سرویس تئاتر هنرآنلاین: سعید اسدی مدیر امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی و مشاور دبیر جشنواره تئاتر فجر با حضور در غرفه هنرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات به بررسی نقش رسانه در تئاتر و همچنین بررسی سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر فجر پرداخت.

اسدی در گفت‌وگویی با خبرنگار هنرآنلاین گفت: از زمانی که رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی ایجاد شدند، موقعیت رسانه‌های حرفه‌ای و دارای مرجعیت را تا حدودی تغییر دادند اما خوشبختانه اخیراً دوباره اعتبار و اهمیت رسانه‌های مرجع، دارد به آن‌ها بر می‌گردد. در واقع فضای مجازی با هیجانات کاذبی که ایجاد کرده، مردم را دوباره متوجه این نیاز کرده که باید به رسانه‌ای که مرجعیت دارد و اخبار درست را منتشر می‌کند، مراجعه کنند و در زمینه هنر همین اتفاق افتاده است.

مدیر امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی به انتقاد از رسانه‌های زرد پرداخت و در این‌باره خاطر نشان کرد: یکی از آسیب‌های حوزه رسانه در سال‌های اخیر این بود که رسانه‌های جمعی در پرورش نیروی متخصص در حوزه‌های مختلف خبررسانی، تفسیر و نقد، کوتاهی کردند و این مسئله فضای رسانه‌ را غیر حرفه‌ای کرده است. در این شرایط برخی رسانه‌ها برای این‌که بخواهند هیجان ایجاد کنند، کمی رنگ زرد به خود گرفتند و این رویکرد زردی که در برخی رسانه‌ها به وجود آمد، لطمه بزرگی به جریان مطبوعات در کشور زد.

سعدی اسدی افزود: رسانه اگر از آسیب‌هایی که تهدیدش می‌کند، درس بگیرد و دوری کند، حتماً جایگاهش تقویت و تثبیت می‌شود چون اخبار شبکه‌های مجازی چیزی نیست که مورد تأیید و قبول کاربران این شبکه‌ها باشد و کاربران در نهایت برای اطلاع از اخبار موثق به رسانه‌های رسمی مراجعه می‌نمایند. البته همه این‌ها مشروط بر این است که مدیران رسانه‌های رسمی مکتوب و غیر مکتوب هم همان رویکرد شبکه‌های مجازی را اتخاذ نکنند و اعتبار خودشان را حفظ کنند.

اسدی به موضوع مستندسازی فعالیت‌های فرهنگی در ایران تأکید کرد و توضیح داد: موضوع مستندسازی باید در رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب جدی گرفته شود. یعنی مطالب رسانه‌ها باید کارکرد گزارشی تاریخی داشته باشند که بعدها بتوان به آن‌ها مراجعه کرد. متأسفانه رسانه‌های ما در این مورد که اهمیت زیادی دارد، جا مانده‌اند و چندان موفق عمل نکرده‌اند.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر تئاتر درباره هنرآنلاین گفت: چند خبرگزاری وجود دارند که مطالب‌شان را دنبال می‌کنم و یکی از آن‌ها هنرآنلاین است. تیترها و گفت‌وگوهای این رسانه را می‌خوانم و برایم جذاب است ولی در عین حال اعتقاد دارم که هنرآنلاین باید در بخش گزارش و نقد هم قدرتمند عمل کند. معمولاً سایت‌های بلیت‌فروشی اقدام به نوشتن نقد درباره تئاترهای روز می‌کنند که این وظیفه آن‌ها نیست چون آن‌ سایت‌ها هیجان تبلیغاتی دارند.

