گروه تئاتر هنرآنلاین: حسن رونده، سرپرست هماهنگی تئاتر استان‌های اداره‌ کل هنرهای نمایشی درخصوص شرایط برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی سال جاری به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ما براساس وظیفه‌ای که بر دوش ستاد هماهنگی تئاتر استان‌ها وجود دارد، هر ساله برای جشنواره‌های تئاتر استانی برنامه‌ریزی می‌کنیم و مطالبات انجمن‌ها را پیگیری کرده و به وضعیت جشنواره‌های استانی رسیدگی می‌کنیم. امسال نیز براساس وظیفه ذاتی خودمان، فروردین‌ماه شیوه‌نامه جشنواره تئاتر استانی را برای استان‌ها فرستادیم. در آن شیوه‌نامه، شرایط تشکیل شورای سیاست‌گذاری و وظایف آن‌ها و آن شاکله‌ای که باید جشنواره تئاتر استانی داشته باشد را توضیح دادیم و بخش‌ها را برای کارشناسان استان‌ها ارسال کردیم. 

او با اشاره به اینکه امسال سی و سومین دوره جشنواره تئاتر استان‌ها برگزار می‌شود، اعلام کرد: البته باید بگویم برخی استان‌ها مانند استان‌های البرز، خراسان شمالی و خراسان جنوبی براساس تقسیم‌بندی‌هایی که در سال‌های اخیر برای آن‌ها به وجود آمده، ممکن است مثلاً دوره‌های هفتم یا هشتم خود را بگذرانند. 

سرپرست هماهنگی تئاتر استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی اظهار داشت: همان‌طور که گفتم ما شیوه‌نامه را فرستاده‌ایم و اکثر استان‌ها شورای سیاستگذاری خود را تشکیل داده‌اند و دبیران، مدیر اجرایی و رئیس جشنواره‌شان را مشخص کرده‌اند. ما از آن‌ها خواسته‌ایم که فراخوان خود را پیش از اعلام عموم، برای ما بفرستند که اگر فراخوان آن‌ها با شیوه‌نامه ما مغایرت داشت، کارشناسان ما آن را اصلاح کنند.

رونده با اعلام اینکه جشنواره‌های تئاتر استانی براساس زمان‌بندی در شیوه‌نامه‌ باید تا ۱۰ آبان‌ماه به اتمام برسند، ادامه داد: البته ۲۰ روز  هم فرجه گذاشته‌ایم تا اگر یک استانی نتوانست تا این تاریخ جشنواره خود را برگزار کند، بتواند با چند روز تأخیر آن را برگزار کند. بنابراین تمامی جشنواره‌های تئاتر استانی باید تا پایان آبان‌ماه برگزار شوند و استان‌ها برگزیده‌های خود را به ما اعلام کنند تا ما برنامه‌ریزی کنیم و  ۶۴  اثر نمایشی برگزیده را به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر اعلام کنیم. در نهایت ما از بین ۶۴ اثر، براساس تأکیدی که در شیوه‌نامه شده، بین ۸ تا ۱۲ اثر را برای جشنواره تئاتر فجر انتخاب می‌کنیم.

وی بیان کرد: برخی از استان‌ها به ما اعلام کرده‌اند که ستاد ملی مبارزه با کرونا به آن‌ها اجازه تمرین نمایش نمی‌دهد. مثلاً در استان‌های گرمسیر مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، گروه‌ها در ماه‌های اخیر نتوانسته‌اند تمرین کنند. ما شرایط را این‌گوه در نظر گرفتیم که گروه‌ها پس از جشنواره تئاتر استانی ۱۳۹۹ تا یک ماه قبل از جشنواره تئاتر استانی ۱۴۰۰ باید در شهرهای کوچک پنج اجرا و در شهرهای بزرگ هفت اجرا داشته باشند. البته شرایط استان تهران فرق می‌کند و گروه‌ها باید حداقل ۱۵ اجرای عموم داشته باشند. در حال حاضر برخی از استان‌ها  آثار گروه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، منتها ممکن است برخی از اجراها در فضای مجازی صورت گرفته باشد که ما تصمیم‌گیری در این مورد را برعهده خود استان‌ها گذاشته‌ایم. 

سرپرست هماهنگی تئاتر استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی گفت: ما برای برگزاری جشنواره تئاتر استانی، سه مدل پیشنهاد داده‌ایم؛ مدل نخست همان شیوه همیشگی است که تماشاگر به سالن می‌آید و گروه‌ها روبروی داوران و تماشاگران به اجرای نمایش می‌پردازند. مدل دوم این‌گونه است که فقط داورها حضور داشته باشند و شرایطی را فراهم کنیم تا تماشاگران از طریق فضای مجازی بتوانند نمایش را ببینند. مدل سوم نیز برای زمانی است که شرایط کرونایی در همه جا قرمز باشد و امکان برگزاری تئاتر به صورت حضوری وجود نداشته باشد که در آن صورت، گروه‌ها فیلم نمایش خود را برای داوران می‌فرستند.

رونده با اعلام این‌که یک سری استان‌ها متقاضی شده‌اند که جشنواره خودشان را به خاطر شرایط به وجود آمده به آذرماه موکول کنند، عنوان کرد: ما این درخواست و پیشنهاد را منوط به شرایط آن زمان کرده‌ایم که ببینیم شرایط کرونایی آن استان به چه صورت است و بعد براساس آن وضعیت تصمیم بگیریم. 

حسن رونده در پایان خاطرنشان کرد: نخستین استانی که اعلام آمادگی کرده‌، استان تهران است که در روزهای چهارم و پنجم آبان‌ماه جشنواره خود را برگزار می‌کند. استان‌ اصفهان نهم تا دوازدهم آبان‌ماه، استان اردبیل پانزدهم تا هیجدهم آبان‌ماه، استان خراسان جنوبی دوازدهم تا شانزدهم آبان‌ماه، استان سمنان هفتم تا نهم آبان‌ماه، استان قزوین ۲۶ تا ۲۹ آبان‌ماه و استان چهارمحال بختیاری نیز ۲۸ تا ۳۰ آبان‌ماه جشنواره‌های خود را برگزار می‌کنند. سایر استان‌ها هم برنامه‌های خودشان را پیشنهاد داده‌اند.