سرویس سینمایی هنرآنلاین: امیر رفیعی مستند ساز این روزها مشغول ساخت "آبی به رنگ آسمان" است، یک مستند ورزشی که پیوندی میان اهالی ورزش وسینما برقرار کرده است.

این مستند ساز در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در خصوص چگونگی شکل گیری ایده این مستند بیان کرد: از  یک سال و نیم پیش  کار این پروژه شروع شده است. همواره دغدغه ذهنی‌ام این بود که چرا متاسفانه باشگاه‌های بزرگ ورزشی تصاویر آرشیوی از تاریخ باشگاه خود ندارند و نسل جدید نسبت به زحماتی که گذشتگان کشیده‌اند، آگاهی ندارند. این دغدغه برای من وجود داشت. این اتفاق رخ نداد تا اینکه ناصر  حجازی، پورحیدری، مظلومی و چند نفر دیگر از پیشکسوتان  یکی یکی فوت کردند و من احساس کردم ممکن است اگر این تاریخ شفاهی به ثبت نرسد، تاریخ هم با آنها برود؛ بنابراین همه اینها دست به دست هم دادند تا این کار را با توجه به علاقمندیم انجام دهم و بین 70 تا 80 نفر از بزرگان باشگاه استقلال را در کنار خود داشته باشم.

وی ادامه داد: در این مستند ما به تاریخچه باشگاه پرداختیم و از تصاویر آرشیوی غنی و خوبی بهره گرفتیم و گفت‌وگوهای جذابی در آن با ورزشکاران قدیمی این باشگاه داریم که مسائلی را مطرح می‌کنند که برخی از آنها در تاریخ به غلط ثبت شده یا اصلا ثبت نشده است. به طور مثال آنچه تاکنون درباره چگونگی تاسیس باشگاه در اینترنت وجود دارد با آنچه دوستان در این مستند می‌گویند کاملا متفاوت است و واقعیتی را مطرح می‌کنند که شاید کمتر کسی نسبت به آن آگاهی داشته باشد. تمام آنچه که در این فیلم بیان می‌شود مستند است و با سند و مدرک بیان می‌شود و تمام صحبت‌ها و موارد مطابق با صحنه‌ها است.

رفیعی درباره چگونگی دسترسی به منابع گفت: منابع آرشیوی را با جستجو کردن و پیگیری زیاد پیدا کردیم. وقتی کاری را با عشق  انجام بدهید و تمام انرژی را روی آن بگذارید تا آنچه را که می‌خواهید بدست آورید قطعا این اتفاق رخ خواهد داد. ما هم این کار را انجام دادیم و از آرشیویست‌های علاقمند، ارگان‌های دولتی، مطبوعات و ... کمک گرفتیم تا تصاویر و منابع آرشیوی خوبی برای فیلم فراهم کردیم.

تهیه کننده فیلم " من ناصر حجازی هستم"  درباره ساخت و تاثیر مستندهای ورزشی اظهار کرد: پیش از این فیلم‌های سینمایی ورزشی که ساخته شدند در سینمای ما شکست  خوردند. قبل از فیلم"من ناصر حجازی هستم" این ترس وجود داشت که اگر فیلم فروش خوبی نداشته باشد ورود سرمایه گذاران برای ساخت چنین فیلم‌هایی کمرنگ خواهد شد، ولی خوشبختانه فیلم با تمام سختی‌هایی که برسر راهش وجود داشت موفق شد تا مخاطبان زیادی را جذب کند و خیلی‌ها پیگیر این مسئله بودند. خود نام ناصر حجازی و همچنین راویانی که در این فیلم صحبت کردند نگاه به مستند ورزشی را تغییر دادند و خوشحالم که بعد از آن، مستندهای خوبی در این عرصه ساخته شد و امروز شاهد این هستیم که مستندهای ورزشی را مخاطبان حرفه‌ای سینما هم پیگیری می‌کنند و مورد  توجه عموم جامعه است. به هر حال فضا بازتر شده است، اما یکی از معضلات ما مخاطبان ورزشی هستند که نگاهشان متفاوت از مخاطبان سینمایی است و آشنایی و آگاهی چندانی نسبت به سینما ندارند و به نظرم باید اطلاع رسانی و اگاهی به مخاطب داده شود و حتی ریزتر این موضوع مطرح شود تا همه بتوانند به راحتی با هر نوع سلیقه‌ای به فیلم‌ها دسترسی داشته باشند. باید این معضل را با کمک رسانه‌های ورزشی و تعامل بیشتر با اهالی رسانه حل کرد تا فضا بهتر شود.

 وی همچنین در پاسخ به این سوال که انتخاب چهره‌های برجسته سینمایی به عنوان راوی تا چه اندازه برای بخش گیشه فیلم مدنظر قرار گرفته است، عنوان کرد: به هر حال به فکر بازگشت هزینه هم  بودیم، چرا که همانطور که گفتم اگر سرمایه برنگردد سرمایه گذار با شکست فیلم در گیشه دیگر انگیزه ندارد که وارد این فضا شود؛ بنابراین به دنبال بازگشت سرمایه بودیم. در نگاه اول خیلی به چهره بودن راوی فکر نمی‌کردیم چرا که در زندگی، ناصر حجازی خودش عنوان بزرگی داشت و می‌خواستیم به سراغ گوینده‌ها برویم ولی وقتی نگاهمان سینمایی بود، دیدیم بهتر است از خود سینمایی‌ها استفاده کنیم ضمن اینکه نام حجازی جایگاه بزرگی داشت و باید از راویان چهره هم استفاده می‌کردیم. شهاب حسینی در آن فیلم به ما لطف کرد و خیلی راحت قبول کرد و بعد از او باقی دوستان نیز راحت‌تر پذیرفتند تا در این راه ما را همراهی کنند.  در این پروژه هم استقلال عنوان بزرگی است و نیازمند حضور چهره‌ها بود. صرفا گیشه نبود اما این مسئله را رد هم نمی‌کنم بهر حال بازگشت سرمایه مهم است.

رفیعی ادامه داد: برای انتخاب راوی به سراغ کسانی رفتیم که عرق و تعصب به استقلال داشتند و قاعدتا کسانیکه استقلالی نبودند نمی‌آمدند چرا که نگرانی‌هایی مانند ریزش مخاطب خود را داشتند. بنابراین به سراغ کسانی رفتیم که این موضوع و علاقمندی خود را مطرح کرده بودند و پذیرفتند تا در این کار ما را همراهی کنند. ضمن اینکه حس و حال راوی برایمان مهم بود و ادا کردن جملات با احساس برای ما اهمیت داشت.

 وی در ادامه به عدم حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: ترجیح این است که کار با کیفیت جمع شود و بعد با مسئولین و ارشاد درباره اکران این فیلم مذاکره خواهیم کرد. قصد داریم کار با کیفیت در اختیار مخاطب قرار دهیم. با اینکه نسخه اولیه را به هیئت انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم فجر ارائه دادیم جزو 10 فیلم اول انتخاب شد و این باعث خوشحالی ماست. این که در بخش سودای سیمرغ قرار نگرفتیم را هم به فال نیک می‌گیریم چرا که کار ما همچنان در مراحل فنی است و کیفیت کار بر کمیت آن برایمان ارجحیت دارد و نمی‌خواستیم، ضرب العجل کار را آماده کنیم.