گروه تئاتر«هنرآنلاین»: نمایش«مَثلِث» اثری از قیس یساقی است که این روزها در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفته است. این نمایش عروسکی بزرگسال که در نوزدهمین جشنواره تهران-مبارک درخشید، روایتی بر اساس سه نمایشنامه «هملت»،«مکبث» و «اتللو» است.

قیس یساقی کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با هنرآنلاین در رابطه با نحوه شکل‌گیری ایده نمایش بیان کرد: قبل از رسیدن به ایده محتوایی نمایش، مدت‌ها بود که دلم می‌خواست نمایش عروسکی کار کنم؛چرا که این فرم می‌تواند فرم منعطفی برای روایت باشد. در همین حین به این ایده رسیدیم که از آثار شکسپیر یک پارودی بسازیم. ابتدا قرار بود فقط نمایشنامه«مکبث» را مدنظر قرار دهیم اما بعدتر به ایده‌ای رسیدیم که ترکیبی از سه نمایشنامه «هملت»، « مکبث» و «اتللو» که جذاب هم شد و گویی همه چیز بر هم منطبق شد. این نمایش یک پارودی و هجویه از آثار شکسپیر است. ما سعی کردیم با این آثار فاخر که تئاتردوستان یک قداستی برای آن قائل هستند، شوخی کنیم.

01 (2)

وی ادامه داد: این که من نمایش عروسکی را برای کار انتخاب کردم دلیلش این است که این گونه نسبت به نمایش غیرعروسکی بسیار منعطف‌تر، بدون مرزتر و بدون محدودیت است. به نظر من این یک مزیت بزرگ و غیرقابل چشم‌پوشی است. ما کارهایی را می‌توانیم در نمایش عروسکی می‌توانیم انجام دهیم که در نمایش غیرعروسکی نمی‌توان حتی به آن نزدیک شد. این موجب می‌شود که مرز خلاقیت نامحدود باشد.

کارگردان نمایش «مَثلِث» در رابطه با این که چرا گونه نمایش عروسکی بزرگسال کمتر تولید می‌شود، گفت: هم اکنون هم زمان با نمایش ما دو نمایش عروسکی بزرگسال دیگر هم در این شهر درحال اجرا است. چیزی که من تصور می‌کنم این است که یک چرخه معیوب‌کننده بین تولیدکننده و تماشاگر وجود دارد؛ به این صورت که چون تولیدی رخ نمی‌دهد پس تماشاگران چندان نمی‌دانند که نمایش عروسکی بزرگسال نیز وجود دارد و برعکس چون تماشاگر نمی‌داند نمایش عروسکی بزرگسال وجود دارد، پس تولیدکننده هم اثری تولید نمی‌کند؛ چون می‌ترسد نمایشش بدون مخاطب باشد. این چرخه معیوب تنها با تولید اثر و حتی فدا شدن چند اثر نمایشی به راه حل می‌رسد.

01 (3)

یساقی در پایان در رابطه با فعالیت تئاتری در این برهه بیان کرد: تصور می‌کنم که فارغ از هر اتفاقی ما تئاتری‌ها تنها خودمان را داریم و باید به خودمان تکیه کنیم و تولید را متوقف نکنیم. باید بدون انتظار حمایت از سمت کسی باید کاری که دوست داریم را انجام دهیم.