گروه هنرهای تجسمی «هنرآنلاین»: سی‌امین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان اول تا پنجم شهریورماه در سنندج برگزار شد. این جشنواره با شعار «ایران دوست‌داشتنی» در رشته‌های مختلف حوزه تجسمی اجرا شد. هنرمندان جوان و با انگیزه از سراسر ایران در این جشنواره دور هم آمدند و با کمک و همراهی اساتید بخش‌های مختلف دست به خلق اثر زدند و در نتیجه ده نفر از هنرمندان از ده رشته مختلف برگزیده این جشنواره شدند.

photo6449024111

محمدرضا جلیل‌زاده از استان آذربایجان غربی که در بخش عکاسی برگزیده جشنواره شد ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جشنواره گفت: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان چه از لحاظ امکاناتی که در اختیارمان بود و چه از لحاظ کیفیت و سطح جشنواره و داورانش فراتر از چیزی بود که انتظار داشتم. جشنواره محیطی است که هنرمندان با یک رده سنی مشخص کنار هم جمع می‌شوند و کارهای مفیدی انجام می‌دهند.

وی افزود: حضور اساتید جوان هم از دیگر مزیت‌های جشنواره بود که باعث می‌شد بهتر همدیگر را بفهمیم و نیاز چندانی برای ارائه و توضیح اثر خود نداشتیم. دید اساتید هم منحصر به چند روز کوتاه جشنواره نبود و نگاه بلندمدت داشتند و قرار است ارتباطات و هم‌فکری ادامه داشته باشد. 

همچنین نگین پورطهماسبی از استان تهران از دیگر برگزیدگان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در رشته طراحی گرافیک بود. این هنرمند با اشاره به حضور اساتید خوب در جشنواره بیان کرد:حضور اساتید حرفه‌ای بسیار کمک‌کننده بود و موجب شد آن‌ها را بهتر بشناسیم. یکی از کارکردهای این جشنواره هم این است که با هنرمندان سایر رشته‌ها نیز آشنا می‌شویم. برگزاری هرساله این جشنواره باعث ایجاد پل ارتباطی با اساتید و هنرمندان دیگر می‌شود تا بتوانیم برای آینده برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم.

Untitled

این طراح گرافیک ادامه داد: هدف و پشتکار برای کار هنرمند ضرورت است اما در کنارش باید حمایت مسئولین و اساتید باشد که برگزاری این جشنواره، به نوعی حمایت است. پیش می‌آید که بعضا هنرمندان از کار ناامید می‌شوند اما جشنواره‌های این چنینی باعث می‌شود تا هنرمندان جوان انگیزه پیدا کنند تا دوباره شروع کنند.

پارسا توانایی هنرمند برگزیده در رشته تصویرسازی که از استان فارس در این جشنواره شرکت کرده بود  در مقایسه جشنواره امسال با سال گذشته گفت: سال گذشته روند جشنواره تغییر کرده و به نتایج خوبی هم نرسیده بود. امسال اگرچه حواشی‌هایی در بحث داوری به ویژه در بخش نقاشی وجود داشت، اما نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بود. حاشیه‌ای هم که به وجود آمد در رابطه با داوری در بخش نقاشی بود که اثری که خلق شده بود کاملا مشابه یک اثر از هنرمند دیگر بود. ما از ابتدا قرار بود که در ورکشاپ ایده‌ای را انتخاب کرده و با آن کار کرده و به نتیجه برسیم. ظاهرا این اتفاق در بخش نقاشی نیافتاد. اما در بخش تصویرسازی روند داوری کاملا حرفه‌ای بود.

این تصویرساز افزود: لازم است برای روال بهتر جشنواره اساتیدی برای کارگاه‌ها انتخاب شوند که در کنار خلق آثار فاخر، تدریس مناسبی هم داشته باشند. متاسفانه در این جشنواره در برخی از بخش‌ها هنرمندان گله از این داشتند که استاد کارگاه مناسبی نداشتند. البته نکته جالب این بود که برخی از این اساتید در دوره‌های قبل جشنواره برگزیده شده بودند.به طور کل تعامل و ارتباط با هنرمندان در نقاط مختلف کشور بسیار خوب است و در طولانی مدت این روابط پخته‌تر می‌شود.