نوروز باشکوه ترین مراسم در چهارشنبه سوری برگزار می شود که همه دور آتش جمع می شوند و با ساز همخوانی می کنند ، همچنین در این مراسم از آتش و فصل زمستان خداحافظی می کنند و به استقبال سال جدید و بهار می روند.

وحدتی در ادامه بیان کرد: همچنین از گذشته افراد فقیر قبل از تحویل سال با صدای بلند آواز می خواندند و از این راه پول جمع می کردند، همچنین شادی و بهار را به خانه ها می بردند و بیشتر اشعار در ستایش سلطان خوانده می شد به عنوان مثال با صدای بلند می خواندند : باد بهاران آمده / عید بزرگان آمده / عید سلطان آمده ، اما با ورود اسلام بیشتر اشعار در مدح ائمه اطهار خوانده می شد.

سرپرست گروه گیل و آمارد افزود: همچنین با ورود اسلام بیشتر اشعار رنگ و بوی مذهبی پیدا کرد، همچنی اشعار نوروز و نوسال در گیلان به صورت فارسی و گیلکی گفته شده‌‌اند و بیشتر کلمات و واژه‌ها و حتی ترجیع‌بندهای نوروزی به فارسی است.

ناصر وحدتی در پایان گفت: این نغمه‌ها که با آهنگ خاص نوروزی، گاهی به شکل ترانه و گاه بصورت گوشه‌هایی از آواز یا دستگاهموسیقی اجرا می شوند، در سراسر خطه‌ی گیلان تقریباُ یکنواخت و هم‌آهنگ بنظر می رسند. نوعی از عناصر مقدس ملی و باستانی ایران مانند نور، مهر، خاک، زمین، باد، مظاهر طبیعت و مسائل اعتقادی شیعه مانند توجه امامان، آمیختگی خاص پیدا کرده است.