سرویس استان‌های هنرآنلاین: نمایش "بهادر" نوشته جواد صداقت، به کارگردانی مشترک جواد صداقت و الهام ابنی از بوشهر از جمله نمایش‌های راه‌یافته به هجدهمین جشنواره آیینی و سنتی است که فردا 13 شهریورماه در دو نوبت 18:30 و 20:30 در  سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

جواد صداقت با اشاره به روند شکل‌گیری این اثر نمایشی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نمایش "بهادر" با  یک طرح اولیه شروع شد که پشت این طرح برای ما یک فضای جادویی بسیار رازگونه وجود داشت، با این  وجود این نمایشنامه شکل پیدا کرد و نگاه ما به آن یک نگاه کاملا آئینی بود و بر همین اساس سعی کردیم در این نمایشنامه از فضاهای آئینی جنوب کشور استفاده کنیم و تصور می‌کنم تا حد خیلی زیاد هم موفق شدیم که این کار را به انجام برسانم. همچنین این نمایشنامه کاملا کارگاهی نوشته شد و پیش‌تر این نمایشنامه برای اجرای تک پرسوناژ تهیه شده بود اما در حال حاضر با یازده کاراکتر به صحنه می‌رود.

او در خصوص موضوع نمایش ادامه داد: فضای نمایش حول و حوش قهرمانی می‌گردد که از جنوب کشور علیه ظلم به پا می‌خیزد و قدرت حاکم را سرکوب می‌کند.

صداقت همچنین خاطرنشان کرد: نگاه ما در این اجرا به نقش سیاه ایرانی برخلاف روال معمول که از گرفتاری‌ها و بدبختی‌های مردم سخن می‌گوید؛ نگاهی قهرمانانه است و این اتفاق برای نمایش ما یک جلوه خاصی را رقم زد که در پی آن وارد داستانی عجیب شدیم. این داستان بیشتر حول و حوش محور دختری می‌گذرد که بر اساس فضاهای شخصی خود که می‌تواند در خواب و رویا باشد یا واقعیت، در جایی از داستان با نقش سیاه گره می‌خورد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به خط داستانی این نمایش، توضیح داد: همه چیز از یک شهر فرنگ شروع می‌شود و نمایش داستان سیاه‌بازی است که دست به قتل یک پادشاه ستمگر خونخوار می‌زند؛ اتفاق جالب این است که این سیاه باز که در واقع یک عروسک است وارد دنیای خیال شخصیت دختر نمایش به نام "گشو" می‌شود، این دختر در عالم خود، خودش را در نقش سیاه و به عنوان قاتل معرفی می‌کند و جالب‌تر اینکه با سیاه شهر فرنگ فرار می‌کنند، زمانی هم که مردم به دیدن شهر فرنگ می‌روند می‌بینند سیاهی وجود ندارد و به این نتیجه می‌رسند که یک نفر باید نقش سیاه شهر فرنگ را بازی کند و...

صداقت با اشاره به شیوه اجرایی نمایش نیز خاطرنشان کرد: این اثر جادویی و زارگونه که فضایی کاملا زار درمانی دارد سراسر تصویر آئین‌های جنوب کشور را به تصویر می‌کشد.

الهام ابنی، الهه اورنگ، مرضیه کرمی، طیبه علی‌پور، محدثه موسوی، طاهره حسینی، آرمان حسینی‌زاد، عظیم سلیمی کوچی و آیناز جلیلی، سمانه فلامرزی و ملیکا جالبوتی بازیگران این نمایش هستند.

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی تا 15 شهریورماه با دبیری داوود فتحعلی‌بیگی برگزار می‌شود.