گروه سینما هنرآنلاین: محمد ابراهیم غفاریان  اولین حضور خود را در جشنواره فیلم فجر با یک فیلم اجتماعی با نام «نپتون» آغاز کرده و تلاش داشته است تا مسائل اجتماعی را از دل جامعه به روی پرده عریض سینما ببرد. این کارگردان که از هنرمندان بنامی هم چون مسعود کرامتی نیز بهره برده است امیدوار است تا در آینده در خارج از مرز ها و هم داخل ایران در گیشه رکود فروش فیلم ها را بشکند.

در خلاصه داستان فیلم نپتون آمده است: افسانه و همسرش به دلیل مشغله کاری از فرزند خود غافل شده‌اند که فرزند آن‌ها دچار مشکلی می‌شود… اما عوامل فیلم، این خلاصه رسمی را منتشر کرده‌اند: «یک سال نپتون، معادل ۱۶۵ سال زمینه! یعنی یک بچه یک ساله توی نپتون یک پیرِ ۱۶۵ ساله روی زمینه!»

محمد ابراهیم غفاریان در گفتگو با خبرنگار هنر آنلاین، در ارتباط با مهمترین مولفه فیلم «نپتون» در جذب مخاطبش گفت: کسانی که آینده فرزندانشان برایشان مهم است و دغدغه تربیت فرزند دارند، به دیدن این فیلم دعوت می‌کنم.

این کارگردان درخصوص حضور  مسعود کرامتی در فیلم توضیح داد: هر چند نقش او در این فیلم بسیار کوتاه است اما زمانی که فیلم نامه  را خواند، کار را دوست داشت و اصلا برایش مهم نبود که نقش کم رنگ یا پررنگ باشد تنها حضور در این فیلم برایش اهمیت داشت و پذیرفت که در فیلم «نپتون» حضور داشته باشد. انگیزه اصلی او از حضور در این فیلم قصه و فیلم‌نامه کار بود.

IMG_4986

غفاریان در ارتباط با این سوال که چرا  در فیلم تنها به نمایش یک خانواده مسئله دار اکتفا کرده و ما تحول شخصیت ها را نمی بینیم، توضیح داد: تنها یک بخش از سینما به علوم انسانی باز می گردد و قرار نیست سینما همانند علوم انسانی برای مردم نسخه بپیچد و نتیجه گیری کند. خیلی اوقات لازم است که تنها نگاه آدم ها را نسبت به مسائل پیرامونی بازتر کنیم ، قرار نیست که نسخه بپیچیم.

وی در خصوص اتهام نگاه ‌زن‌ستیزانه فیلم گفت: ما با خانواده‌هایی روبه‌ررو می‌شویم که معضل‌هایی دارند. در «نپتون» مسئله نقد زن یا مرد وجود ندارد؛ بلکه به ما نشان می‌دهد که بسیاری از خانواده‌ها در دنیای کنونی، شبیه به این خانواده زندگی می‌کنند و فرزند آن‌ها شرایطی همچون کودک این قصه دارند. مادر این بچه به دنبال پیدا کردن استقلال خود است؛ اما مسیر اشتباهی می‌رود و ما قرار نبود مادر را مقصر بدانیم. افسانه و بابک زن و شوهر داستان هستند. ما به آن‌ دو حق می‌دهیم به فکر خودشان باشند؛ اما همان‌قدر هم به آن‌ها نمی‌توانیم حق بدهیم که صاحب بچه‌ای شوند و او را نادیده بگیرند. همچنین که این فیلم برای بچه‌ها ساخته نشده و برای بزرگترهاست.

این کارگردان در خصوص اکران خارجی فیلم تاکید کرد: ما قطعا به اکران خارجی این فیلم فکر کرده ایم و حتما این فیلم را در خارج از ایران به اکران در خواهیم آورد.