به گزارش هنرآنلاین، همزمان با چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان، نهمین آیین گلریزان شهرستان اردکان با حضور مسئولان ارشد استانی و شهرستانی در اردکان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور سبز نزدیک به ۱۲ هزار نیکوکار برگزار شد، یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد از سوی خیرین و صنعتگران این شهرستان تعهد گردید.

مهران فاطمی، استاندار یزد در آیین گلریزان با تقدیر از مسئولین قضایی، اجرایی و صنعتگران شهرستان اردکان اظهار کرد: بسیار پسندیده است که مردم در کنار مسئولین شادی را به اشتراک گذاشته و با کمک یکدیگر پدرانی را که به دلایل جرایم مالی غیرعمد از حضور در کنار خانواده محروم هستند را آزاد و به آغوش فرزندانشان بازگردانید.

وی افزود: علیرغم حضور پرشور مردم اردکان، برخی صنایع نیز در کنار دغدغه‌های تولید، به مسائل فرهنگی توجه ویژه دارند که جای تقدیر دارد.

غلامعلی دهشیری، رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: برگزاری آیین جشن گلریزان و رزمایش مواسات همزمان با سالروز میلاد کریم اهل بیت که تجلی اخلاق حسنی است، بسیار اقدام ارزشمندی است.

دهشیری تصریح کرد: این جمع نمادی از ارزش‌های الهی و انسانی و همچنین تبلور و تجلی همدلی مردمان نیک از دیار اردکان است که نوعدوستی و انسان دوستی را به نمایش خواهند گذاشت.

وی با اشاره به روایتی از امام حسن(ع) افزود: انسان مومن از طریق مال، آبرو و یا سخن زیبا باید به دردمندان کمک کند که خوشبختانه موج همدلی و همراهی مردم شریف و شهیدپرور اردکان را در جشن گلریزان این شهرستان شاهد هستیم.

رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: اعطای امید و نشاط اجتماعی به زندانی جرایم غیرعمد و خانوادهٔ او مطابق سنت نیکوی حضرت امیرالمومنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) به عنوان سرآمد نیکوکاران است.

رییس هیئت امنای ستاد دیه استان یزد در ادامه زندان‌های استان یزد را مهد و کانون اصلاح و تربیت دانست و گفت: زندان‌های استان یزد در بین ۱۹ شاخص قضایی در انتخاب زندان برتر در کشور جایگاه دوم را به دست آورده که نشان می‌دهد همکاران ما در این مجموعه برای اصلاح و تربیت و توانمندی زندانیان به صورت شبانه روزی تلاش می‌کنند و وضعیت بسیار خوبی در زندان‌های استان حاکم است اما بازهم در تاریخ از زندان به عنوان جایگاه دشوار نامبرده‌اند که امیدواریم با توسعه فرهنگ نیکوکاری، نوع دوستی و انسان دوستی مابقی مددجویان جرایم غیرعمد استان نیز از بند زندان رهایی یابند.

دهشیری افزود: سال گذشته تعداد ۱۷ مددجو جرائم غیر عمد از زندان شهرستان اردکان آزاد شدند که مبلغ بدهی آنها مبلغی بالغ بر ۲۰۵ میلیارد ریال بود که مبلغ ۱۹۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از شکات گذشت رضایت مندانه اخذ گردید و با پرداخت مبلغ ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال زمینه آزادی این ۱۷ محکوم از زندان فراهم گردید.

این مقام مسئول با تشکر از زحمات ستاد دیه استان در راستای آزادی بدهکاران غیربزهکار گفت: سال گذشته تعداد ۱۶۳ محکوم مالی از زنداهای استان آزاد شد که از این تعداد ۲۴ محکوم مالی جرائم غیر عمد بدون پرداخت ریالی و به صرف ارایه مشاوره و اصلاح ذات البین از بند رهایی یافتند.

حسین سبزواری فرماندار شهرستان اردکان نیز خاطرنشان کرد اظهار کرد: خرسندیم که این سنت حسنه گلریزان از سال گذشته از حالت یک گلریزان محدود به یک گلریزان عمومی و بزرگ تبدیل شده و آحاد مردم در این آیین شرکت میکنند که این خود یکی از مهمترین اقدامات در راستای کاهش جرائم و ورود افراد با محکومیت‌های مالی به زندان و همینطور ترویج فرهنگ کمک به همنوع است.

سبزواری افزود: در روزگارانی که مردم شریف ما در یک نبرد تمام عیار اقتصادی بسر برده و با انواع تحریم‌های تحمیلی و ظالمانه و بعضا سیاستهای پولی ناقص جانانه مقاومت میکنند شرکت در فعالیتهای نوع دوستانه، ایثاری مضاعف و در خور تحسین است.

فرماندار شهرستان اردکان در پایان خاطرنشان کرد: آزادی و آزادگی از مفاهیم و خواسته‌های بشر در طول اعصار و قرون بوده و برای بدست آوردن آزادی فردی و اجتماعی انسانها هزینه‌های زیادی را پرداخته‌اند، بحدی که می‌توان گفت که آزادی با حیات مترادف شده و دربند بودن با مرگ و در این میان کمک به آزادی انسان‌های دربند خود مصداق بزرگترین اعمال نیک شمرده شده و در دین مبین اسلام نیز برای آمرزش گناهان، و تخفیف خطاها و آزاد کردن بنده و غلام و کنیز از مصادیق جدی آزادی شمرده شده و به آن توصیه شده است.

اجرای موسیقی زنده توسط رضا صادقی خواننده محبوب و مردمی کشور و شعر خوانی و اجرای مرشدی زورخانه‌ای از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.