بخش هنرهای تجسمی«هنرآنلاین»: سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به همت اداره‌کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، ۱ تا ۵ شهریور سال جاری در شهر سنندج برگزار می‌شود.

سیدشهاب‌الدین واجدی عضو شورای سیاستگذاری و داور بخش عکاسی این دوره از جشنواره،  درمورد شعار «ایران دوست داشتنی» که برای این جشنواره انتخاب شده است، در گفتگو با هنرآنلاین گفت: به صراحت می‌گویم سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با جشنواره‌های دیگر و حتی با دیگر مسابقات هنری که تاکنون برگزار شده ، تفاوت دارد و هر هنرمندی که ایران را دوست دارد و عاشق وطن است در این دوره از جشنواره شرکت می‌کند. موضوع این دوره از جشنواره در اولین جلسه شورای سیاستگذاری آن، پس از بیان نظرات و پیشنهادات یکایک عزیزان عضو، برای ایجاد همدلی دوباره و بیان هنرمندانه عشق به میهن اسلامی، «ایران دوست‌داشتنی» انتخاب شد و با توجه به عبور از دوران فراگیری کرونا و بحران سال اخیر، این رویداد هنری باعث می‌شود که هنرجویان جوان و نوجوان کشور، استعدادهای نهفته یا حتی استعدادهایی که بروز پیدا کرده است را با بیان و دقت بیشتری به منصه ظهور برسانند و سیمای زیبا و باشکوه همدلی و یکپارچگی مردمان این سرزمین را به تصویر بکشند.

این هنرمند با اشاره بر برگزاری این دوره از جشنواره در سنندج بیان کرد: برپایی جشنواره‌ها و رویدادهای هنری ملی در پایتخت، به دلیل امکانات موجود معمولاً با مشکلات کمتری مواجه می‌شود اما دوری از تهران و حضور در دیگر استان‌ها، یکی از نکات و ویژگی‌های مثبت جشنواره تجسمی جوانان است که باعث افزایش دیده شدن ظرفیت و استعداد هنرمندان سایر شهرها و ایجاد نور امید در وجود آن‌ها می‌شود و آثار مثبت اجرای این سیاست، می‌تواند حرکت و همدلی خوبی را در مقیاس ملی ایجاد کند. به همین منظور میزبانی سنندج از سی‌امین جشنواره تجسمی جوانان اتفاقی مثبت و شادی‌آفرین است، چرا که استان کردستان، مهد دلیران و مردمان با اصالت این آب و خاک است. زیبایی‌های مناظر طبیعت، اقلیم و پوشش چشم‌نواز اقوام کرد در کنار فرهنگ اصیلی که در این دیار جاری است، جذابیت‌های برگزاری جشنواره سی‌ام را مضاعف می‌سازد.

واجدی همچنین در رابطه با جوان‌گرایی در بخش داوران و اساتید عنوان کرد: با توجه به برخی انتقاداتی که به واسطه حضور استادان مسن در دوره‌های پیش مطرح بود، در این ‌دوره، از هنرمندان جوان خوش‌نام و باتجربه کشور و همچنین بومی کردستان از دبیری تا حضور در شورای ‌سیاستگذاری، استادی کارگاه و داوری آثار دعوت شده است و این به معنی اهمیت سپردن کارهای مهم به جوانان است. چنین افرادی غیر از تبحر در هنرشان با تکنولوژی‌های روز، آشنایی بیشتری دارند و می‌توانند جوانان و نیازهای آن‌ها را بهتر درک کنند. ترکیب جوان چهره‌های حاضر در این دوره از جشنواره در مسیر رشد شرکت‌کنندگان جوان و نوجوان دوره سی‌ام و شکوفایی استعدادهای آن‌ها بیش از پیش می‌کوشد و باعث تقویت انس، ادراک و ارتباط قلبی هنرجویان با استادان می‌شود. یعنی هنرجو، استاد خود را مانند برادر و خواهرش ببیند و احساس والد و فرزندی میان آن‌ها وجود نداشته باشد. چنین اتفاقی در نهایت باعث می‌شود که نگاه هنرمندانه خوبی و نمایش زیبایی از ایران دوست‌داشتنی در جشنواره شکل گرفته و حتی خارج از جشنواره جریان یابد. سیاست جوان‌گرایی سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، موجب تقویت همدلی، انس، ادراک و ارتباط قلبی هنرجویان با اساتید می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری‌های صورت‌گرفته در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، مبتنی بر تعامل چهره‌به‌چهره و آموزش استاد - شاگردی است که به واسطه برگزاری رویداد آموزشی و کارگاه‌های هنری صورت می‌پذیرد. دبیران و اساتید جشنواره، همواره تلاش می‌کنند تا دانش، تجارب و معلومات هنری خود را همراه با نگاهی صحیح و هوشمندانه، به نسل‌های جوان که آینده‌سازان هنر ایران هستند منتقل کنند.

 این هنرمند افزود: یکی از مسائلی که در این جشنواره برایم جذابیت دارد این است که برخی از هنرمندان شاخص و صاحب‌نام هنرهای تجسمی، برگزیدگان جوان دوره‌های پیشین این جشنواره هستند و حالا به کسوت استادی و داوری رسیده‌اند. پس می‌توان نتیجه گرفت که این جشنواره باعث شناخته شدن هنرمندان، معرفی آن‌ها به دیگر رویدادهای هنری و زمینه‌ساز حضورشان در موقعیت‌های شغلی معتبر بوده است‌. کشف استعداد که در جشنواره جوانان رخ می‌دهد، موجب بروز توانمندی و سوق یافتن هنرجویان به بازار کار و اشتغال هم می‌شود.

 

عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با تاکید بر اطلاع‌رسانی و جریان‌سازی برای جشنواره گفت: از دیگر مسائلی که این روزها ذهنم را به خود مشغول ساخته نیاز مبرم به اطلاع‌رسانی فراگیر و گسترده، جریان‌سازی و ایجاد پویش بین نوجوانان و جوانان برای حضور پرشور در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران است. کاری که همچنان لازم است و برای جریان‌سازی هنری باید از تمام توان رسانه‌ای کشور کمک گرفت تا آن استعداد نهفته در شهرهای محروم یا دورافتاده از پایتخت مطلع شده و کشف شود و رشد یابد.

 

واجدی در پایان با اشاره به پیشرفت تکنولوژی تلفن همراه و عکاسی با آن بیان کرد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، روزآمدی و رشد تکنولوژی تلفن‌های همراه هوشمند، پیشرفت زیادی داشته است و تلفن همراه بسیاری از نوجوانان و جوانان، دارای دوربین‌های با کیفیتی است، بخشی را همچون بسیاری از مسابقات عکاسی داخلی و خارجی با عنوان عکاسی با تلفن ‌همراه به جشنواره سی‌ام افزودیم اما در فراخوان این جشنواره محدودیتی برای ارسال عکس با تلفن همراه نگذاشتیم تا به اختیار خود اثر ارسال کنند.امید دارم با توجه به فرهنگ و هنر اصیل و جاذبه‌های گردشگری کردستان، میزبان جشنواره تمهیداتی اتخاذ کند تا عکاسان نوجوان و جوان حاضر در این جشنواره بتوانند از نقاط دیدنی و مناظر زیبای دیار مردمان کرد، شهر سنندج مرکز استان کردستان، در قالب تور کوچک عکاسی بازدید کرده، خوب ببینند، در کنار اساتید بیاموزند، از میهن دوست‌داشتنی عکاسی کنند و در جشنواره بدرخشند.