به گزارش هنرآنلاین، در شرایطی که بعد از بارها و در لابلای لایحه‌های فوری برای توقف جنگ در غزه از سوی آمریکا باعث شده که دیگر امیدی به سازمان‌های جهانی برای نجات ملت مسلمان فلسطین در غزه وجود نداشته باشد، برخی هنرمندان غربی غیورتر از سیاستمداران‌شان عمل کردند. جنس و حجم واکنش‌ها به موضوع غزه در حاشیه و متن مراسم اسکار امسال نشان داد که فضای افکار عمومی امریکا و جامعه سینمایی هالیوود برخلاف جهت لابی صهیونیستی پیش رفته و بیداری درباره وقایع جهان بیش از آن چیزی است که بتوان فکرش را هم کرد. اسکار تا چند سال پیش رویدادی بود که بیشتر جنبه‌ای سینمایی داشت و نفوذ پشت‌پرده‌های سیاست در آمریکا به هر حال جنبه‌های مختلفی از رویکرد‌ها را کنترل و هدایت می‌کرد، اما آخرین دوره اسکار که دو شب پیش در لس‌آنجلس برگزار شد، نشان داد زیرپوست جامعه سینمایی امریکا در این سال‌ها اتفاقات زیادی افتاده که واکنش به موضوع غزه اوج این تغییرات را نشان می‌دهد. در این خصوص هنرآنلاین با سه تن از هنرمندان سینما، تئاتر گفتگو کوتاهی کرده که درادامه می خوانیم:

خیر الله تقیانی پور کارگردان عرصه تئاتر و سینما در گفتگو با هنرآنلاین گفت: هنرمندان نماد بارز عمل به شعر بنی آدم اعضای یک پیکرند و در طول زمان نشان دادند که خط مقدم حمایت از حرکت های انشان دوستانه اند و حامی مظلومان هستند.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که برخی مسئولین هنری با اشتباهاتی که داشتند موجب شدند طیفی از هنرمندان از آنها فاصله بگیرند و به تصور غلط رسیدن که گویی صحبت و حمایت از مردم مظلوم غزه حمایت از مدیران جمهوری اسلامی است در صورتی که وظیفه هر انسان است که از مظلوم هرجای این کره خاکی باشد حمایت کند و امروز چه غده ای سرطانی تر و ناگوارتر از صهیونیست که خون میلیون ها انسان بی گناه را در طول قریب به ۸۰ سال عمر خود بر زمین ریخته است.

تقیانی پور ادامه داد: هنرمندان در طول زمان نشان دادند که حامی مردم هستند این مهم نه فقط در این سرزمین واقع شده بلکه در کل جهان رایج است. به طور مثال شما در همین مراسم اسکار که برگزار شد دیدید هنرمندانی بودند که از مردم غزه حمایت کردند و توصیه جدی به هنرمندان و همکاران خودم دارم که آنها نیز تا میتوانند از آرمان قدس دفاع کنند.

این کارگردان عرصه تاتر و سینما در انتها افزود: در رویدادهای داخلی همچون جشنواره فجر حرکت درستی در حمایت از مردم غزه رخ نداده و صرفا به کارهای شعاری و بی اثر پرداخته شده است.ما به عنوان کشوری که دایه دار مبارزه با صهیونیست هستیم باید با روش های خلاقانه بتوانیم جریان جدیدی در حمایت از مردم فلسطین ایجاد کنیم و صرفا کارهایمان به بیانیه دادن ختم نشود.

در ادامه ایوب آقاخانی در گفتگو با هنرآنلاین در خصوص اتفاقات رخ داده در حمایت از مردم فلسطین در مراسم اسکار گفت: اینکه هنرمندان جهانی دست به چنین حرکتی زندند و حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کردند اتفاق خوبی است ولی سوال همیشگی من این است که این جنس کارها در جهانی که حتی سازمان ملل ناکارآمد عمل میکند و صرفا به محکوم کردن یک جنایت بسنده میکند. این جنس کارها صرفا مصرف نمادین دارد که البته خالی از لطف نیست و حدالقل دستاوردش ان است که تاریخ قضاوتی مثبت در مورد ما خواهد داشت.

آقاخانی ادامه داد: اینکه تصور کنیم مسئولین در کشور باید از هنرمند درخواست کند تا از مظلوم حمایت کند تصور غلطی است زیرا وظیفه ذاتی هنرمند این است که در گوشه گوشه دنیا هرجا دید حق مظلومی پایمان میشود تمام توان و تلاش خود را برای او انجام دهد تا ظلم رفع شود.

وی در انتها خاطر نشان کرد: یکی از دلایل عدم همراهی گروهی از هنرمندان با حمایت از مردم غزه را میتوان در ریشه مشکلاتی دانست که خودشان گریبان گیرش هستیم.

در ادامه کورش زارعی دبیر سابق جشنواره تئاتر فجر و از کارگردانان و بازیگر کشور در این خصوص گفت: اگر حرکتی که در اسکار اتفاق افتاد واقعی بود جای شکر دارد که هنرمندان در آن نقطع دنیا به فکر چنن اتفاقی در دنیا هستند ولی برداشت من این است که این حرکت یک شو ریاکارانه از سوی خود مسئولین برگزاری اسکار بوده تا خود را از زیر فشار افکار عمومی خارج کنند مگر میشود در کشوری که خودش اولین و بزرگترین حامی صهیونیست است انتظار حمایت واقعی از مردم غزه را داشت.

زارعی ادامه داد: هنرمندان ما باید دست از محافظه کاری بردارند و تصمیم بگیرند که کدام سمت تاریخ بایستند. متاسفانه گروهی از هنرمندان ما به جای آنکه به وظیفه انسانی خود که حمایت از مظلوم است بپردازند نگران پاسپورت های خود هستند که با حمایت از فلسطین برای سفر به کانادا و آمریکا با مشکل مواجه نشوند.

وی در انتها گفت: وظیفه هنرمند این است که از مظلوم در هرلباس و آیین و در هرکشور حمایت کند و در این مسیر از حرف ها و تهمت های ناروا جماعتی خود فروخته نباید ترسید، آن هم در جهانی که درگیر تناقض های آشکار است.