سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشر شده در صفحه مد و لباس هنرآنلاین طی صفحه گذشته را مرور می‌کنیم:

بزرگ‌ترین واحد نساجی کشور به مرحله افتتاح می‌رسد؟

لزوم توسعه تولید و تجارت حوزه صنایع نساجی و پوشاک، این ضرورت را ایجاب می‌کند  که علی‌رغم تمامی چالش‌های اقتصادی و تحریم‌ها، هر دو عرصه دیرینه در کشور حفاظت شده و با تکیه بر بنیه‌های فرهنگی، هنری و فناورانه، جریان صنایع نساجی و پوشاک را به سمت و سویی هدفمند و کارآمد هدایت کرد.

در شرایطی که صنعت نساجی به عنوان یکی از صنایع مورد نیاز عرصه مد و لباس با مشکلات متعددی از جمله کمبود و بعضاً نبود بسیاری از مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کند، استاندار آذربایجان‌ غربی از راه‌اندازی بزرگترین واحد نساجی کشور در شهر خوی خبر داده است.

محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان‌ غربی طی روزهای اخیر و در مراسم افتتاح برخی از پروژه‌های عمرانی این استان اذعان داشته است که بزرگترین واحد نساجی کشور در خوی راه‌اندازی می‌شود و به دنبال پیگیری و برطرف کردن مشکلات این واحد هستند.

حال باید منتظر ماند و دید که با توجه به میزان نقدینگی موجود به منظور راه‌اندازی این مجموعه و سخت‌افزار و منابع انسانی متخصص، آیا این واحد نساجی پس از افتتاح قادر خواهد بود بسیاری از چالش‌ها در زمینه تأمین پارچه مورد نیاز فعالان عرصه مد و لباس کشور را مرتفع سازد؟

معصومه بی‌پناه: رشتی‌دوزی را نمی‌توان نوعی سوزن‌دوزی دانست

شتی‌دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی استان گیلان بوده که در فهرست آثار ملی ایران و میراث فرهنگی ناملموس و معنوی به ثبت رسیده‌ که در دهه ۸۰ شمسی، یونسکو نام این رشته را که قبلاً قلاب‌دوزی رشتی بوده را به نام دیرین و بومی رشتی‌دوزی تغییر داده است.

رشتی‌دوزی نوعی از رودوزی‌های سنتی ایرانی است که طی آن زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم‌نواز تزئین می‌شود. مرکز عمده رشتی‌دوزی، شهر رشت است که به سبب شهرتی که در رشت داشته رشتی‌دوزی نامیده می‌شود. رشتی‌دوزی به سه روش ساده، برجسته و معرق دوخته می‌شود و کاربرد این هنر از دیر باز تاکنون شامل پرده، فرش، پوشش زین، سجاده، روکش مقابر بزرگان، کلاه، لباس، رومیزی و روتختی است.

معصومه بی‌پناه فرزند استاد عباسعلی بی‌پناه که این‌روزها به پشتوانه بیش از شش دهه هنر و تجربه پدر در زمینه قلاب‌دوزی، به شکل حرفه‌ای در این عرصه حضور دارد، درباره روند فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: رشتی‌دوزی یکی از رودوزی‌های شناخته شده و دارای جایگاه نه فقط در ایران که در تمام کشورهای هنر دوست است و به واسطه رنگ، نقش، اصالت و قدمت در میان بسیاری از دوخت‌های سنتی، دارای جایگاه رفیعی بوده و است.

مشروح این گفت‌وگو را در اینجا بخوانید.

تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره ملی عکس لباس اقوام

خانه نگرش آگاهانه ویرا با مجوز اداره کل هنرهای تجسمی، چندی پیش فراخوان نخستین جشنواره ملی عکس ویرا را با موضوع پوشاک سنتی اقوام ایرانی در رسته‌های کودکان، بانوان و آقایان منتشر کرد.

مدیحه جمالی دبیر این جشنواره درباره روند دریافت اثر از سوی دبیرخانه رویداد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نظر به استقبال از این رویداد و بنا به تصمیم شورای سیاست‌گذاری این جشنواره، مهلت ارسال اثر که قرار بود در روز پایانی آذرماه به اتمام رسد، تا دهم دی‌ماه تمدید شده است.

نخستین جشنواره ملی عکس ویرا با هدف معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌‌های گردشگری، تعمق در جاذبه‌های فرهنگی، معرفی هنرمندان فعال در حوزه عکاسی مرتبط با گردشگری، تشویق و ایجاد فرصت‌های آموزشی به منظور افزایش کمی و کیفی آثار عکاسی در حوزه گردشگری، راه‌اندازی آرشیو قابل دسترس برای علاقه‌مندان گردشگری و عکاسان حوزه گردشگری و کمک به اقتصاد عکاسی حوزه گردشگری برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه فراخوان این رویداد به سایت جشنواره به نشانیvirathouse.com مراجعه کنند.

