فواد توحیدی پژوهشگر در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره نوروزخوانی در کرمان گفت: موسیقی نوروز و شادیانه ها در میان مردم کرمان از جایگاه خاصی برخوردار است این قطعات قدمت فراوانی دارند و موسیقیدانان منطقه مراسم ویژه نوروز را برگزار می کنند. همچنین موسیقیدانان محلی جایگاه ویژه ای را به خود در موسیقی همراه با حرکات نمایشی اختصاص می دهند.

این پژوهشگر در ادامه افزود: به طور مثال در منطقه بافت قبل از نوروز مردم کنار رودخانه ها جمع می شوند و ترانه های عید را می خوانند و دایره می نوازند و با این کار به پیشواز عید می روند.

فواد توحیدی در ادامه تاکید کرد: همچنین قبل از تحویل سال در منطقه شهداد قدیمی ترین نقاره زن ها به پشت بام ها می روند و هنگام طلوع و غروب خورشید نقاره می زنند، همچنین این مراسم در امامزاده زید برگزار می شود.

این پژوهشگر در ادامه خاطرنشان کرد: محتوای اشعاری که مردم در کرمان می خوانند شامل شادی، امید،زندگی و... است، همچنین بانوان هنگام تحویل سال با هم ترانه های عید را می خوانند و به رقص و پایکوبی می پردازند.

فواد توحیدی در پایان گفت: همچنین موسیقیدانان با بهره گیری از قطعاتی که به نوعی به موضوع بهار و بهاریه ها وشادیانه های نوروزی است می پردازند و آمدن نوروز را با موسیقی و سُرنا و دُهل جشن می گیرند.