گروه سینما «هنرآنلاین»: نشست خبری پنجاه‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد باحضور معاون وزیرآموزش‌و پرورش و دبیر جشنواره برگزار شد.

حسین عبادتی دبیر این دوره از جشنواره فیلم رشد، در پاسخ به سوال خبرنگار هنرآنلاین مبنی بر این که برای مطرح شدن این جشنواره در سطح کشور چه تمهیداتی صورت گرفته است گفت: در طول این سال‌ها جشنواره رشد همواره جایگاه خود را داشته و از جانب فعالین این حوزه استقبال بسیاری داشته است و حتی آن زمان که جشنواره‌های دیگر مشکلاتی از جهت تعامل داشتند، این جشنواره مشکلی نداشت.

وی ادامه داد: با این وجود شناخت عمومی تضعیف شده است که ما تلاش کردیم با استفاده از رسانه‌ها و ویژه‌نامه‌ها باعث شناخت عموم هم شویم. مثلا قرار است ویژه‌نامه همشهری یک شماره اختصاصی درمورد جشنواره ما کار کند؛ چند برنامه تلویزیونی هم داریم که درصورت قطعی شدن اطلاع رسانی می‌کنیم. همچنین یک شماره از نشریه مدرسه فردا هم که از مجموعه نشریات رشد است اختصاص به جشنواره دارد.

نشست خبری جشنواره فیلم‌ رشد

عبادتی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار هنرآنلاین مبنی بر این که چه اندازه در فیلم‌ها دانش آموزان را با مسئله ناکامی‌ها و ناامیدی‌ها مواجه می‌کنید و او را برای آینده آماده می‌سازید، بیان کرد: من فکر می‌کنم که مولفه‌های آزاردهنده به اندازه کافی برای نوجوانان در رسانه تولید می‌شود. متاسفانه ژانر اصلی تولیدهای رسانه‌ای در دنیا پیرامون درام‌هایی می‌چرخد که تاثیر روانی مثبتی ندارند. اکنون در این جا ما وظیفه به تعادل رساندن دانش‌آموزان را داریم که از راه تزریق جریان امیدبخشی صورت می‌گیرد.امیدبخشی از مسائل مهم این دوره از جشنواره فیلم رشد است.

او افزود: شکی نیست که اتفاقات بد و بخت‌های ناگوار هم جزیی از زندگی است اما ما نباید آن را پررنگ کنیم. اگر منظورتان ایجاد آمادگی است، این آمادگی از طریق رویکرد امیدبخش خواهد بود. منظور از فیلم امیدبخش این نیست که تنها پیرامون اتفاقات فانتزی و شادی‌آفرین زندگی باشد. اگر یک اثر هنری امیدبخشی داشته باشد، نشان می‌دهد که چطور از دل بحران‌ها امکان موفقیت است.

دبیر جشنواره فیلم رشد در پایان گفت: ما در این دوره فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی داریم که از دل بحران‌های چندسال اخیر نوجوان‌ها، رویکرد امیدبخش داشتند به طوری که حس نمی‌کنید در فضای ناگواری قرار دارید که راه خروجی برای آن نیست. البته چنین فیلم‌هایی هم به جشنواره ارسال شد که با احترام به تولیدکنندگان هیئت داوران آن‌ها را انتخاب نکردند.