گروه سینما هنرآنلاین،محمد عسگری کارگردان فیلم سینمایی «آسمان غرب» که یکی از فیلم های مورد انتظار این دوره از جشنواره فیلم فجر به حساب می آید، ابتدا کار خود را با عرصه نمایش آغاز کرد و بیش از ۴۰ نمایش را در سمت‌های مختلف به روی صحنه آورد و جوایز متعددی را نیز کسب کرد. در سینما و تلویزیون نیز تجربه‌های مختلفی را کسب کرد و با کارگردان های نام آشنا همکاری کرد. ازجمله فعالیت های عسگری می توان به مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان در پروژه های «نگهبان شب» رضا میرکریمی، «خورشید» مجید مجیدی، «قصر شیرین» رضا میرکریمی، دستیار کارگردان در پروژه های «محمد (ص)» مجید مجیدی، «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی، مدیر برنامه‌ریزی و سرپرست گروه کارگردانی سریال «نوبت لیلی» روح الله حجازی و... اشاره کرد.

محمد عسگری پس از سال‌ها فعالیت در عرصه برنامه‌ریزی و دستیار کارگردانی، نهایتاً موفق شد که در سال ۱۴۰۱ نخستین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان «اتاقک گلی» بسازد، که در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با استقبال خوبی هم مواجه شد و این فیلم نامزد دریافت ۱۱ سیمرغ شد و در روز پایان جشنواره نیز سیمرغ بهترین کارگردان فیلم اول و سیمرغ بهترین کارگردان بین‌الملل در بخش مقاومت و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره را کسب کرد.

19 بهمن ماه 1401 بود که در نشست خبری فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در جشنواره فیلم فجر محمد عسگری بیان کرد که به دنبال قهرمان‌پروری است و قهرمان باید در این دست از فیلم‌ها وجود داشته باشد اما قهرمانی که از جنس مردم باشد و دست‌یافتنی باشد.

عسگری1

محمد عسگری که سال گذشته فیلم «اتاقک گلی» را کارگردانی کرده بود، در فیلم «آسمان غرب» به سراغ قهرمانی دیگر از جنس مردم رفته است و این فیلم را با محوریت اقدمات شهید شیرودی در دوران جنگ جلوی دوربین برده است. در این فیلم میلاد کی‌مرام نقش شهید علی‌اکبر شیرودی را بازی می‌کند.

این اثر جنگی اکشن که در لوکیشن‌های متعدد استان کرمانشاه فیلمبرداری شده با نگاهی متفاوت، رشادت‌، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر هم‌رزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر می‌کشد.

طهماسب نجفی معاون عمرانی استانداری کرمانشاه پیش‌تر گفته بود: که ساخت فیلم سینمایی «آسمان غرب» یک اولویت‌ فرهنگی در استان کرمانشاه است. هوانیروز نقش مهم و پررنگی در هشت سال دفاع مقدس داشت بنابراین حمایت از این فیلم در راستای زنده ساختن حماسه ها وظیفه همه ما است.

همچنین معاون قرارگاه ارتش در غرب کشور هم با بیان اینکه پروژه فیلم سینمایی «آسمان غرب» اهمیت کشوری دارد ولی تاکنون مغفول مانده است، نیز در گفت وگویی تأکید کرد که این فیلم مقاومت مردم کرمانشاه را در سه روز اول جنگ تحمیلی به تصویر می کشد، نکاتی که در هیچ کتاب و فیلمی به آن اشاره نشده است.

آسمان

پیش از این در اواسط دهه هفتاد براساس زندگی شهید شیرودی سریالی با عنوان «سیمرغ» به کارگردانی حسین قاسمی‌جامی تولید شد که در این سریال محمد جوزانی نقش شهید شیرودی را بازی می‌کرد.

علی‌اکبر شیرودی سروان بل ای‌اچ-۱ سوپرکبرا هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در جنگ ایران و عراق در عملیات بازی دراز به شهادت رسید. در اوایل دهه 60 نام استادیوم «امجدیه تهران» به نام این شهید نام‌گذاری شد.

«آسمان غرب» جزو جدی‌ترین تولیدات سازمان سینمایی سوره در ویترین فجر است، فیلم جنگی اکشنی که در لوکیشن‌های متعدد استان کرمانشاه فیلمبرداری شده است و در تولیدش فارابی و ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز سهیم بوده‌اند. این فیلم یکی از شانس های جدی کسب جایزه در این جشنواره به حساب می آید.