گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «سلفی» نوشته و کار فریدون ولایی از 22 آبان ساعت 19 در سالن شماره یک خانه نمایش دا روی صحنه می‌رود و کامران ‌فریدی، حامد نباتی، مریم برومند، سونیا معبودی، سینا نداف، محمد شاهی و سجاد ایراندوست‌آذر در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند.

فریدون ولایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجراهای پیشین نمایش گفت: «سلفی» پیش از این با عنوان «سایه‌ها و باد» در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر، کشورهایی چون بلاروس، صربستان، ترکیه و ... همچنین شهر تبریز اجرا شده است.

او ضمن اشاره به اینکه به نظرم عنوان «سلفی» با محتوای نمایش هماهنگ‌تر است، عنوان کرد: داستان فولکلوری به نام «سایه» نوشته حیدر عباسی شاعر آذربایجانی وجود دارد که این نمایشنامه اقتباسی از آن داستان است اما رویکرد اجرایی متفاوت دارد. ما در اجرای این نمایش از تکنیک نور و سایه استفاده کردیم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره موضوع و مضمون نمایش «سلفی» اظهار کرد: شخصی با سایه‌اش شوخی‌هایی کرده و دردسری برای خود ایجاد می‌کند...

او با بیان اینکه تمرین نمایش حدود سه ماه به طول انجامیده، گفت: در اجرای مجدد چند بازیگر تغییر کردند و تغییر جزئی نیز نسبت به اجرای ده سال پیش انجام شده است. سعیمان بر این بود تا اثر را به روح زمانه‌ای که اکنون در آن زیست می‌کنیم نزدیک‌تر کنیم.

ولایی درباره سبک و فضای اجرایی نمایش یادآور شد: نمایش با بهره‌گیری از تکنیک نور و سایه فیزیکال و بدون کلام است و براساس بازی و بدن بازیگران است.

او با تاکید بر اینکه من معتقد به اجرای تئاتر همیشه و در هر شرایطی هستم، تصریح کرد: تئاتر از اتفاقات جامعه جدا نیست و از سویی دیگر من و اعضای گروه واقف به شرایط موجود جامعه هستیم اما تعهداتی مبنی بر اجرا داشتیم که باید نمایش را روی صحنه می‌آوردیم هر چند به دلیل وضعیت جامعه، چند روز اجرا به تعویق افتاد. مهمترین مسئله این است که تئاتر نباید در هیچ شرایطی تعطیل شود.

این پژوهشگر تئاتر با بیان اینکه متاسفانه این روزها برای اطلاع‌رسانی اجرای نمایش با مشکلات بسیاری مواجهیم در ادامه عنوان کرد: این روزها صفحه‌های مجازی جز تیوال که مسئول تبلیغات آثار نمایشی روی صحنه هستند از فعالیت امتناع می‌کنند و حتی اعضای گروه نیز نمی‌توانند در صفحه‌های شخصی خود این کار را انجام دهند چرا که با هجمه و فشار از سوی دیگران مواجه می‌شوند که این جبهه‌گیری باعث تاسف است.

او همچنین افزود: تئاتر شغل ماست و از این طریق امرار معاش می‌کنیم ضمن اینکه تئاتر همواره باید در بطن جامعه جاری و ساری باشد نباید تافته جدابافته از وقایع و دل جامعه باشد و در صورتی که همسان و همگام با روح جامعه باشد هیچ ایرادی برای اجرای آن وجود ندارد.

ولایی در پایان ضمن اشاره به اینکه اجازه دهیم انتخاب‌ها توسط خود افراد انجام شود و از زورگویی پرهیز کنیم، گفت: به نظرم افرادی که مخالف اجرا در این شرایط هستند پیش از هر گونه قضاوت و انفعالی به تماشای آثار نمایشی روی صحنه بنشینند و سپس حکم صادر کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: سیدمحمد سیدی‌زاده، آهنگساز: میلاد احدزاده، صدا: احمد درستکار، طراح صحنه: آیدا ‌ولایی، طراح لباس و دوخت لباس: نادیا اصلانی، طراح نور: رامین خاکی، مدیر صحنه: محسن احمدی‌اربابی، عکاس: آیدا ‌عظیمی، طراح پوستر: کامران ‌فریدی، مشاور رسانه و مدیر روابط‌ عمومی: بهناز شهسواری، روابط بین‌الملل: مروارید رمضانی، مجری طرح: تئاتر آن با همکاری و مشارکت خانه ‌نمایش ‌دا.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.