به گزارش گروه فرهنگ و ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین: جشنواره شعر اشراق به شعرای طلبه اختصاص دارد و ذیل معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود. این جشنواره از اوایل دهه 90 کار خود را آغاز کرده و در سال 1402 به ششمین دوره رسیده است. گفتنی است فراخوان این رویداد ادبی اواسط دی ماه منتشر شده و ارسال اثر تا دهم بهمن ماه ادامه دارد.

 دبیر جشنواره در گفتگو با هنرآنلاین عنوان کرد: دبیرخانه ششمین دوره جشنواره شعر اشراق آماده دریافت آثار از شاعران طلبه در بخش‌های شعر کلاسیک، شعر نو، شعر کودک و نوجوان، نوحه و سرود، است. یک بخش از جشنواره به طلاب ده هشتادی اختصاص دارد. این بخش را از این جهت در نظر گرفتیم که بسیاری از جوانان با استعداد، در رقابت با افراد با تجربه و حرفه‌ای تر دیده نمی‌شوند. همچنین یک بخش رصد هم در جشنواره داریم که طی آن طلبه‌ها انتخاب می‌کنند که کدام شاعران غیر طلبه توانسته‌اند آثار درخوری در جهت معارف قرآن و اهل بیت خلق کنند.

سید محمد جواد شرافت درباره ما حصل پنج دوره گذشته جشنواره شعر اشراق نیز گفت: خیلی از شعرای طلبه با شرکت در این جشنواره، دیده شدند و آثارشان مورد توجه قرار گرفت و الان جزئی از شاعران شاخص کشور هستند. شکر خدا و با لطف اهل بیت (علیهم‌السلام)، خاصه حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) شعر حوزه شعر سالهاست شعر بالنده است و افتخار می‌کنیم که شاعران طلبه که به معنای واقعی هنرمند هستند، بسیارند.

شایان ذکر است متن فراخوان ششمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق که دبیرخانه جشنواره منتشر کرده به این شرح است:

هدف جشنواره:

هویت بخشی به شعر دینی و شعر حوزه های علمیه در قالب کشف و پرورش و جهت دهی استعدادها و معرفی و تشویق استعدادهای برتر و معرفی چهره‌های حوزوی و غیر حوزوی که می توانند الگو و معیار باشند.

در بخش های:

شعر کلاسیک، نو، کودک و نوجوان، نوحه و سرود

در موضوعات:

الف)موضوع عمومی:

شعر آزاد طلاب

ب)موضوع بخش ویژه:

هجو دنیای مدرن

( هجو استکبار و امپریالیسم، جامعه ی بازار،جامعه ی بدهکار، حاکمیت سرمایه سالارانه و برده داری جدید،شهر متراکم، بی رحمی و بهره کشی از طبیعت،بی معنایی و بحران معنویت، ذهنی شدن امر جنسی،وابستگی عاطفی به حیوانات، حقوق بشر و آزادی غربی، خانواده و سبک زندگی در غرب، زن غربی، تبلیغات و کنترل روانی،سلبریتی ها و طبقه ی مرجع جدید، اقتصاد شهرت و...)

بخش رصد:

دبیرخانه  دو چهره ی غیر حوزوی را که در زمینه ی شعر دینی و متعهد، پیشرو و تأثیرگذار بوده اند را معرفی و به صورت ویژه تقدیر خواهد کرد.

برگزیدگان:

این جشنواره دارای رده بندی اول تا سوم نیست و هر تعداد اثری که از نظر داوران و دبیرخانه ی علمی، از لحاظ کیفی و محتوایی برجسته و ممتاز و قابل تقدیر باشد، مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

بخش استعدادهای تازه:

دبیرخانه اشعار شاعرانی را که زیر 22 سال سن دارند و  تجربه ی شاعری چندانی ندارند، به صورت مجزا داوری و معرفی خواهد کرد.

برخی معیارهای داوری آثار:

علاوه بر معیارهای ادبی ( از جمله سلامت و صلابت زبان، بهره مندی به اندازه ی شعر از عناصر شاعرانه، تازگی و خلاقیت ادبی و...) وجود نگاه عمیق و محتوا و اندیشه ی متعالی دینی و حوزوی در آثار، مورد توجه دبیرخانه خواهد بود.

جوایز:

جوایز جشنواره بنا بر نظر هیات داوران در دو سطح تقدیم منتخبین خواهد شد:

  • تندیس جشنواره، لوح تقدیر و هزینه سفر به عتبات عالیات برای برگزیدگان سطح اول
  • لوح تقدیر و هزینه سفر به مشهد مقدس برای برگزیدگان سطح دوم

شرایط شرکت در جشنواره:

  • این جشنواره ویژه طلاب علوم دینی است.
  •  هر شرکت کننده میتواند با حداکثر 10 اثر در جشنواره شرکت نماید.(این ده اثر شامل مجموع آثاری است که در بخش های مختلف می تواند ارسال کند)
  • در صورت امتیاز بالای چند اثر، تنها یک اثر از هر شاعر به عنوان اثر برتر انتخاب خواهد شد.
  • در صورتی که یک شاعر بیش از ده اثر ارسال کند، ده اثر اولی که ارسال کرده مورد داوری قرار خواهد گرفت.

نکات دیگر:

آثار رسیده به طور خودکار کدگذاری خواهند شد و بدون نمایش نام و مشخصات صاحب اثر به داوران ارائه خواهند شد.

فایل صوتی سبک آثار بخش نوحه و سرود را از طریق کانال ایتای جشنواره ارسال نمایید.

دبیرخانه جشنواره حق چاپ وانتشار اشعار رسیده با نام شاعران را خواهد داشت.

ثبت نام، ارسال اثر و اطلاع از اخبار جشنواره از طریق:

http://shear.eshragh.ir

مهلت ارسال آثار:

دهم بهمن ماه 1402

در ضمن از شاعران حوزوی تقاضا می‌شود به منظور استفاده از خدمات و مزایای مادی و محتوایی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ویژه ی طلاب هنرمند، نسبت به ثبت نام و تشکیل پرونده در پورتال تجمیع اشراق اقدام نمایند:

https://art.eshragh.ir

 

جشنواره شعر اشراق با کیفیت