گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مهرداد رایانی‌مخصوص نویسنده، مترجم و کارگردان تئاتر، با این توضیح که مشغول ترجمه کتاب «تئاتریکالیته روبرت لی‌پاژ» است به هنرآنلاین گفت: اصولا وقتی یک کارگردان به‌لحاظ جایگاه و مرتبه صاحب ویژگی‌های خاصی می‌شود درباره خودش کتاب می‌نویسد یا درباره او کتابی می‌نویسند؛ مبنی بر این که چه کارهایی انجام داده، ماحصل آن چه بوده و مشغول چه فعالیت‌هایی است. روبرت لی‌پاژ نیز جزو ۱۰ کارگردان برتر کانادایی و هنرمند مطرحی است و جهانی کار می‌کند. این کتاب توسط نشر نیماژ منتشر می‌شود.

او درباره کتاب «تهران –پرندک» که از سوی انتشارات کتاب‌نیستان منتشر شده، اظهارداشت: این مجموعه حاوی دو نمایشنامه «تهران- پرندک» و «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» است. هر دو متن سال‌ها قبل‌تر نوشته و اجرا شده‌اند.  نمایشنامه اول درباره فردی افغانی است که از کشورش به انگلستان مهاجرت کرده و پس از مدتی به تهران می‌آید و مقیم می‌شود. او یک حالت نفسانی دارد و می‌تواند چیزهایی را درباره آینده ببیند و پیش‌بینی کند. داستان درباره سرگذشت این مرد و سواستفاده یک آدم یهودی از او در تهران است. نمایشنامه دوم، نیز درباره میراثی است که به یک خانواده‌ در زمان حال و گذشته می‌رسد و دو نوع برخورد مختلف با این میراث صورت می‌گیرد. این میراث دانه گلی است که به آن‌ها داده شده و آن‌ها گل را می‌کارند که رشد پیدا کند. گروهی به آن عشق می‌ورزند و گل رشد زیادی پیدا می‌کند. گروهی به گل غضب می‌کنند که تبعاتی دارد.

کتاب «سمینار بین‌المللی تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیر دولتی» که سال ۱۳۹۵ با همراهی هنرمندان و پژوهشگران داخلى و خارجى شکل گرفت با عنوان «ظرفیت‌های غیردولتی تئاتر» شامل مقالات ایرانی و خارجی نیز به کوشش رایانی‌مخصوص امسال توسط انتشارات نمایش منتشر شده است.

مهرداد رایانی‌مخصوص دانش‌آموخته کارشناسی تئاتر با گرایش ادبیات نمایشی دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس و دکترای رشته مطالعات تئاتر از دانشگاه منچستر انگلستان است. او عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز نیز هست.