سرویس تئاتر هنرآنلاین: محمد دشتگلی مدیر پردیس تئاتر شهرزاد درباره بازگشایی مراکز هنری و از سرگیری اجراهای تئاتر به هنرآنلاین گفت: ما در مهرماه امسال حدود 19 تا 20 قرارداد به منظور اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد با گروه‌ها داشتیم که برخی از آن‌ گروه‌ها از سال قبل قرارداد بسته بودند و یک تعداد هم در سال جدید تقاضا داشتند ولی همان‌طور که می‌دانید تماشاخانه‌ها و سالن‌های تئاتر تعطیل شدند.

او ادامه داد: الان که به طور ناگهانی اعلام  شد که سالن‌های تئاتر می‌توانند آغاز به کار کنند، دو، سه گروه اعلام آمادگی کرده‌اند که بیایند در پردیس شهرزاد اجرا بروند. مشکلی که وجود دارد این است که ما به خاطر منع تردد ساعت 21 نمی‌توانیم بیشتر از یک سانس اجرای نمایش داشته باشیم. اگر منع تردد شهر تهران که کلان‌شهر است ساعت 22 در نظر گرفته شود یک فرصت برای تماشاخانه‌ها خواهد بود تا بتوانند حداقل در هر روز دو اجرا داشته باشند.  

مدیر پردیس تئاتر شهرزاد در رابطه با وضعیت سالن‌دارها عنوان کرد: واقعیت این است که ما هیچ افق روشنی نداریم. ما در یک بلاتکلیفی و سر در گمی به سر می‌بریم.

دشتگلی در پاسخ به این سوال که برنامه کدام گروه برای اجرا در این سالن قطعی شده است، گفت: نمایش "مختلفیم" به کارگردانی  آرمان شیرالی آماده اجرا است. این گروه یک جمعیت 45- 50 نفره دارد و نمایش به شش زبان اجرا می‌شود. آن‌ها همچنان دارند تمرینات خودشان را ادامه می‌دهند. نمایش "مختلفیم" بازبینی شده و از سوی مرکز هنرهای نمایشی هم مورد پذیرش قرار گرفته است. 

او تأکید کرد: واقعاً هیچ چیز روشنی وجود ندارد. شاید بازگشایی مجدد مراکز فرهنگی برای سینماها بد نباشد چون صبح‌ها و بعدازظهرها هم می‌توانند فیلم‌ها را اکران کنند و پروتکل‌ها هم رعایت می‌شود، اما واقعیت این است که رعایت پروتکل‌ها در تئاتر کمی سخت است. سالن شهرزاد استانداردهای اولیه را دارد ولی همچنان این نگرانی وجود دارد.

مدیر پردیس تئاتر شهرزاد گفت: به نظرم اینکه اعلام کرده‌اند سالن‌ها تا ساعت 21 می‌توانند فعالیت داشته باشند حرف صحیحی نیست چون در این صورت اجراها باید حداکثر ساعت 20 تعطیل شوند تا تماشاگران و عوامل نمایش بتوانند قبل از قانون منع تردد به خانه برسند. ما با این قانون فقط می‌توانیم شبی یک اجرا داشته باشیم ولی در این شرایط همین شبی یک اجرا هم امیدبخش است. برای سالن‌های دولتی خیلی فرقی نمی‌کند ولی برای سالن‌های خصوصی که ضرر زیادی دیده‌اند اتفاق خوبی است و باعث می‌شود ضرر آن‌ها کمتر شود. به نظرم در کنار این موضوع باید شرایط بهتری مثل اعطای وام را هم پیگیری کنند. گروه‌ها هیچ‌کدام وام نگرفته‌اند و هنوز درگیر این ماجراها هستند. به نظرم زودتر از این‌ها باید کاری انجام می‌دادند، نه اینکه دقیقه 90 که جان به لب همه تماشاخانه‌ها رسیده است. 

دشتگلی با اشاره به اینکه با این شرایط بازگشایی سالن‌ها نمی‌تواند برای معیشت هنرمندان راهکار باشد، اضافه کرد: این محدودیت منع تردد در شهرهای دیگر هم وجود دارد. به هر حال وضعیت نگران کننده است. از طرفی هم این ممنوعیت‌ها درست است چون اگر خدایی ناکرده این بیماری بیشتر شود هزینه‌های زیادی به کشور وارد می‌شود. 

وی اظهار داشت: احساس می‌کنم دولت با این بازگشایی‌ها می‌خواهد اعتراضاتی که صنوف دارند را از سر خود باز کند. شاید این یک راهکار برای دولت باشد که بگوید ما به شما اجازه فعالیت دادیم، اما آیا واقعاً شرایط کار کردن وجود دارد؟ اگر قانون منع تردد را به ساعت 22 برسانند هر سالن می‌تواند شبی دو نمایش اجرا کند. کسانی که به دیدن تئاتر می‌آیند هم افراد مرفه نیستند و وسع آنچنانی ندارند که بخواهند به خاطر عبور از قانون منع تردد جریمه آنچنانی بدهند. 

مدیر پردیس تئاتر شهرزاد با اعلام اینکه این سالن از هفته آینده باز خواهد شد، گفت: ما خوشحال می‌شویم که چراغ تئاتر خاموش نشود. البته چراغ تئاتر هیچ‌وقت خاموش نشده و نخواهد شد و فقط کم فروغ شده است. تهیه‌کننده‌ها، سالن‌دارها، عوامل و بازیگران تئاتر در این مدت متضرر شدند. البته این موضوع جهانی است و هنرمندان خارجی هم دچار ضرر شدند ولی به هر جهت در خارج از کشور یک سری مساعدت‌ها می‌شود. 

او ادامه داد: بد است که ما می‌شنویم برخی از هنرمندان به خاطر گذراندن معیشت زندگی‌شان به کارهای دیگر مانند کار در اسنپ یا کار در منزل روی آورده‌اند. البته خدایی ناکرده این کارها، کارهای بی‌شأن و منزلتی نیستند ولی هنرمند با روحش کار می‌کند و با جسمش زیاد سر و کار ندارد که ناچار شود و برود نظافت خانه انجام بدهد یا بخواهد بچه‌داری کند و از سالمندان مراقبت کند. 

محمد دشتگلی در پایان خاطرنشان کرد: طبیعتاً تا سالن‌ها با گروه‌ها قرارداد ببندند و بخواهند کارشان را از سر بگیرند طول می‌کشد. این‌طور نیست که سالن‌ها از همین فردا بتوانند کارشان را آغاز کنند. نگرانی دیگری که وجود دارد این است که آیا در این شرایط از سمت مردم اقبال خواهد شد؟ ما واقعاً نمی‌دانیم که مردم استقبال می‌کنند یا نه.