گروه فرهنگی خبرگزاری هنرآنلاین: طنز نوعی بیان هنری است که نفس هنری بودن آن بیش از هر چیز دیگری حائز اهمیت است و  طنز نوعی بیان غیر مستقیم و هنری محسوب می‌شود که زبان را از وضعیت ابتدایی و قراردادی فراتر می‌برد و به آن موقعیت تازه‌ای می‌بخشد. طنز در ایران اما با بحران‌های اجتماعی و اقتصاد آمیخته شده است و به نوعی پیوست جدی بحران‌هاست.

در ادبیات امروز به‌ویژه در ادبیات کودک و نوجوان، نمونه‌های خوب طنز کم است و به موضوع طنز و طنزنویسی کمتر پرداخته شده است؛ این درحالی است که طنز زبان جذابی برای ارتباط گرفتن با مخاطب کودک و نوجوان محسوب می‌شود.

عباس حسین‌نژاد، مدیر دفتر طنز حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی هنر آنلاین با تاکید بر اینکه حوزه بحران جای طنز بسیاری دارد، عنوان کرد: ایرانیان در حوزه طنز در بحران صاحب سبک هستند و انتشار لطیفه‌ها پس از وقوع حوادث حتی ناگوار، گواه این امر است.

وی به حضور خود در چهارمین دوره از جشنواره طنز بحران به عنوان دبیر جشنواره اشاره کرد و گفت: فراخوان این جشنواره به زودی منتشر خواهد شد؛ همچنین از فعالان این حوزه درخواست دارم بدون مشورت کردن با طنزپردازان حرفه‌ای نسبت به انتشار آثار طنز اقدام نکنند تا طنز درست و خواندنی منتشر و به مخاطبان عرضه شود.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری همچنین با تأکید بر جای خالی طنز در حوزه کودک و حساسیت این موضوع اظهار کرد: در قدیم هفته‌نامه بچه‌ها گل‌آقا منتشر می‌شد ولی دیگر چیزی به عنوان طنز برای کودک و نوجوان در مطبوعات به چشم نمی‌‌آید و  به نظر می‌رسد که یکی از وظایف دوستان ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این است که موضوع طنز در این حوزه را جدی‌تر بگیرند.

حسین‌نژاد با بیان اینکه در دفتر طنز حوزه هنری به سبب آن‌که بخشی تحت عنوان کودک و نوجوان تعریف کرده‌ایم، گفت: با حوزه هنری کودک و نوجوان به صورت مشترک اقداماتی را در دستور کار داریم و بخشی از آن نیز محقق شده است اما اصل ماجرا «باقی» مانده است که آن را به کمک دغدغه‌مندان طنز کودک و نوجوان پیش خواهیم برد.

وی اصل فعالیت در بخش طنز را حوزه آموزش خواند و بیان کرد: برآنیم به زودی آموزش را در این حوزه آغاز کنیم و با آموزش دیدن طنزپردازان دانش‌آموز، اتفاقات خوبی را در حوزه طنز کودک و نوجوان شاهد خواهیم بود.

حسین‌نژاد خاطرنشان کرد: با آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز در این راستا مذاکره کرده‌ایم و این مجموعه به آموزش ادبیات و طنز به نوجوانان تمایل بسیاری دارد؛ از این رو برای همکاری به توافقات اولیه رسیدیم. ذهن نوجوان ما بسیار آماده است و اگر درست آموزش ببیند بسیار خوب طنز می‌نویسند.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری تاکید کرد: با تفاوت نسلی زیادی که داریم و زبان طنز نسل جدید که با زمان گذشته بسیار فرق دارد، نیازمندیم که نوجوانان و جوانان بیشتری را به عرصه طنزنویسی و تولید محتوای طنز دعوت کنیم و آموزش دهیم تا بتوانیم به ذهن نسل جدید کمی نزدیک شویم.