سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری کنسرت حسین علیزاده با همراهی گروه هم‌آوایان و محمد معتمدی در حالی در تالار وحدت برگزار شد که در درون نشست به پیشنهاد یکی از خبرنگاران برای این کنسرت 10 درصد تخفیف دانشجویی اعمال شد.

حسین علیزاده نوازنده تار و سه‌تار، محمد معتمدی خواننده، حسین توتونچیان مدیر شرکت "ققنوس" و علی بوستان نوازنده گروه هم‌آوایان در این نشست حضور داشتند.

شرح کامل تور کنسرت‌های هم‌آوایان

در ابتدای این نشست حسین توتونچیان مدیرعامل شرکت "ققنوس" درباره این کنسرت گفت: خوشحالم که بعد از مدت‌ها افتخار برگزاری کنسرت حسین علیزاده را با همراهی گروه هم‌آوایان و محمد معتمدی را پیدا کردم. این کنسرت روزهای 7 و 8 دی‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ققنوس اضافه کرد: علاوه بر تهران این کنسرت در شهرهای رشت 17 و 18 دی، 10 و 11 دی شیراز، 14 و 15 دی همدان، 21 22 دی یزد، 24 اصفهان، 25 دی شهرکرد و 28 و 29 دی تبریز برگزار خواهد شد. بعد از پایان این تور این نوازنده صاحب‌نام به اروپا سفر خواهند کرد.

ملت واژه بزرگی است و باید به آن احترام گذاشت

بعد از پایان صحبت‌های توتونچیان، حسین علیزاده نوازنده تار و سه‌تار گفت: امروزه برگزاری کنسرت یک مقدار با مشکلاتی مواجه است و این مسئله در شهرستان نمود بیشتری دارد. ما هیچ‌وقت از دولت نه انتظاری داشته و نه داریم. ملت واژه بزرگی است و باید به آن احترام گذاشت. دولت لازم نیست کاری برای ما کند.

این نوازنده تار اضافه کرد: ما دارای یک قانون اساسی مدون هستیم و در هیچ کجای این قانون درباره عدم برگزاری کنسرت‌ها صحبتی نشده است، اما اگر روزی قانون بگوید هیچ موسیقیدانی نباید از خانه‌اش بیرون بیاید، حرفی نیست، اما حالا درباره موسیقی که یک عنصر فرهنگی است و در جهان تاریخچه دیرینه دارد، به‌راحتی تصمیم گرفته می‌شود.

وی افزود: سفرهای ما به شهرستان‌ها باعث شد تا بتوانیم استعدادهای جوان زیادی را ببینیم. در حقیقت برگزاری تورهای شهرستان باعث شد تا ما این جوان‌ها را شناخته و از آن‌ها برای حضور در جشنواره جوان دعوت کنیم. در این شهرستان‌ها ما گروه‌های موسیقی خوب و موفقی را دیدیم که شناخته‌شده نبودند اما اسم‌ورسم نداشتند.

این نوازنده سه‌تار درباره اجرای "بحر طویل" توضیح داد: این کار قالبی با ابیات طولانی دارد و از فرم‌هایی است که در ادبیات ایران نقش مهمی داشته است. فرهنگ ایران که در دنیا زبانزد است، معمولاً آغشته به ادبیات و شعر می‌شود. مردم ایران حتی وقتی با هم شوخی هم می‌کنند، یک بیت شعر میگویند. در کنار این ادبیات که تاریخ کهنی نام دارد، موسیقی هم وجود دارد. موسیقی همیشه در بیان مسائل اجتماعی، نقش داشته و طنز هم در کنار آن بوده است. مردم وقتی نمی‌خواهند مسائل سیاسی را جدی مطرح کنند، وارد شوخی می‌شوند. طنز هم در زندگی مردم جاری است و موسیقی هم در کنارش وجود داشته است. با این حال، اگر موسیقی را به انواع مختلف تقسیم کنیم، موسیقی مردمی ژانر مهمی است که در آن سرعت و جسارت وجود دارد.

علیزاده ادامه داد: موسیقی در ایران اشکال مختلفی پیدا کرده و این اتفاق با آمدن نسل جدید شروع شده است. در حقیقت مشکلی که نسل جدید ما عدم ارتباط با نسل قبلی است. این عدم ارتباط باعث از بین رفتن امانت تاریخی می‌شود. این امانت تاریخی خیلی چیزها در خود دارد که ممکن است به ورطه فراموشی سپرده شود.

این هنرمند در بخش دیگری از صحبت‌هایش به قطعه همکاری با قربانی اشاره کرد و گفت: در ایران 6 ماه از سال موسیقی تعطیل است. وقتی چنین شرایطی وجود دارد طبیعی است که تعداد کنسرت‌ها محدود به یک زمان خاص شده و دوستان را درگیر می‌کند. این عدم همکاری هم به خاطر تداخل برنامه‌ای بود و قرار شد تا ادامه همکاری ما به بعد موکول شود و اولویت با معتمدی بود.

این مدرس موسیقی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تکراری بودن کنسرت‌هایش گفت: درباره داستان تکراری بودن یا نبودن اجراها نظر هرکس مانند شما محترم است، اما وقتی کیارستمی فیلمی را می‌سازد در آن کار امضایش موجود است. ما نیز در کار سعی کردیم نوآوری داشته و تقلید نداشته باشیم و نمی‌توان نام آن را تکرار گذاشت.

در کنار علیزاده جرات و جسارت بیشتر می‌شود

محمد معتمدی خواننده این کنسرت هم درباره نحو آشنایی‌اش با علیزاده را این‌طور بیان کرد: من آن زمان دانشجوی تهران بودم و برای کاری به بانک تجارت شعبه توانیر رفتم. آنجا استاد علیزاده را دیدم. در آن زمان خیلی تلاش کردم که به سمت ایشان رفته و ارتباط برقرار کنم اما به خودم این جرات را ندادم. شاید باورتان نوشد اما من آن روز آن‌قدر محو ایشان شده بودم که کارم در بانک را فراموش کردم. این اتفاق در آخرین کنسرتمان هم اتفاق افتاد. من وقتی برای اولین بار در کنار ایشان روی صحنه قرار گرفتم یاد همان خاطره بانک افتاده و خواندن را تا زمان اشاره علیزاده فراموش کرده بودم. (با خنده)

معتمدی اضافه کرد: به نظر من در کنار علیزاده بودن جرات و جسارت بیشتر می‌شود.