سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سیروس همتی نویسنده و کارگردان تئاتر، با این توضیح که مجموعه نمایشنامه "ایست-تردست" به‌زودی منتشر می‌شود به هنرآنلاین گفت: این کتاب حاوی دو نمایشنامه "ایست" و "تردست" است و از سوی انتشارات کتاب‌نیستان نشر می‌یابد.

او با بیان اینکه "ایست" نمایشنامه‌ای خیابانی است، افزود: اگرچه کتاب‌های متعددی در زمینه تئاتر خیابانی ترجمه و به چاپ رسیده است اما "ایست" نخستین نمایشنامه خیابانی محسوب می‌شود که در قالب کتاب به چاپ می‌رسد. این اثر سال‌هاست که در روح و روان من صیقل پیدا کرده و بی‌اغراق و با قاطعیت از آن به عنوان نمونه و الگو یاد می‌کنم.

همتی درباره موضوع نمایشنامه "ایست"، اظهارداشت: با سوت یک افسر نیروی انتظامی یک موتورسوار که از خط ویژه در حال عبور است، می‌ایستد. افسر بنا به دلایلی به موتور سیکلت مشکوک و در نهایت متوجه می‌شود موتور برای زمان جنگ است.

او درباره داستان نمایشنامه "تردست" که در کتاب تخصصی "در پی عشق دویدن" به کوشش نصرالله قادری به تعداد محدودی توسط بنیاد روایت منتشر شده، گفت: قصه این اثر درباره تردستی است که در جنگ نابرابر اشتباهاتی انجام می‌دهد و باعث می‌شود اتفاقات ناگوارا و گوارا با هم رخ دهند. تردست یک اثر دراماتیک در ژانر دفاع مقدس است و طنز ویژه‌ای دارد. دو سال تمام با نمایشنامه کلنجار رفتم تا این اثر طنز را بسط و گسترش دادم تا جایی که نسخه ارائه شده به انتشارات کتاب‌نیستان یک اثر کامل و چیز دیگری است.

همتی که مجموعه داستان جدیدی با عنوان "سوپ خفاش" را در قالب طنز نوشته، تصریح کرد: در مدت قرنطینه با توجه به اتفاقات شیوع ویروس کرونا که همه را درگیر خودش کرد، هشت داستان نوشتم که در قالب یک کتاب توسط انتشارات کتاب‌‌نیستان منتشر خواهد شد. بخشی از اتفاقات این داستان‌ها ملهم از واقعیت است.  

او که این مجموعه را در راستای مجموعه داستان "ننه کاراته" نوشته، اضافه‌کرد: مجموعه داستان طنز "ننه کاراته" نیز در آستانه چاپ دوم قرار دارد.

همتی یادآور شد: مجموعه نمایشنامه "ریحانه" که شامل سه اثر با عناوین "کاش می‌شد سرنوشت از سر نوشت"، "ریحانه" و "کلارینت" است نیز توسط انتشارات کتاب‌نیستان چاپ مجدد شده. نمایشنامه "ریحانه" تبدیل به تلهتئاتر شده و "کاش می‌شد سرنوشت از سرنوشت" در ژانر دینی و عاشقانه مربوط به دختر پادشاهی در ختن چین است که عاشق حضرت علی‌اکبر(ع) می‌شود و در خواب ایشان را می‌بیند. در نمایشنامه "کلارینت" گروهی می‌خواهند برای اجرای موسیقی به خارج کشور بروند که اتفاقاتی برای آن‌ها می‌افتد.