انتشار فراخوان دهمین جشنواره بین‌‌المللی مد و لباس فجر

فراخوان دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور منتشر شد.

مقدمه مندرج در فراخوان دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به شرح زیر است:

جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بزرگ‌ترین رویداد تخصصی در عرصه مد و لباس کشور است. این جشنواره رویدادی فراگیر در حوزه هنر- صنعت مد و لباس است که در راستای تحقق مفاد ماده ۳ قانون ساماندهی مد و لباس هرساله به مناسبت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود.

امسال نیز این جشنواره دهمین دوره خود را با ۱۱ هدف ازجمله تحقق اصول و سیاست‌های کلان فرهنگی و هنری نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه مد و لباس و صیانت از حقوق و ارج نهادن به کوشش‌های طراحان، فعالان، پیشکسوتان و دست‌اندرکاران هنر- صنعت مد و لباس برگزار می‌کند.

مشروح فراخوان را در اینجا بخوانید.

سحر پروانه: طراحان لباس در رسانه ملی فضای مانور هنری ندارند

سحر پروانه طراح لباس درباره روند فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: دوره طراحی لباس را در مجتمع فنی تهران پشت سر گذاشتم و در این مدت به شکل گروهی و انفرادی در برخی از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مد و لباس شرکت کردم.

او در ادامه افزود: از حدود دو سال پیش به‌عنوان طراح لباس وارد فضای رسانه ملی شدم و برای تعدادی از مجریان تلویزیون و بازیگران، کار طراحی لباس را انجام دادم.

پروانه به چالش‌های طراحی لباس برای بازیگران و مجریان تلویزیون اشاره کرد و گفت: طراحان لباس در رسانه ملی فضای مانور هنری ندارند و برای طراحی لباس مجریان صدا و سیما یا حتی بازیگران سریال‌های تلویزیونی، تنها 10 درصد از قابلیت‌های طراحان لباس مشخص می‌شود.

مشروح گفت‌وگو را در اینجا بخوانید.

سکینه براتی: آموزش روش حفظ و نگهداری دوخت‌های سنتی ضرورت دارد / نقد جدی به کمبود منابع مکتوب در زمینه سوزن‌دوزی‌های ایران

سکینه براتی پژوهشگر و پیشکسوت عرصه دوخت‌های سنتی ایرانی و مؤلف کتاب درسی در زمینه سوزن‌دوزی برای مقطع تحصیلی هنرستان و مدرس دانشگاه درباره شرایط حاکم بر این حوزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: سوزن‌دوزی در ایران، دریایی بی‌نهایت از فرهنگ، تاریخ و هنر سرزمینمان است و در هر دوره‌ای که حاکمان وقت به این جریان نگاهی ویژه و علاقه‌مندانه داشتند، شاهد آن بودیم که این هنر در ابعاد جهانی رونق گرفت و نام فرهنگ ایرانی را بر سر زبان‌ها ساری و جاری ساخت.

براتی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی و به دلیل فاصله گرفتن از دوران اوج و شکوفایی دوخت‌های سنتی، رونق آموزش از ارکان حفظ و احیای دوخت‌های سنتی در کشورمان است، تصریح کرد: خوشبختانه روز به روز بر تعداد علاقه‌مندان به یادگیری سوزن‌دوزی‌های ایرانی افزوده می‌شود و به دلیل جنبه‌های بی‌نظیر زیبایی‌شناختی در این بخش، شاهد آنیم که دوخت‌های سنتی نواحی مختلف کشور مجدد احیا شده‌اند و هم در فضای دانشگاهی و هم آموزشگاهی، توجه ویژه‌ای به سمت این جریان فرهنگی و هنری معطوف شده است.

مشروح گفت‌وگو با این هنرمند را اینجا بخوانید.

مرضیه زارع: تصویرسازی، هنر ارائه لباس به زیباترین شکل ممکن در ژورنال است

مرضیه زارع طراح لباس، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه درباره نکات طراحی لباس برای کودکان و نوجوان بیان کرد: تصویرسازی یعنی کشیدن تصویر زیبا به‌عنوان یک اثر هنری در یک ژورنال یا چاپ بر روی پارچه. در  تصویرسازی بر روی جنبه‌های دکوراتیو و تزئینی لباس تمرکز می‌شود اما در طراحی لباس، طراح طرحی که قرار است دوخته و به بازار عرضه شود را ارائه می‌کند.

