سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سکینه براتی پژوهشگر و پیشکسوت عرصه دوخت‌های سنتی ایرانی و مؤلف کتاب درسی در زمینه سوزن‌دوزی برای مقطع تحصیلی هنرستان و مدرس دانشگاه درباره شرایط حاکم بر این حوزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: سوزن‌دوزی در ایران، دریایی بی‌نهایت از فرهنگ، تاریخ و هنر سرزمینمان است و در هر دوره‌ای که حاکمان وقت به این جریان نگاهی ویژه و علاقه‌مندانه داشتند، شاهد آن بودیم که این هنر در ابعاد جهانی رونق گرفت و نام فرهنگ ایرانی را بر سر زبان‌ها ساری و جاری ساخت.

براتی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی و به دلیل فاصله گرفتن از دوران اوج و شکوفایی دوخت‌های سنتی، رونق آموزش از ارکان حفظ و احیای دوخت‌های سنتی در کشورمان است، تصریح کرد: خوشبختانه روز به روز بر تعداد علاقه‌مندان به یادگیری سوزن‌دوزی‌های ایرانی افزوده می‌شود و به دلیل جنبه‌های بی‌نظیر زیبایی‌شناختی در این بخش، شاهد آنیم که دوخت‌های سنتی نواحی مختلف کشور مجدد احیا شده‌اند و هم در فضای دانشگاهی و هم آموزشگاهی، توجه ویژه‌ای به سمت این جریان فرهنگی و هنری معطوف شده است.

این پژوهشگر و پیشکسوت عرصه دوخت‌های سنتی ایرانی در ادامه با نقد جدی به کمبود منابع مکتوب در زمینه سوزن‌دوزی‌های ایران اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی در این حوزه، کمبود مراجعی است که هنرجو بتواند با مراجعه به آن‌ها، اطلاعات خود را در زمینه آن دوخت افزایش دهد که به نظر می‌رسد لازم است عزمی جدی در میان پیشکسوتان این حوزه به وجود آمده و در سایه حمایت بخش دولتی در امر چاپ و نشر، این مکتوبات وارد بازار کتاب شوند.

او همچنین بر لزوم توجه به روش‌های حفظ و نگهداری دوخت‌های سنتی اشاره کرد و گفت: بدون شک هم در بحث لباس اقوام و هم دوخت‌های سنتی، طریقه نگهداری از این آثار از اهمیت بسزایی برخوردار است که بسته به نوع دوخت، سوزن‌دوزی، پارچه و لباس و همچنین جغرافیای مورد نظر، نحوه حفظ و نگهداری متفاوت خواهد بود.

براتی در خاتمه به‌دقت در تغییر نقوش در دوخت‌های سنتی اشاره کرد و گفت: هر یک از نمادها و نشانه‌های موجود در این دوخت‌ها دارای فلسفه مشخصی هستند و یکی از نکاتی که در دوره‌های آموزشی باید به آن اشاره شود به همین امر اختصاص دارد. از سویی دیگر هنرجویان می‌توانند با تغییر رنگ نقوش، تنوع طرح‌ها را به سمت علایق و سلایق خود پیش برند.