گروه هنرهای تجسمی هنرآنلاین: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران سی‌امین دوره خود را نیز پشت سر گذاشت اما با یک تفاوت نسب به ادوار قبل؛ این دوره نخستین دوره‌ای بود که دبیری جشنواره به یک بانوی هنرمند سپرده شده بود. مینا صدری، دبیر سی‌امین دوره جشنواره هنرهای تجسمی به میزبانی کردستان است که از قضا خودش نیز اهل همین استان و از دیار کردستان است. درباره وضعیت برگزاری جشنواره امسال با او گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

مینا صدری درباره برگزاری این جشنواره در سنندج به «هنرآنلاین» گفت: سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در شهر هنرپرور سنندج برگزار شد. مضمون «ایران دوست داشتنی» شعار اصلی جشنواره امسال بود. طبیعت زیبای سنندج به قدری برای بعضی هنرجویان جذاب بود که همین طبیعت را برای خلق اثر هنری‌شان انتخاب کردند.

وی ادامه داد: کارگاه‌های جشنواره در 10 رشته طراحی، نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، تصویرسازی، مجسمه‌سازی، طراحی گرافیک، عکاسی، کاریکاتور و سفال و سرامیک با راهنمایی اساتید شاخص هر رشته برگزار شد.

دبیر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در پاسخ به علت حذف بخش هنرهای جدید از جشنواره، اشاره داشت: در دوره قبل بخش هنرهای جدید صرفا جهت آشنایی بود و در بین بخش‌های رقابتی حضور نداشت. این بخش بیشتر حالتی میان‌رشته‌ای دارد و شاید لازم باشد برای آن، جشنواره‌ای بصورت جداگانه داشته باشیم.

وی افزود: هم تجربه سال گذشته در این اتفاق دخیل بود و هم اینکه عناصر رشته‌های دیگر را هم دربر می‌گرفت. به همین دلیل احساس کردیم که شاید احتیاج باشد این رشته دارای جشنواره‌ای کاملا مستقل باشد.

صدری راجع به هنرمندانی که از کردستان عراق در جشنواره حضور داشتند، گفت: هنرمندانی که از کردستان عراق در جشنواره حضور دارند، فقط مهمان جشنواره هستند و در بخش رقابتی شرکت ندارند. اساتید کارگاه‌ها به این عزیزان هم راهنمایی‌های لازم را انجام دادند اما مقصود بیش از هر چیز، باز شدن باب آشنایی جهت شکل‌گیری همکاری و همدلی با دیگر کشورهاست.

وی در خصوص بین‌المللی شدن جشنواره گفت: در سیاستگذاری یکی از مواردی که مطرح شد، همین موضوع بود. حتی اگر این ارتباط صرفا با چند کشور همسایه شکل بگیرد، بازهم اتفاق خوبی است. این اتفاق به عنوان آینده‌ای روشن پیش روی جشنواره است.

مینا صدری در پاسخ به اینکه حضور جوانان بیشتر بوده یا نوجوانان گفت: در بعضی رشته‌ها مثل طراحی و تصویرسازی، نوجوانان حضور بیشتری داشته‌اند. آثار بسیار خوبی از نوجوانان در بخش طراحی داریم که دست کمی از آثار جوانان ندارد و حتی می‌تواند با آنها به رقابت بپردازد.

وی در پایان، نگاهی تازه به میزبانی خارج از تهران این جشنواره داشت و گفت: وجود میزبانی‌ رویدادها در شهرهای مختلف ایران بسیار ایده‌آل‌تر است. تمرکز در تهران جذابیت و گیرایی خاصی برای هنرجویان و مخاطب ندارد. به علاوه، لازم است ذکر کنم که روز دوم کارگاه‌ها، استاد هادی ضیاءالدینی به بازدید از کارگاه‌ها آمد و هنرجوها از این باب اظهار شعف می‌کردند. اساتید این‌چنینی در سرتاسر ایران بسیار داریم و این جشنواره فرصتی است برای دیدار این اساتید و آثارشان.