گروه تجسمی هنرآنلاین: یکی از تغییراتی که امسال در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر رخ داد، این بود که برای نخستین بار، رشته‌ای با عنوان «حجم» از ترکیب سه گرایش مجسمه‌سازی، چیدمان و سفال و سرامیک میان رشته‌های هنری جشنواره مطرح شد. این درحالی است که سال گذشته در جشنواره چهاردهم، مجسمه‌سازی و سفال و سرامیک به‌عنوان دو رشته مستقل و چیدمان ذیل رشته هنرهای جدید ارائه شده بودند.

سید عباس میرهاشمی دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در اظهارات خود، منطق این تغییر را اینگونه تبیین می‌کند که امتزاج رشته‌ها با یکدیگر امری ناگزیر بوده و به‌دلیل حذف دیوارهای موجود میان رشته‌های هنری صورت پذیرفته است.

اکنون همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، به سراغ «نادر قشقایی» داور بخش حجم رفتیم و با او درباره این تغییر و سایر موارد مربوط به رشته حجم در بستر جشنواره پانزدهم به گفت‌وگو نشستیم.

داور بخش حجم پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره ادغام سه بخش مجسمه‌سازی، سرامیک و چیدمان ذیل رشته حجم در جریان پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌گوید: ادغام رشته‌های هنری نزدیک به هم، اتفاق خوبی است؛ مشروط بر آنکه زمینه‌ای که به بخش‌های مختلف سفال، سرامیک و... مربوط است را با نگاه کارشناسان مربوط به همان بخش‌ها مورد سنجش و ارزیابی قرار داد. ممکن است یک مجسمه‌ساز در زمینه آثاری از جنس سفال، لعاب یا شرایطی که مربوط به اجرای آنهاست، اطلاعاتی داشته باشد اما نباید به‌عنوان یک کارشناس تخصصی خود را در معرض ارزیابی چنین آثاری قرار دهد.

نادر قشقایی ضمن تأکید بر ماهیت و کارکرد مثبت جشنواره هنرهای تجسمی فجر، درباره ملاک‌های داوری در بخش حجم توضیح داد: ملاک‌های داوری بر حسب تجربه‌ای که ماحصل سال‌ها کار در این حوزه است، در نظر گرفته شده بود. چه‌بسا ممکن است بعضی از آثار، قابلیت‌های ورود به بخش رقابتی را داشته باشند اما هنگام درجه‌بندی نسبت به سایر آثار، در یک سطح قرار نگیرند که در این صورت نمی‌توانند وارد رقابت با دیگر آثار شوند.

ef851a05bf4e6f742ec2d86758bc9862

وی در خصوص میزان استقبال هنرمندان از جشنواره پانزدهم بیان کرد: ۴۸۰ اثر در بخش حجم به پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر راه پیدا کرده است. بسیاری‌ از شرکت‌کنندگان، نسبت به کاری که انجام داده‌اند عشق و علاقه دارند و تصور می‌کنند که این عشق و علاقه می‌تواند برای پیشبرد کارشان کافی باشد اما در نگاه داوران که دید جامع‌تری نسبت به موضوع دارند، نتوانستند رضایت لازم را به وجود آورند.

قشقایی در ادامه به سختی‌های رشته مجسمه‌سازی نسبت به سایر رشته‌های هنری حاضر در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اشاره کرد و افزود: اگر در بخش‌های دیگری مثل کاریکاتور، نقاشی و دیگر رشته‌ها، شاهد حضور شرکت‌کنندگان بیشتری نسبت به مجسمه‌سازی و سفال هستیم، به دلیل شرایط حاکم بر بخش مجسمه‌سازی است که هنرمندان را محدود می‌کند. مجسمه‌سازی سختی‌های خاص خود را دارد. برای پختن سفال و اجرای آن به مواد و فضای خاصی نیاز است و مجموع این محدودیت‌ها باعث می‌شود شمار شرکت‌کنندگان این بخش در جشنواره هنرهای تجسمی فجر نسبت به سایر رشته‌ها کمتر باشد.

این هنرمند مجسمه‌ساز در بخش پایانی اظهارات خود ضمن تأکید بر تأثیر مثبت برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای هنری مختلف بر هنر مجسمه‌سازی اظهار داشت: امیدوارم مسئولین محترم با همفکری، همراهی و ایجاد شرایط لازم برای برگزاری سمپوزیوم‌ها، به هنرمندانی که در حوزه مجسمه‌سازی فعالیت می‌کنند کمک کنند تا شرایطی ایجاد شود که مجسمه‌سازان به‌طور مداوم آثار خود را در معرض مقایسه با آثار برتر قرار دهند و بتوانند شرایط کارشان را چه از حیث نوع تکنیک و چه به لحاظ سطح کیفی ارتقا دهند.