اسدی افزود: نگاه و زاویه دید رسانه‌های حوزه هنر باید وسیع‌تر باشد و فقط به تهران محدود نشود. به طور مثال اکنون کسی خبر ندارد که هر شب در سیرجان تئاتر اجرا می‌شود. من مدافع دولت نیستم و به دولت نقد هم دارم اما این بی‌انصافی است که بگوییم در هیچ شهری جز تهران فعالیت تئاتری وجود ندارد. البته هر کسی این را بگوید هم حق دارد چون رسانه‌ها در این زمینه موفق عمل نکرده‌اند و اخبار حوزه تئاتر در سایر شهرهای کشور را پوشش نداده‌اند.

مشاور دبیر سی و ششمین جشنواره تئاترفجر درباره رویکرد این دوره جشنواره گفت: امسال آقای فرهاد مهندس‌پور دبیر جشنواره هستند و من به عنوان مشاور در کنار ایشان حضور دارم. یکی از رویکردهای امسال جشنواره تئاتر فجر این است که انواع مختلفی تئاتر از خارج کشور به ایران بیاید و در جشنواره روی صحنه رود.

وی افزود: سخت‌ترین کار جشنواره تئاتر فجر، انتخاب از میان آثار غیر ایرانی است چون در این بخش تعدد اثر وجود دارد و پیدا کردن نمایش‌های مناسب و با کیفیت‌تر از میان آثار اروپایی کار سختی است، به خصوص آن‌که جشنواره تئاتر فجر پس از تعطیلات شروع سال نو میلادی برگزار می‌شود و در آن برهه خیلی از گروه‌های تئاتری در اروپا هنوز فعالیت‌شان را شروع نکرده‌اند.

اسدی ادامه داد: مشکل دیگری که در انتخاب آثار نمایشی غیر ایرانی وجود دارد، انطباق دادن این آثار با بودجه مالی جشنواره و همینطور انطباق دادن آن‌ها با هنجارهای کشور اسلامی ایران است. موضوع خیلی از نمایش‌های غیر ایرانی طوری است که امکان روی صحنه رفتن‌شان در ایران وجود ندارد.

دبیر سابق جشنواره تئاتر فجر در خصوص اجراهای گروه‌های خارجی در ادوار پیشین جشنواره گفت: رویه سال‌های قبل جشنواره روند رو به رشد را نشان می‌دهد. سال گذشته 15 نمایش غیر ایرانی در جشنواره فجر روی صحنه رفت و گروه‌های معتبری برای اجرا به ایران آمدند. امیدوارم امسال هم همین روند ادامه پیدا کند و گروه‌هایی که به ایران می‌آیند، تأثیر مثبتی روی اهالی حوزه تئاتر در داخل کشور بگذارند.

سعید اسدی یکی دیگر از رویکردهای جشنواره تئاتر فجر را معرفی تئاتر ایران به جهان دانست و در این مورد گفت: ما خیلی بدبینانه به تئاتر خودمان نگاه می‌کنیم، در حالی‌که به نظرم تئاتر ایران درخشان است و قابلیت‌هایی در آن وجود دارد که تئاتر جهان به آن اشتیاق دارد. من تأثیر تئاتر ایران را در واکنش مهمان‌های خارجی‌ دیده‌ام و می‌دانم که بعضی ایده‌ها، فضاها و فرم‌های تئاتر ایران تا چه اندازه برای‌ آنها جذابیت دارد. ما وظیفه داریم تئاتر را بهتر معرفی کنیم و یک بخشی از این اتفاق در جشنواره تئاتر فجر خواهد افتاد.

مشاور دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در ارتباط با روند بررسی و انتخاب آثار جشنواره نیز بیان کرد: در این زمینه دبیر جشنواره می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری را ارائه کند اما تا جایی که من اطلاع دارم، در بخش بین‌الملل تاکنون نزدیک 90 اثر نمایشی دیده شده و بعضی از آن‌ها غربال شده‌اند. حضور بعضی از این نمایش‌ها در جشنواره امسال قطعی شده و بعضی دیگر همچنان در حال مذاکره هستند. روند بررسی و انتخاب آثار نیز همچنان ادامه دارد.