گروه تجسمی هنرآنلاین: چهره ۱۰۸ دختر چیبوک که نزدیک به ۹ سال پس از ربوده شدن از سوی شورشیان بوکوحرام هنوز مفقودند، در نمایشگاهی جدید در لاگوس به تصویر کشیده شد. پرتره‌های این دختران با همکاری هنرمند فرانسوی Prune Nourry، دانشجویان دانشگاه، سفالگران حرفه‌ای و خانواده‌های قربانیان، با خاک رس ساخته شد.

این مجسمه‌ها با الهام از سر‌های سفالی «ایف» نیجریه باستان با عنوان «مجسمه‌ها نیز نفس می‌کشند»، چهره، حالات صورت و الگو‌های موی آن‌ها را بازسازی می‌کنند.

«بوکوحرام» به معنی تحصیل غربی حرام یا کتابخوانی حرام است. سال ۲۰۱۴ این گروه ۲۷۵ دانش‌آموز را از مدرسه متوسطه دولتی دخترانه در جامعه چیبوک در شمال شرقی نیجریه ربود. از آن زمان تاکنون، حدود ۱۶۰ دختر پس از سال‌ها اسارت آزاد شده‌اند، اما با اینکه هنوز تعداد زیادی از دختران در اسارت به سر می‌برند، این ماجرا مدت‌هاست از تیتر اخبار محو و به فراموشی سپرده شده است.

دختران نیجریه

برای ساخت این مجسمه‌ها هنرمند فرانسوی با خانواده‌های چیبوک ملاقات کرد و عکس دختران گمشده آن‌ها را خواست. او هشت سر را طراحی کرد که از پرتره دختران الهام گرفته بود و ۱۰۸ سر دیگر را دانشجویان دانشگاه اوبافمی-آوولوو آفریدند.

نوری می‌گوید: «امیدوارم افرادی که نمایش را می‌بینند اهمیت آموزش دختران را به یاد بیاورند، و این واقعیت را بپذیرند که مجسمه‌سازی می‌تواند شخصیت فردی و زندگی نفس‌گیر را به تصویر بکشد. »

او‌ امیدوار است این مجسمه‌ها جهان را یاد یک تراژدی تقریباً فراموش‌شده بیندازند و می‌گوید: « ما با هم می‌توانیم کار‌های بیشتر انجام دهیم. این مجموعه قرار است در آینده به یک تور جهانی برود و در سراسر جهان سفر کند و به این ترتیب می‌توانیم به چیزی که ممکن است فراموش شود و نباید، یعنی آزاد کردن این دختران، تأکید کنیم.»