به گزارش هنرآنلاین هنر را نباید ساده‌انگارانه تعریف کرد. اگر در تعریف هنر، تنها به آثار و فرایندهایی اشاره کنیم که با تاثیرگذاری بر یکی از حواس پنجگانه، احساسات و عواطف ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، نگاهی بسیار سطحی به مقوله هنر داشته‌ایم. هنر را زمانی درست تعریف کرده‌ایم که از قید و بند چشم و نقوش چشم‌نواز و گوش وآواهای گوش‌نواز، رها شویم و به ندای نوع‌دوستی که از دل برمی‌آید، گوش بسپاریم.

همواره هنرمندانی بوده‌اند که از این قید و بند رها شده باشند و با کردارشان، هنر واقعی و اصیل نوع‌دوستی را معنا کرده باشند. غیر از این نیست که هنرمند، هر چه دارد از مردم دارد و عجیب نیست که ببینیم هنرمند شهرت و اعتبارش را در مسیر همدلی با مردم و گره‌گشایی از مشکلات آنها خرج کند. محسن چاوشی پرچمدار این مکتب است و سالهاست در کنار صدای خاصش، به دغدغه‌مندی و همدلی‌اش ما مردم شناخته می‌شود.

محسن چاوشی3

طبق آنچه که مدیرعامل ستاد دیه تابستان سال گذشته در گفتگویی اظهار داشته است، در بازه تابستان 1399 تا تابستان 1401، تعداد ۸۵۱ زندانی غیربزهکار تحت حمایت ستاد دیه کشور با رقم اهدایی هفت میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومانی علاقمندان و دنبال‌کنندگان صفحه اجتماعی محسن چاوشی از بند حبس رهایی یافته‌اند. همچنین عنوان شده که در همین بازه زمانی، با کمک مخاطبان صفحه اینستاگرام این هنرمند زمینه آزادی ۲۸۱ بدهکار مالی یا محکوم به پرداخت دیات حوادث کارگاهی و سوانح رانندگی از بند فراهم شده است.

همدلی محسن چاوشی با مردم و گره‌گشایی از کار آنها، سابقه طولانی دارد و حالا هم شاهد آن هستیم که این هنرمند، مجموعه خیریه‌ای تحت عنوان «جمعیت حیدر» راه‌اندازی کرده تا این دست فعالیت‌های خویش را به طور گسترده‌تر و منسجم‌تر به پیش ببرد.

چاوشی البته تنها هنرمندی نیست که در بین اهالی موسیقی، از این جنس دغدغه‌ها دارد. اوایل تابستان امسال، که تنور کنسرت‌ها پس از مدتی دوباره داغ شده و رونق یافته بود، ناصر زینعلی از کنسرت تیرماه خود، درآمد حاصل از یک سانس کامل را به آزادی زندانیان نیازمند اختصاص داد.

اجرای ناصر زینعلی در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر

مصطفی راغب، هنرمند دغدغه‌مند دیگری است که آوازه نوع‌دوستی‌اش این روزها به گوش می‌رسد. وی اخیرا با حضور در زندان مرکزی یزد، علاوه بر مداحی و مرثیه‌سرایی برای زندانیان، با هزینه شخصی 5 زندانی غیرعمد را نیز آزاد کرده است. وی درباره چنین کنش‌های امیدبخش و همدلانه‌ای گفته است: ای کاش فرهنگ‌سازی شود تا مردم بخشی از نذورات خود را صرفِ آزادسازی زندانیان غیرعمد کنند.

ragheb

همدلی، مهم‌ترین کلیدواژه عرصه هنر است و رسالت اصلی هنرمند، نزدیک کردن دل‌هاست. هنرمند، اگر به این رسالت خویش عمل کند، چه گره‌ها که باز نمی‌شود! چنین رفتارهایی از هنرمندان، شاید آغازی باشد بر یک جریان؛ جریانی که می‌کوشد چهره حقیقی هنر و هنرمند را به جامعه نشان دهد!

احمدرضا انصاری