سرویس سینمایی هنرآنلاین: مستند داستانی "آبی به رنگ آسمان" به نویسندگی و  کارگردانی امیر رفیعی این روزها در گروه آزاد در حال اکران است. این فیلم مروری بر تاریخ باشگاه استقلال تهران از زمان تأسیس تا به امروز است و در آن همایون ارشادی، مهناز افشار، سیامک انصاری، فرهاد اصلانی، حمیدرضا آذرنگ، بابک حمیدیان و رضا یزدانی داستان این تیم را روایت کرده‌اند.

رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران "آبی به رنگ آسمان"  بیان کرد: ما در ابتدای اکران با کمی مشکل مواجه شدیم چرا که فیلم دقیقاً چند روز بعد از دربی تهران اکران شد و نتیجه آن بازی روی اکران فیلم ما تأثیرگذار بود. از آنجا که تیم استقلال تا آن زمان نتایج خوبی در فصل دریافت نکرده بود، حس و حال هواداران نیز به سمتی نبود که انگیزه لازم برای دیدن فیلم را داشته باشند. همین دلایل در هفته اول اکران ما را درگیر کرد و کار ما کمی سخت شد. از وقتی تیم تا حدی به ثبات رسیده، وضعیت اکران ما نیز کمی بهتر شده است. امیدوارم از الان به بعد وضعیت بهتر از قبل شود و فیلم بتواند فروش خوبی داشته باشد. ضمن این که فیلم ما هنوز در شهرستان‌ها روی پرده نرفته است و با این اتفاق روند اکران کمی تغییر خواهد کرد.

او در پاسخ به این سؤال که اکران یک فیلم ورزشی مستند تا چه اندازه می‌تواند در سینمای بدنه موفق باشد، توضیح داد: ما در گروه آزاد هستیم و این فرصت را داریم تا با گذر زمان شرایط را بهتر کنیم چون اگر سرگروه داشتیم باید کف فروش را پر می‌کردیم، اما اکران در سرگروه آزاد این فرصت را برای ما ایجاد می‌کند تا به‌مرور هواداران را به سینما بکشانیم. ما با هوادار میلیونی مواجه هستیم و فوتبال ما به دو تیم استقلال و پرسپولیس بیش از باقی تیم‌ها توجه دارد. در نهایت این که همه طرفداران  یا طرفدار آبی هستند یا قرمز و اگر از کل جامعه 40- 50 میلیون طرفدار فوتبال باشند بخشی از آن‌ها طرفدار تیم استقلال هستند. از سوی دیگر عنوان مستند روی فیلم هست و باید فضا را جا بیندازیم چون در کنار تاریخ تیم استقلال، این فیلم از بعد جامعه‌شناسی به تاریخ فوتبال ایران نگاه می‌کند. توجه و تمرکز ما روی اکران‌های مردمی است و تبلیغ دهان‌به‌دهان تا مخاطب تحت تأثیر این صحبت‌ها دیدگاه متفاوتی پیدا کند و اگر تاکنون به تماشای این فیلم نرفته، به سینما برود و آن را ببیند. خوشبختانه مخاطبان در سینما تیکت امتیاز خوبی برای ما ثبت کردند و "آبی به رنگ آسمان" هم فیلم خوبی است. اکران فیلم در گروه هنر و تجربه فضای محدودی ایجاد می‌کرد و پاسخگوی اکران میلیونی نبود.

وی درباره میزان مخاطب "آبی به رنگ آسمان" و جذب حداکثری مخاطبان در مقایسه با سایر آثار داستانی اظهار کرد: عموم مردم فوتبال را دوست دارند و ساخت این فیلم‌ها لازم است، چرا که  حقایق را بیان می‌کنند. سینما به این دست آثار احتیاج دارد. اگر یک فیلم مستند در گروه آزاد بتواند موفق شود و اکران خوبی داشته باشد قطعاً سایر مستندسازان می‌توانند با موفقیت این کار با قدرت بیشتری به سراغ سرمایه‌گذاران خصوصی بروند و متکی به بودجه محدود دولتی نباشند. "آبی به رنگ آسمان" دومین تجربه من در سینماست. اولی را در گروه هنر و تجربه به نمایش درآوردم و حالا این فیلم را در گروه آزاد اکران کرده‌ام، آن هم بدون حمایت مالی. حتی برخلاف تفکر عموم، باشگاه استقلال به لحاظ معنوی نیز از ما حمایتی نکرده است. در این فیلم هفت چهره سینمایی مطرح حضور دارند و مخاطبان می‌توانند از صدای گرم آن‌ها بهره‌مند شوند.

کارگردان"آبی به رنگ آسمان" در خاتمه تأکید کرد: اگر فیلم خوب بفروشد و هزینه تولید خود را برگرداند، دفعه بعد به سراغ ساخت تاریخ سینمای ایران خواهم رفت که بسیار هزینه‌بر است و دوست دارم آن را هم مانند دو اثر قبلی با هزینه شخصی تولید کنم، اگرنه به سراغ ساخت فیلم تاریخ فوتبال ایران خواهم رفت که کسی تاکنون به آن توجه نکرده است و تاریخ‌نگاری روی آن صورت نگرفته است.