او ادامه داد: تصویر سازی هنر ارائه لباس به زیباترین شکل ممکن در ژورنال است به نحوی که مورد توجه طراحان، تولید کنندگان و مردم قرار گیرد. تصویرساز در اصل یک تصویرگر است و گاهی نیز تصاویری را می‌کشد تا نقش یک تی‌شرت شوند.

زارع با تأکید بر جایگاه بینارشته‌ای تصویرسازی گفت: تصویرگر طراح نیست بلکه رشته تصویرگری مقوله‌ای است که سه شاخه گرافیک، طراحی و نقاشی و طراحی لباس را در خود دارد. در این شاخه از رشته طراحی لباس زیبا کشیدن جایگاه بسیار مهمی دارد و در آنچیزی که کشیده می‌شودباید جنسیت سازی، اندام شناسی و تناسبات بدن مانکن رعایت شود و میزان زیبا کشیدن به نسبت کاربردی بودن مهم تر است.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

وقتی سیم‌های مسی با دنیایی از طرح و نقش گره می‌خورند / نادیا سالور و هانیه اسدی و روایتی مادر دختری از عرصه طراحی و ساخت زیورآلات

مهمانان این هفته هنرآنلاین، نادیا سالور و هانیه اسدی، مادر و دختری بودند که در عرصه طراحی و ساخت زیورآلات فعال هستند و طرح‌های بدیع و خلاقانه آن‌ها، بعضاً به ارائه سبکی منحصربفرد از طراحی زیورآلات با متریال‌هایی همچون مس و تلفیق با انواع سنگ منتج شده است.

ویژگی آثار آن‌ها به گره‌هایی بازمی‌گردد که باالهام از طبیعت و برخی از هنرهای تجسمی همچون نگارگری روی سیم‌های مسی، نقشی پیچیده را خلق کرده و به لحاظ کاربردی و بصری باسبک‌های مبدعانه، جنبه‌های زیبایی‌شناختی آثارشان را دوچندان می‌سازد.

مشروح گفت‌وگوی هنرآنلاین با نادیا سالور و هانیه اسدی را اینجا بخوانید.

برپایی نمایشگاه پوشش بانوان با رویکرد اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی در طراحی لباس

فراخوان نمایشگاه پوشش بانوان با رویکرد اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی در طراحی لباس در قالب یک پوستر منتشر شده و قرار است این رویداد در بخش‌های نگارگری و نقاشی ایرانی با محوریت پوشش و نماد تاریخی، طراحی لباس با رویکرد تأثیر تاریخ و فرهنگ ایرانی و طراحی لباس با رویکرد تأثیر نگرش اسلامی در پوشش ایرانی برگزار شود.

پوستر این فراخوان را اینجا ببنید.

آفاق امیریان: احیای فرهنگ بازآفرینی لباس‌های قدیمی از جمله اهداف جشنواره مدیافت است

آفاق امیریان از هنرمندان عرصه صنایع‌دستی و دبیر جشنواره ملی مجازی مدیافت درباره جزئیات این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: مقوله مدیافت از آنجایی در حوزه مد و لباس دارای اهمیت و دغدغه شده که یکی از ویژگی‌های فرهنگ ایرانی از دیرباز، دوری از اسراف و بهره‌گیری حداکثری از امکانات موجود برای رفع نیاز افراد است.

او در ادامه گفت: ازاین‌رو است که ضرورت برگزاری جشنواره‌ای با عنوان مدیافت احساس شد و در این رویداد بیش از هر چیز دیگری بر لزوم ورود نگاه هنرمندانه و خلاقانه در بازآفرینی لباس‌هایی که به هر دلیل دیگر قابل‌استفاده نیستند، تأکید داشته‌ایم.

امیریان به موضوع احیای بسیاری از دوخت‌های سنتی و صنایع‌دستی از مسیر مقوله مدیافت اشاره کرد و گفت: اگر ما دوستدار محیط‌زیست هستیم و بر این امر قائلیم که حوزه فشن یکی از عوامل مؤثر در آلودگی محیط‌زیست است و دور ریز بسیاری از لباس‌ها می‌تواند به این آلودگی‌ها دامن زند، می‌تواند با تکیه‌بر بسیاری از هنرهای سنتی، نقش و جلوه‌های بصری لباس‌هایمان را تغییر داده و دیگربار آن‌ها را مورداستفاده قرار دهیم.

مشروح گفت‌وگو را اینجا بخوانید.