به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میاندورود، ٢٣ مهر جلسه‌ای در اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان با حضور عباسی مشاور عالی و رئیس دفتر امام جمعه شهرستان و مکرم سرپرست گروه تعزیه "ولایت" با سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد میاندورود برگزار شد.

این جلسه در خصوص برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی به‌مناسبت شهادت حضرت رقیه(س) و اسرای کربلا با همکاری هیأت رزمندگان شهرستان میاندورود در حسینیه حضرت ابوالفضل (ع)، تدارک دیده شد.

برگزاری مراسم تعزیه و زنده نگه داشتن این آیین مذهبی در میاندورود به‌خصوص شهر سورک باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، این امر یکی از دغدغه‌های مهمی بود که در این جلسه به آن اشاره شد و از مطالباتی بود که از سوی هیأت رزمندگان و دفتر امام جمعه نیز بر آن تأکید شد و خواستار مساعدت و نگاه ویژه سرپرست فرهنگ و ارشاد این شهرستان به این مهم شدند.

عباسی رئیس هیأت رزمندگان میاندورود با تأکید بر اینکه سالیان سال است که مراسم تعزیه در شهر سورک برگزار نمی‌شود، گفت: این مراسم سنتی باید در منطقه به اجرا در بیاید و علاقه‌مندان از آن بهره ببرند.

وی بیان کرد: هنرهای آئینی به‌خصوص تعزیه از وضعیت خوبی برخوردار نیست و با کمک تمام نهادها و دستگاه‌های فرهنگی هنری باید به احیای این هنرهای آئینی و اسلامی توجه بیشتری شود.

مکرم سرپرست گروه تعزیه "ولایت" نیز بر اجرای این برنامه در مرکز شهرستان میاندورود اعلام آمادگی کرد و افزود: هنر تعزیه خوانی به‌عنوان سنت قدیمی هرگز نباید به دست فراموشی سپرده شود و مسئولان امر باید بر احیای آن همت گمارند.

مجتبی اکبری سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد میاندورود، هدف از برگزاری این همایش را بازسازی واقعه شام و رسوایی یزیدیان عنوان کرد و افزود: احیای فرهنگ شبیه‌خوانی از سنت قدیم ایرانیان است که در دهه‌های اخیر به دست فراموشی سپرده شد.

وی اظهار کرد: در مقابل تهاجم و شبیخون فرهنگی که در غالب نمایش و فیلم اسطوره‌های غربی را در کشور ایران اسلامی در چشم جوانان بزرگ نشان داده اند و جوانان ما به‌دنبال الگوسازی از اسطوره‌های غربی هستند، یکی از راه‌های جلوگیری اجرای برنامه‌های تعزیه خوانی است.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میاندورود خاطرنشان کرد: کم رنگ شدن تعزیه از دیدگاه هنری به این معنا است که تعزیه آن جذابیت گذشته خود را از دست داده است زیرا با به‌وجود آمدن جلوه‌های هنری، (صنایع فرهنگی) سینما، آمفی تئاتر و... حتی مطالعه هم به انزوا کشیده شده است. 

این مسئول با اعلام اینکه هر عنصر فرهنگی جدیدی که می‌آید عناصر فرهنگی گذشته را نادیده می‌گیرد، ادامه داد: تعزیه از نظر محتوا عوض نشده است اما جلوه‌های هنری آن به‌دلیل پرداخت نشدن کافی و  متناسب با دنیای امروزی، بدیهی است که  خود به‌خود کم‌رنگ می‌شود، البته این یک بعد آن است و ابعاد اجتماعی، سیاسی و ... هم شامل آن می‌شود.

وی در پایان گفت: برخی از صاحب‌نظران تعریف‌های غلطی که در متن‌های تعزیه می‌بینند با اجرای آن مخالفت می‌کنند و بعضی از روشنفکران هم به‌دلیل سنتی بودن، با اجرای آن مخالفت می‌کنند، پس به‌دلایل متعددی با برگزاری تعزیه مخالفت می‌شده است و همه این‌ها کم رنگ شدن این عنصر فرهنگی و اجتماعی را تشدید می‌کند.