گروه تجسمی هنرآنلاین: یادگاری‌هایی که انسان‌ها از افراد و رویداد‌ها نگه می‌دارند معمولا‌ اشیاء فیزیکی هستند. حلقه ازدواج، یک عکس، شیئ تزیینی یا حتی خاطره یکی از عزیزان روی سنگ قبر، چیز‌هایی هستند که باعث می‌شوند احساسات خود را به عنصری ملموس تبدیل کنیم.

حال هنرمندی به نام «هری یف» می‌خواهد همین کار را برای صدای انسان انجام دهد. او به همراه ترونگ بائو، روی پروژه‌ای کار می‌کنند تا صدای کسانی را که دوستشان داریم به‌اشیاء دیجیتال و فیزیکی تبدیل کنند.

این پروژه‌ «VOICE GEMS» نام دارد و پس از ضبط صدای افراد، طول موج‌های منحصربه‌فرد آن را در قالب مجسمه‌سازی دیجیتال نشان می‌دهد. دیدن سنگ‌های قیمتی دیجیتالی به دست آمده باورنکردنی است. بلافاصله زیبایی پیچیده آن‌ها آشکار می‌شود، اما عمق داستان پشت آن‌ها چیزی است که در ذهن می‌ماند.

یف می‌گوید: «به طور معمول یک صدا یا یک بیان صوتی مانند دود است، می‌آید و می‌رود. این‌ایده که یک صدا را می‌توان به‌عنوان چیزی استاتیک نشان داد، نشان‌دهنده فلسفه و اعتقاد من به این است که تک تک بیان‌های صوتی چیزی قابل توجه هستند. »

او می‌گوید: «موسیقی بیان شما بخش بزرگی از وجود شماست. بخش بزرگی از هویت و روابط ما و همچنین عمیق‌ترین حواس خود را می‌توان در اطلاعات صدای ما یافت. »

برای این پروژه، یف و بائو از عده زیادی درخواست کردند تا صدای خود را به سنگ‌های قیمتی تبدیل کنند و تاکنون ۱۲۰ قطعه ساخته‌اند. با این حال، فرآیند تبدیل صدا‌ها فراتر از ورود اطلاعات است. این کار یک سفر احساسی برای هنرمندان است و آن‌ها بیشتر به داستان‌هایی که این صدا‌ها برایشان می‌آورد اهمیت می‌دهند. همانند داستان پدری که می‌خواست پس از بزرگ شدن دخترش، خاطراتی که با او داشت را یادآوری کند.

VOICE GEMS

VOICE GEMS در چندین نمایشگاه هنری معتبر به نمایش گذاشته شده است. از جمله صدا‌های جمع‌آوری شده، صدای سر جف هرست است که در فینال جام جهانی ۱۹۶۶ هت تریک کرد و موجبات قهرمانی انگلستان را پدید آورد. او می‌خواست خاطره آن روز را حفظ کند، زیرا بسیاری از اعضای تیمش هم اکنون مرده‌اند و او علاقه‌مند به حفظ این خاطره برای ایجاد شکل جدیدی از میراث بود.

نسخه‌های دیجیتالی این سنگ‌ها در بلاک چین به‌عنوان NFT ایجاد شده‌اند تا آن‌ها را در «بایگانی گوهر صدای ۱۰۰۰ ساله» حفظ کنند.

یف می‌گوید که این اطلاعات به نوعی شبیه روح صدای شماست. آن‌ها شکل جدیدی از مصنوعات را ایجاد کرده‌اند که ویژگی‌های یک فرد را در خود ذخیره می‌کند.