سرویس موسیقی هنرآنلاین: کنسرت حسین علیزاده بعد از گذشت یکسال در حالی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد که محمد معتمدی و گروه "هم آوایان" این هنرمند را همراهی می‌کردند.

روایتی از "بحرطویل" در برج میلاد

این کنسرت با عنوان "بحر طویل" شب گذشته 7 دی ماه در سالن همایش‌های برج میلاد روی صحنه رفت. این اجرا با خوانندگی محمد معتمدی آغاز و بخش اول آن به اجرای قطعاتی در دستگاه "راست پنج‌گاه" اختصاص داشت. پس از کوک ساز حسین علیزاده و اعضای گروه هم‌آوایان، تصنیف "سرود گل" با کلامی از فریدون مشیری اجرا شد و در ادامه بداهه نوازی، چهار مضراب به همراه بداهه‌خوانی، تصنیف "جان من"، ساز و آواز و تصنیف "می نوش بوده" اجرا شدند.

اما در بخش دوم کنسرت که در دستگاه "چهارگاه" اجرا شد، قطعه "سلام" براساس یکی از قطعات مشهور زنده‌یاد حسن کسایی برای مخاطبان اجرا شد. همچنین بدهه نوازی، آواز با همراهی گروه، ساز و آواز، تصنیف سوار می رسد، مثنوی ساز و آواز؛ براساس کلام شفیعی کدکنی، سیمین بهبهانی و حافظ، اجرا شد.

پایان بخش این کنسرت قطعه "بحر‌ طویل" بود. قطعه‌ای که سیروس جمالی شعر آن را به درخواست حسین علیزاده و در قالب بحر‌ طویل نوشته است.این قطعه این‌گونه شروع شد: منم آن عاشق ناگفته ناخفته که از درد ننالیده و از جور نرنجیده و بار غم هجران تو بر دوش کشیده.

درباره "بحر طویل"

"بحر طویل" نوعی شعر یا نثر موزون در ادبیات فارسی است. قالب بحر طویل بیشتر برای بیان سخنان طنز یا هزل کاربرد دارد. اما برخی شعرهای جدی‌تر مانند مرثیه‌ها و مُناظره‌ها نیز با قالب بحرطویل نوشته شده‌اند."بحر طویل" شعری را گویند که از تکرار غیر محدود پایه‌های عروضی ساخته شود و در حقیقت٬یک تفنن ادبی است که گاهی شعرا در آن طبعی آزموده و به آن صورت٬مطایبات و فکاهیاتی را به نظم آورده‌اند. در تعزیه‌ها و نوحه‌سرایی‌های قدیم نیز این شیوه٬ضمن محاورات و تقریرات٬به کار رفته است. هرچند بحر طویل را با تکرار اغلب افاعیل عروضی می‌توان ساخت٬

بحر طویل قالبی شعری است که در آن برخلاف سایر قالب‌های شعر سنتی فارسی، مصراع‌های مساوی و بیت وجود ندارد. در عوض، بحر طویل از یک یا چند قسمت با نام بند تشکیل می‌شود که در هر بند یکی از افاعیل معین عروضی به تعداد دلخواه تکرار می‌شود. هر بند به بخشهای هماهنگ که گاه مسجّع و هم قافیه هستند تقسیم شده‌است. معمولاً پایان بندها را قافیه و ردیفی که در پایان همه بندها تکرار می‌شود مشخص می‌کند.سرودن بحر طویل از دوره صفویه به بعد مرسوم شده‌است. قدیمی ترین نمونه بحر طویل نامه‌ای است به ظاهر منثور که در کتاب "تاریخ طبرستان و رویان و مازندران" تألیف سیدظهیرالدین بن سید نصیرالدین مرعشی ضبط شده اما از نظر شکل و وزن، بحر طویل محسوب می‌شود.

پژمان حدادى (تمبک، سازهاى کوبه اى)، على بوستان (شورانگیز)، سیامک جهانگیرى (نى)، سینا جهان آبادى (کمانچه)، نگار بوبان (عود)، صبا علیزاده (کمانچه)، سیاوش برهانى (تار)، رادمان توکلى (بم تار)، محمد انشائى (قیچک)، سحر ابراهیم (قانون) و سینا خشک بیجارى (تمبک) به عنوان نوازنده در کنار استاد حسین علیزاده و محمد معتمدی در این کنسرت حضور داشتند.

علی ترابی، سالار عقیلی،پوریا اخواص مهمانان ویژه این کنسرت بودند.

این کنسرت به تهیه کنندگی شرکت "ققنوس" روز 8 دی ماه نیز در سالن همایش های برج میلاد برگزار خواهد شد.