سرویس استان‌های هنرآنلاین: جهانشیر یاراحمدی مدیر انجمن نمایش استان بوشهر با اشاره برنامه‌های این انجمن در سال‌جاری به هنرآنلاین گفت: ما برای امسال در دو حوزه برنامه‌ریزی کردیم که بر این اساس اجرای عمومی آثار و آموزش از اولویت‌های ما در سال جاری است و برنامه‌های متعددی با محوریت اجرای عموم آثار تولید شده در استان داریم. در مورد حوزه آموزش نیز فعلا در مرحله رایزنی قرار داریم اما تلاش داریم تا به ‌صورت مشارکتی تا حد مقدور از آموزشگاه‌های خصوصی حمایت کنیم.

یاراحمدی در ادامه درباره اینکه چقدر در اجرای برنامه‌های سال گذشته موفق بودند و برنامه‌های‌شان به نتیجه رسیده نیز اظهار داشت: به لحاظ سخت‌افزاری صد در صد از برنامه‌های‌مان را اجرا کردیم که مهم‌ترین آنها افتتاح سه سالن تئاتر بود. علاوه بر آن یک سری تجهیزات برای تئاتر شهر بوشهر نیاز داشتیم که به دلیل عدم تخصیص بودجه هنوز انجام ‌نشده که مهم‌ترین آن تعویض صندلی‌های تئاترشهر است و در واقع باید بگویم که به‌ نوعی یکی از برنامه‌های مهم ما در حوزه سخت‌افزاری امسال نیز همین موضوع است.

مدیر انجمن نمایش استان بوشهر در پاسخ به این سوال که به طور کلی چند درصد از تئاترهای اجرا شده در استان بوشهر به هنر بومی و اصیل این استان پرداخته، عنوان کرد: در سال 95 این فرهنگ بومی‌سازی بسیار قوی بود، شاید نزدیک به 50 درصد آثار تولید شده استان، آثار بومی بودند. اما این معیاری نیست که سال 96 هم این اتفاق بیافتد. در کل مسائل بومی و فرهنگی مورد علاقه بسیاری از کارگردان‌ها و هنرمندان بوده که از سوی تماشاگران و خود هنرمندان نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر با بیان این‌که در طرح سند توسعه که در سال ۹۳ تدوین شد، سیاست اصلاح ساختار بیرونی تئاتر استان را مدنظر قرار دادیم، افزود: مهم‌ترین اقدامی که در ۲۰ ماه گذشته دنبال کردیم اصلاح ساختار بیرونی تئاتر استان بود و نقش مدیرکل ارشاد در موفقیت انجمن در این راستا بسیار پررنگ است و ارتباط انجمن با اداره ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی کشور به بهترین نحو ممکن انجام شد.

یاراحمدی تاکید کرد: هم اکنون استان بوشهر یکی از سه استانی است که در شورای مشورتی تئاتر استان‌های کشور در کنار استان‌های خراسان رضوی و آذربایجان شرقی حضور پیدا می‌کند و این به ‌دلیل قدرت، قوام و تلاشی است که  هنرمندان تئاتری‌ در سطح استان در گذشته انجام داده و هم اکنون  انجام می‌دهند.

او ادامه داد: سیاست کاری جدید انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر، اصلاح ساختار درونی تئاتر استان است که این مهم انجام نمی‌شود مگر با کمک هنرمندان. اصلاح ساختار درونی تئاتر، اقدام سختی است که با تعامل و همکاری روسای ادارات ارشاد و انجمن‌ها و گروه‌های نمایشی می‌توانیم این مسیر سخت را راحت‌تر و سریع‌تر بپیماییم.

جهانشیر یاراحمدی با اشاره به خلا مالی انجمن‌های نمایش استان بوشهر، گفت: انجمن‌ها در مسائل مالی تنها وابسته به اداره کل نباشند و از ظرفیت‌های منطقه خود نیز بهره‌مند شوند.