گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سیروس همتی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر، کتاب «یزله» را حاوی ۱۱ دانست و به هنرآنلاین گفت: «مکان»، «یزله»، «بدرود»، «خججه سطان»، «فرمول ابی»، «الله توپونن توهسون»، «دده» و «آخرین وداع» عناوین ۹ داستان این مجموعه است و «بازارچه مکاره» و «ننه سلطان» دو اثری است که به قلم تقی همتی‌نیا نگاشته شده و در این کتاب آمده است.

او با این توضیح که مجموعه «یزله» زبان و موقعیت‌هایی طنزآمیز دارد، ادامه‌داد: اما در بطن داستان‌ها موضوعات تلخ و عبرت‌آموزی نهفته است. تلاشم در نگارش داستان این است حرفی برای گفتن داشته باشم؛ زبان طنز سلاح من در نوشتن است.

همتی موضوع این ۱۱ داستان را جهان‌شمول دانست و افزود: کتاب «یزله» مجموعه‌ای از تمام شرایط اجتماعی، سیاسی، انتقادی، روحی و روانی انسان عصر حاضر است؛ به‌نحوی نوشته شده که مخاطب با آن همذات‌پنداری کند و خود را در آن ببیند. مثلا «دده» درباره پدر، «الله توپونن توهسون» (خدا از سرت بریزه) دعای زنده‌یاد مادرم برای فرزندانش درباره مادر، «مکان» بازگوکننده دغدغه جوانان و شرایط اجتماعی و «بدرود» دغدغه یک نویسنده با کاراکترهایش را مطرح می‌کند.

کتاب یزله

او در پاسخ به اینکه چه شد پس از انتشار مجموعه «ننه کاراته» مجدد داستان‌های کوتاه به چاپ رساند، اظهار داشت: اتفاقا دلیل نوشتن داستان‌های کوتاه «یزله» استقبال خوب از «ننه کاراته» بود و شور و اشتیاق را در من چندبرابر کرد. کتاب «یزله» ادامه سری داستان‌های مجموعه قبلی محسوب می‌شود.

همتی با بیان این که مجموعه داستان «یزله» را انتشارات کتاب نیستان چاپ کرده، افزود: «یزله» به بیان ساده آیین ایرانی خنجر، مخصوص عرب‌هاست. به بیانی، احساس عاطفی و ارادت قلبی آیین خنجر از طرف برخی اعراب به‌ویژه خوزستانی‌ها در مراسم استقبال از یک شخص و بدرقه آن‌هاست. خوزستانی‌ها شور و ارادت را از این طریق نشان می‌دهند.