گروه سینمایی هنرآنلاین: مجموعه نمایشی «صبح آخرین روز» به کارگردانی حسین تبریزی و تهیه‌کنندگی مصطفی علمی از شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو روی آنتن می‌رود. مجموعه نمایشی «صبح آخرین روز» با موضوع داستان زندگی شهید مجید شهریاری در ۳۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای در صدا و سیمای مرکز زنجان به سفارش مرکز سیمای استان‌ها و با مشارکت سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و استانداری زندان تولید شده است. و داستان آن از صبح روز ترور شهید شهریاری آغاز شده و به گذشته برمی‌گردد و ۴۶ سال زندگی او را روایت می‌کند. کاوه خداشناس، سپیده خداوردی، زهرا سعیدی، شهرام عبدلی، مهران رجبی، افسانه ناصری، سیروس همتی، میرطاهر مظلومی، حسن اسدی، پریسا گلدوست، مهدی علیپور و اردشیر رستمی اشاره کرد. همچنین از بازیگران توانمند زنجانی نیز در این مجموعه نمایشی پربازیگر که نزدیک به ۴۰۰ نفر بازیگر دارد استفاده شده است.

سیروس همتی که در این سریال نقش برادر  شهید شهریاری را ایفا می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این نقش گفت: در این سریال نقش فرید برادر شهید شهریاری را بازی می‌کنم که کوچک‌تر از مجید است و بعد از شهادت برادر بزرگتر متوجه قابلیت‌های او می‌شود. در واقع او در طول زندگی مجید، متوجه این قضیه نبود که برادرش در سازمان انرژی هسته‌ای فعال است و همواره از خانواده پنهان کرده بود و در طول شهادت تا خاکسپاری است که خانواده متوجه شخصیت علمی و ملی او می‌شوند. اما فرید نیز مانند هر برادر دیگری ویژگی‌های خودش را دارد و فردی زحمتکش است که از شهرستان به تهران می‌آید واصالت خود را همچنان حفظ می‌کند.

او درباره مابه ازای بیرونی این نقش اظهار کرد: من چند ویژگی از برادرشهید شهریاری وام گرفتم و می‌توانم بگویم هم این شخصیت واقعی هست و هم نیست. به قول هوشنگ مرادی کرمانی در جلسه‌ای از او پرسیدند قصه‌های مجید کیومرث پوراحمد تا چه اندازه نوشته شماست و او پاسخ داد که هم هست و هم نیست، من هم می‌توانم همین را بگویم. از این جهت فرید واقعی است که از لحاظ اصول انسانی، خانواده داری و پاکدامنی و هرچیز مثبتی که در این شخصیت دیده می‌شود همه برگرفته از کاراکتر واقعی برادر شهید شهریاری است که فرحان فرحناک طی ملاقاتی که با او داشت این ویژگی‌ها را از نزدیک لمس کرد و به من انتقال داد و عکس‌ها و فیلم‌هایی که نویسنده و کارگردان کار در اختیار من گذاشتند تا بتوانم بیشتر او را بشناسم. اما من هم ویژگی‌هایی در  جهت بهتر شدن لایه‌های زیرین این شخصیت به آن اضافه کردم تا از قاب تلویزیون دارای جذابیت‌های بصری بیشتری باشد که مخاطب را به سمت خود جذب کند. در واقع من با کمک حسین تبریزی، طی صحبت‌هایی که با هم داشتیم یکسری ویژگی‌های او را پررنگ کرده و یکسری از ویژگی‌های رفتاری او را کاستیم تا به فریدی که در سریال می‌بینید رسیدیم.

صبح آخرین روز

بازیگر «ضربه فنی» در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه خانواده شهید شهریاری در طول ساخت این سریال گروه را همراهی کردند، پاسخ داد: همسر، فرزند، پدر و حتی دوستان شهید شهریاری در طول فیلمبرداری در کنار ما بودند و به نظرم این اتفاق باعث می‌شود که وجه مستند قصه قدرتمند باشد و از سوی دیگر با سعه صدری که داشتند به ما کمک کردند تا بتوانیم بعد هنری کار را نیز پررنگ کنیم. فکر می‌کنم حضور خانواده شهدای کشوری و لشگری برسر پروژه‌هایی که به عزیزانشان مرتبط است باعث می‌شود تا بعد هنری کار رنگ و بوی دیگری بگیرد و هرچقدر این بعد کار پررنگ شود، قطعا اتفاقات بهتری برای آن پروژه رقم خواهد خورد.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که کار کردن درباره چهره‌های تاریخی و معاصر تا چه اندازه می‌تواند سخت باشد، توضیح داد: کار کردن درباره شهدا بخصوص شهدایی که همه درباره آن حساسیت‌هایی دارند کار بسیار سختی است. به طور مثال در این سریال ما با سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع، وزارت کشور مواجه بودیم و از آنجایی که شهید شهریاری جزو اولین شهدای هسته‌ای کشور هستند، این حساسیت‌ها دو چندان بود و آنقدر فشار به ما از جوانب مختلف وارد شد که فکر می‌کنم کمی کارگردان، کمی نویسنده و حتی من بازیگر در اجرا  به چالش افتادیم. همه سریال‌هایی که درباره شخصیت‌های تاریخ معاصر ساخته می‌شوند اینگونه هستند و با فشار بیشتری از سوی ارگان‌های مختلف مواجه‌اند. به نظرم اگر نگاه مسئولین چه به لحاظ مادی و چه معنوی کمی آسان‌تر و همراه‌تر باشد قطعا خروجی کار بهتر خواهد بود. امثال شهید شهریاری نیز در خانواده و در جمع اهل شادی کردن و خندیدن بودند واینگونه نبوده است که دائما مشغول کار باشند و از زندگی روزمره به دور باشند. اگر مسئولین دلگشا باشند قطعا جذابیت این دست سریال‌ها بیشتر می‌شود و مخاطب بیشتری را جذب خود می‌کند. البته خدارا شاکرم که  تهیه‌کننده و کارگردان این سریال به ما آزادی عمل بسیاری دادند تا بتوانیم چاشنی به کارمان اضافه کنیم و تلخی روزهای سخت خاکسپاری و چند روز پس از آن را کمی بگیریم. اگر نگاه مسئولین بسته باشد و فراتر از آنچه هست بخواهند به تصویر کشیده شود، ارتباط تماشاگر با این دست سریال‌ها به نحوی دیگر خواهد بود.

همتی در ادامه درباره سایر فعالیت‌های خود نیز  اظهار کرد: مشغول کار در سریال «آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده بودیم که به دلیل کرونا کار برای مدتی تعطیل شد و تازه  چند روزی است که دوباره ضبط را آغاز کرده‌اند. من در این سریال نقش نقال و قهوه چی را بازی می‌کنم که در ابتدا حضور کوتاهی داشتم،اما بعد از آنجایی که نقش متفاوتی است طول آن افزایش یافت.  پیشنهاداتی نیز برای شبکه نمایش خانگی دارم، اما مثل هر بازیگر دیگری دچار یک سالمندی شدم که دیگر کارگردان، نقش و سریال برایم مهم است و دنبال نقشی هستم که بتواند اتفاقات خوبی را برایم رقم بزند. من با توجه به شناختی که از خودم دارم می‌دانم که نقش را زنده می‌کنم.