سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، سیروس همتی نویسنده و کارگردان تئاتر، درباره این اثر به هنرآنلاین گفت: نمایشنامه "مزا مزا یا قضیه سین هه" دومین اثر انتقادی سیاسی من است که در قالب کتاب منتشر شده. در این اثر تماشاگری به اتفاق همسرش در یک تماشاخانه نسبت به تاخیر در آغاز اجرای نمایش اعتراض می‌کنند و این اعتراض، منجر به دادگاهی شدن آن فرد و محکومیت به اشد مجازاتش می‌شود.

او با این توضیح که نخستین نمایشنامه انتقادی سیاسی‌اش "فیش ‌آباد" بود که در مجموعه نمایشنامه "سه سه" شامل سه نمایشنامه کوتاه و سه نمایشنامه بلند به چاپ رسیده، افزود: این اثر نیز نقدی به شرایط فیش‌های حقوقی است و به قضاوت و عدالت پرداختم. موضوع در ناکجا اتفاق می‌افتد و گریزهای به اوضاع و احوال امروز کشور نیز داشتم.

همتی با بیان این که مشغول نوشتن سومین نمایشنامه سه‌گانه سیاسی، انتقادی و اجتماعی شرایط موجود هستم، تصریح کرد: این اثر "تمساح" نام دارد و در قالب کتاب منتشر خواهد شد و برای اجرای آن نیز به مجموعه تئاتر شهر درخواست داده‌ام.

او تاکید کرد: نحو نگارش سه نمایشنامه "مزا مزا"، "فیش آباد" و "تمساح" به گونه‌ای است که در تمام برهه‌های زمانی مخاطب دارند و برای اجرا در هر مقطعی قابل دفاع هستند. زیرا مقوله جان‌شمول و زبان طنزی دارند و گروتسکی در آن‌ها دیده می‌شود.

همتی این روزها با نگاه طنز و انتقادی مشغول نوشتن رمانی با عنوان موقت "قفس" است و تاکنون چهار فصل آن را به اتمام رسانده.

نمایش "مزا مزا" به کارگردانی سیروس همتی در سال 97 در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفته است. سامان دارابی، جواد پورزند، الهه زحمتی، سیروس همتی، آرزو نبوت، سروش طاهری، آزیتا نوری وفا، شهرام مسعودی، عرفان حق روستا، مهرداد رحیمی، علیرضا موسوی، میلاد ابراهیمی، امیرحسین اخیانی و علی یعقوب‌زاده در این نمایش بازی داشتند.

کتاب "مزا مزا یا قضیه سین هه" نوشته سیروس همتی در شمارگان 1200 نسخه و با قیمت 11هزار تومان توسط انتشارات کتاب نیستان روانه بازار کتابفروشی‌ها شده است.

photo_2019-03-03_15-33-42