به گزارش هنرآنلاین، مجموعه طنزآوران ایران که به‌تازگی از سوی انتشارات کتاب نیستان به بازار نشر عرضه شده است از سال ۱۳۹۵ به کوشش مرحوم زرویی نصرآباد و با پژوهش و همراهی نسیم عرب امیری در دست تالیف و تهیه قرار گرفت و سعی کرد از چند زاویه مقوله طنزنویسی را مورد توجه قرار دهد.

نخست سیر روایت طنز و شوخ‌طبعانه در تاریخ ادبیات ایران و در کنار آن بازخوانی سنن و فرهنگ عامه و اندیشه ایرانیان در هر عصر. در کنار این موضوع ایجاد متونی خلاصه و کلاسه شده که محتوای آن به‌طور معمول برای مخاطبان کم‌حوصله این روزگار مناسب به شمار می‌رود را نیز باید به این موضوعات اضافه کرد.

این مجموعه در مجلد «گزیده طنز فوق‌الدین احمد یزدی» سراغ این شاعر رفته و گزیده‌ای از آثار طنزآمیز او را ارائه داده است. فوق‌الدین احمد یزدی ملقب به فوقی یزدی در قرن یازدهم و هم‌زمان با شاه عباس صفوی می‌زیسته است. از آثار برجای مانده از او می‌توان به رساله سی گنج، مثنوی، قصائد، ساقی‌نامه، ترکیب‌بند و ترجیع‌بند و نصیحت‌نامه اشاره کرد. آثار او که گزیده آن در این مجموعه گردآوری شده است نمادی از وضعیت زندگی و فرهنگ عامه در عصر صفویه است و تمایلات ذوقی مردمان این زمانه را به نمایش می‌کشد.

به روایت زرویی نصرآباد، فوقی نه فقط در زمان حیات که پس از مرگ نیز همواره مورد بی‌مهری و کم‌توجهی بوده است. تا آنجا که تا پیش از انتشار این اثر هیچ یک از آثار او، حتی به  صورت گزیده، چاپ و منتشر نشده و مجموعه حاضر، نخستین گزیده‌ای است که با رعایت ملاحظات بسیار، برای چاپ و نشر آماده شده است.