گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «مجلس تقلید، کاش چِشَم نمی‌دید، مضحکه قتل امیرکبیر» نوشته مهدی صفاری‌نژاد و کار مهدی ملکی از اول اسفند ماه ساعت 21 در سالن شماره یک خانه نمایش دا روی صحنه است. نیما ‌ثبوتی، امیرحسین ‌نجفی، علی جعفری، امید ‌قاسمی، مهدی ‌ملکی، علیرضا ‌(نیما) ‌قربان‌‌زاده و فهیمه ‌علی‌‌آبادی بازیگران این نمایش هستند. این نمایش پیشتر در بخش صحنه‌ای بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا شده است.

مهدی ملکی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره دلایل انتخاب نمایشنامه «مجلس تقلید، کاش چِشَم نمی‌دید، مضحکه قتل امیرکبیر» گفت: پیش از این نیز نمایش آئینی و سنتی روی صحنه آورده بودم اما این بار تصمیم گرفتم اثری را اجرا کنم که دارای نکات و آموزش‌های بیشتری باشد و کمک کند تا از نظر علمی و تجربی رشد بیشتری داشته باشم.

او درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: این نمایش داستان یک حمومی است که شاهد قتل امیرکبیر بوده است و برای اینکه اعدام نشود تصمیم می‌گیرد به اتفاق دیگر حمومی‌ها مجلس تقلید و مضحکه‌ای را در حمام راه بیاندازند و فعالیت‌های امیرکبیر در عرصه سیاست را خیانت جلوه دهند.   

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش برای اجرا در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی حدود یک ماه و نیم و به منظور اجرا در تماشاخانه دا حدود دو ماه به طول انجامید، درباره میزان وفاداری‌اش به متن صفاری‌نژاد در اجرا گفت: تقریباً بسیار به متن اصلی وفادار بوده‌ام و تنها آن‌ را به دلیل ایجاد ریتم و تمپو سریع‌تر برای مخاطب خلاصه و موجز کرده‌ام و نمایشنامه در اجرا حذفیاتی دارد.

IMG_20230306_122722_216 (1)

ملکی با بیان اینکه ««مجلس تقلید، کاش چِشَم نمی‌دید، مضحکه قتل امیرکبیر» یک نمایش ایرانی است، درباره سبک و فضای اجرایی آن اظهار کرد: از عناصر نمایش‌های ایرانی می‌نیمال بودن فضا و تعویض لباس تماشاگر و تغییر صحنه و جابه‌جایی آکسسوار در برابر چشم مخاطبان است که این نمایش نیز از این قضیه مستثنی نبوده است.

او درباره تغییرات اجرای این نمایش به نسبت اجرا در جشنواره نمایش‌هایی آئینی و سنتی یادآور شد: در زمان اجراهای جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی در ایام شیوع ویروس کرونا به گروه‌ها اعلام شد که شاید نمایش‌ها در فضای باز اجرا شوند و از این رو ما طراحی را چهارسویه در نظر گرفتیم اما جشنواره به صورت پخش در فضای مجازی برگزار شد. اکنون نیز برای اجرا به دنبال سالن مناسبی برای اجرا به صورت چهارسویه بودم که امکان‌پذیر نشد. دیگر تغییرات این نمایش تغییر دو بازیگر است و روتوش و بازنگری نیز به منظور اجرای بهتر برای بعضی از صحنه‌ها انجام شده است.

مهدی ملکی ضمن اشاره به اینکه این نمایش زندگی امیرکبیر از نگاه چند حمومی است، در پایان صحبت‌هایش درباره ویژگی‌های این نمایش اظهار کرد: شادی‌آور  و موزیکال بودن نمایش «مجلس تقلید، کاش چِشَم نمی‌دید، مضحکه قتل امیرکبیر» از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. اما ما در کار صرفاً نگاهی سنتی نداشتیم و در چیدمان صحنه و حرکات بازیگران عناصر نمایش مدرن را نیز لحاظ کردیم و ترکیب این دو قابل قبول است. ضمن اینکه علاوه بر جنبه سرگرمی و شادی‌آور بودن به تفکر واداشتن مخاطب نیز از دیگر ویژگی‌های این نمایش مستندگونه و بیوگرافی است.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سامانه تیوال تهیه کنند.