گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب «U-Turn» یا «بازگشت ۱ و ۲» حاوی دو نمایشنامه خیابانی به قلم داریوش نصیری و مرتضی وکیلیان است. این اثر با مقدمه‌ای از سیروس همتی به‌تازگی و همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان رونمایی شد. کتاب با حمایت این جشنواره، موسسه فرهنگی هنری آوای هنر ارسباران و نشر هنر سرخ منتشر شده است.

داریوش نصیری درباره این کتاب به هنرآنلاین گفت: اصولا مرسوم نیست در عرصه نمایش‌های خیابانی نمایشنامه داشته باشیم چون این هنر از طرح و ایده شکل می‌گیرد. حتی عده‌ای نسبت به انتشار این کتاب موضع داشتند. اما در دانشگاه دو واحد درس نمایش خیابانی تدریس می‌شود و وقتی می‌خواهیم راجع به طرح و ایده‌ای که تبدیل به نمایشنامه شده مثالی بزنیم کتابی وجود ندارد. این کتاب در حقیقت با محوریت آموزش و پژوهش دو متنی که سال‌ها پیش اجرا شده‌اند نشر یافته است.

او با این توضیح که متاسفانه خیلی رایج نیست نمایش خیابانی نقد هم شود، ادامه‌داد: حسن پارسایی و امید بی‌نیاز از منتقدان تئاتر برای این دو متن نمایشی نقد نوشته‌اند. در این نقدها علاوه‌بر ارائه تعریف نمایش خیابانی، به دسته‌بندی نمایش بیرونی و خیابانی و همچنین چشم‌اندازی برای تماشای یک نمایش خیابانی پرداخته شده است.  

نصیری با بیان این که محتوای نمایشنامه‌های «بازگشت ۱ و ۲» به قوانین انسانی، شهروندی و فرهنگ شهرنشینی در بستر قرآن اختصاص دارد، افزود: مضمون نمایشنامه «بازگشت ۱» زندگی اجتماعی و روزمره است که الان در آن هستیم؛ برخی در مسیر رسیدن به خداوند، منحرف می‌شوند و برخی سلامت می‌رسند. برای نگارش آن از چند آیه قرآن نیز بهره بردم. بخش بیشتری از این نمایش شورایی است و مخاطب با آن همراه می‌شود. نمایشنامه «بازگشت ۲» نیز با توجه به چند آیه قرآن و شعری از مولانا مکتوب شده است. قصه آن از بی‌عدالتی، بی‌قانونی و عدم رعایت نظم از دوره هابیل و قابیل شروع می‌شود و تا انسان معاصر ادامه دارد که دارای رگه‌های طنز هم هست.  

نمایشنامه «بازگشت ۱» نوشته نصیری با بازی و کارگردانی او و همراهی ۲۰ دانشجوی رشته بازیگری و سینما در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا شده است. نمایشنامه «بازگشت ۲» نیز در سی‌وهفتمین دوره این رویداد با همراهی چهل دانشجو با طرح و ایده‌ای مشترک با مرتضی وکیلیان، بازی و کارگردانی نصیری میزبان مخاطبان بوده است.