به گزارش هنرآنلاین، پانزدهمین جلسه از هشتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روز دوشنبه 2 مردادماه 1402 با نمایش 4 فیلم کوتاه ایرانی، «غیر موجه» به کارگردانی محمدرضا خاوری، «گوزن» به کارگردانی هادی بابایی‌فر، «هاجرو» به کارگردانی افشین اخلاقی و «زرد خالدار» به کارگردانی باران سرمد، در پردیس سینمایی بهمن برگزار خواهد شد.

این جلسه مانند تمام جلسه‌های پاتوق فیلم کوتاه با اکران و نقد و بررسی چهار فیلم کوتاه همراه بود و پس از نمایش و در ابتدای شروع جلسه نقد و بررسی محمد قاسمی، مجری این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه تهران ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران در سالن و اشاره به اینکه تنها 8 روز بیشتر مهلت برای ارسال آثار به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران باقی نمانده است و همچنین بخش فیلم اولی‌ها هم در این دوره از جشنواره به پخش فیلم‌های هنرجویان سینما و انجمن سینمای جوانان ایران می‌پردازد، در ادامه هم رامتین شهبازی، کارشناس ویژه پانزدهمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه تهران را برای حضور روی سن دعوت کرد.

رامتین شهبازی، منتقد، کارشناس، پژوهشگر و مدرس سینما به‌عنوان کارشناس ویژه پانزدهمین جلسه، پس از اکران آثار با کارگردانان فیلم‌های به نمایش درآمده و علاقه‌مندان و هنرجویان سینما که در سالن شماره 2 سینما بهمن حضور داشتند، به گفتگو نشست و آثار آن‌ها را از منظر ساختار، نوع مواجهه با سینما، ایده‌ها و تنوع نگاه‌ها و ساختار کارگردانی مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

رامتین شهبازی با اشاره به اینکه به تازگی به عنوان هیات انتخاب نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال و منتقد و کارشناس برنامه تلویزیونی «سینما جوان» انجمن سینمای جوانان ایران فعالیت کرده است و به دلایلی این چنینی موفق شده است، فیلم‌های کوتاه متعددی را تماشا کند، یک مساله که نیاز به آسیب شناسی هم دارد، بیشتر به چشم او آمده است که درباره این مساله گفت: خوشبختانه جامعه فیلم‌سازان فیلم کوتاه از نظر چیره دستی در حوزه فرم و ساختار فنی سینمایی به سطح بالایی رسیده‌اند و از دکوپاژ، نورپردازی، تدوین، میزانسن و نماهای حرفه‌ای استفاده می‌کنند، اما در مرحله اجرا که بستگی به فیلم‌نامه دارد، دچار ضعف بعضا شدید هستند.

پاتوق1

وی افزود: می‌دانم که فیلم‌سازها با وجود آگاهی به ضعف در حوزه فیلم‌نامه، عجله‌ای به سمت تولید می‌روند و با این خیال که ضعف‌های فیلم‌نامه در مرحله پیش تولید و تولید رفع می‌شود، تمام مراحل را سپری می‌کنند و در نتیجه در نسخه پایانی مخاطب را با نماهای سینمایی، تکنیکی که از فیلم‌نامه و قصه قابل توجهی دور هستند، همراه می‌کنند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به کارت پستالی و نزدیک به هوش مصنوعی بودن فیلم‌ها تصریح کرد: زمانی که به فیلم‌نامه توجه نشود و همه چیز در تکنیک خلاصه شود، دیگر به حضور فیلمسازها در سال‌های آینده و با رشد هوش مصنوعی، نیازی نخواهیم داشت. بهتر است که تمرکز روی فیلم‌نامه باشد و فیلم‌سازها، فیلم‌نامه را نادیده نگیرند؛ البته باید تاکید کنم که لزوما قرار نیست در یک فیلم کوتاه 10 تا 15 دقیقه‌ای، مهم‌ترین حرف‌های دنیا را به مخاطب بزنیم، ما فیلم خودمان را بسازیم و فیلم‌های خودمان را بسازیم، اتفاق‌های مثبتی خواهد افتاد.

شهبازی در ادامه صحبت‌‌های خود که با نقد و بررسی فیلم کوتاه «زرد خالدار» ساخته باران سرمد همراه بود، عنوان کرد که فیلم متفاوت «زرد خالدار»، در بین چهار فیلم کوتاه نمایش داده شده در این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه، از نظر فیلم‌نامه قوت بالاتری دارد و سه فیلم کوتاه دیگر از جانب فیلم‌نامه ضربه خورده‌اند.

وی درباره «زرد خالدار» تصریح کرد: «زرد خالدار» فیلم کوتاهی است که برپایه تخیل شکل گرفته است و به خوبی می‌تواند ارتباط خود را با مخاطب حفظ کند و داستانش درباره دختری است که خیلی تخیل می‌کند و در نهایت تخیل‌های خود را به صورت فیزیکی مشاهده می‌کند. فیلم‌ساز با این وجود و با وجود فضاسازی خوبی که با رنگ زرد دارد، توانسته است به خوبی انسجام را در فیلم‌نامه و تکنیک و فرم، حفظ کند.

پاتوق2

منتقد این جلسه در پایان درباره فیلم کوتاه باران سرمد توضیح داد: این فیلم کوتاه تصاویر به خوبی طراحی شده اند و از نظر گرافیکی توانسته است به خوبی فیلم‌نامه را روایت کند که دلیل این موفقیت در فیلم‌نامه هم باز به تکنیک‌های کارگردانی و تصویربرداری برمی‌گردد.

فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز- پخش رویش، دوشنبه هرهفته، به غیر از تعطیلات رسمی، ساعت 15 تا 17:30 با نمایش آثار کوتاه و جلسه نقد و بررسی همراه مخاطبان فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن است.