به گزارش هنرآنلاین، دومین نشست تخصصی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با عنوان «از فیلم تا فیلم کوتاه بعد از انقلاب هوش مصنوعی » با سخنرانی محمد پرویزی، فیلمساز و با اجرای وحید رونقی، امروز پنجشنبه یکم آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایران‌مال برگزار شد.

محمد پرویزی در ابتدای نشست بیان کرد: بسیاری موضوع هوش مصنوعی را فرضا با فتوشاپ یکی می‌پندارند، بسیاری از آمدن هوش مصنوعی خوشحال هستند و باور دارند که این موضوع کار را راحت می‌کند اما من می‌خواهم از ورطه هولناک به آن نگاه کنم چون به زعم من این یک سونامی برای سینما است.

محمد پرویزی در ابتدای نشست با اشاره به تحولی که هوش مصنوعی رقم زده است گفت: من ورود هوش مصنوعی را مانند یک انقلاب می‌دانم، در دوره‌ای که ما زندگی می‌کنیم به آن دوره پسا تاریخ می‌گویند، یعنی دوره‌ای که تاریخ رشته‌ها به اتمام رسیده است. درواقع به نظر می‌رسد ما در دوره‌ای هستیم که تاریخ وجود ندارد و هرکسی به صورت خود مختار سینمای خود را می‌سازد و در این زمان آدم‌ها باید خودشان تاریخ خودشان را بسازند. در این دوران دیگر آدم‌ها دنبال این نیستند که کارگردانی فیلم خوب بسازد بلکه می‌خواهند یک کارگردان بااثرش چیزی را تصاحب کند. شما برای اینکه یک سینماگر معاصر باشید باید ببنید تعریف اکنون از سینما چیست؟

او ادامه داد: همه ما دیدیم که هالیوود چه مقابله‌ای با هوش مصنوعی به عنوان بازیگر در سیینما کرد، اما مسئله این است که جای ما کجاست؟ آیا هوش مصنوعی در حد ابزار باقی می‌ماند؟

او در پاسخ به این سوال که آیا هوش مصنوعی برای سینما تهدید است یا خیر توضیح داد: اختراع سینما در گام اول یک اختراع صنعتی بود؛ اما چه اتفاقی افتاد که سینما از دل این اختراع صنعتی به وجود آمد؟ تولد سینما مقارن با روانکاوی است. ما با فروید متوجه وجود و اهمیت روان شدیم و وقتی ما نیازی را احساس کردیم شروع به گسترش مدیاها کردیم.

این نویسنده ادامه داد: وقتی شما مقابل پرده سینما می‌نشینید شگفت‌زده می‌شوید چون با چشم ساده نمی‌توان زوم و زوم‌بک کرد اما از لحاظ ذهنی این کار را انجام می‌دهیم اما هوش مصنوعی تصور ذهنی ما از جهان بیرون را مخدوش می‌کند و میزان هول‌انگیزی آن را باید با روانکاوی بسنجیم.

پرویزی بیان کرد: بخش عظیمی از فعالیت‌های مدیای ما با گسترش هوش مصنوعی از بین می‌رود و پارادایم سینما ناخواسته یکسری از موضوعات را کنار می‌گذارد.

پرویزی با هشدار درباره هوش مصنوعی گفت: اولین کاری که هوش مصنوعی انجام می‌دهد این است که هوش از آگاهی جدا می‌شود و هوش از آگاهی پیشی می‌گیرد چون هوش مصنوعی بسیار قوی‌تر از هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی از یک جهان بعد از انسان صحبت می‌کند نه جهان بعد از تاریخ پس دیتاهایی که از بیرون دریافت می‌کنیم دست کاری شده است به همین دلیل معتقدم همچنان باید از هوش مصنوعی بترسیم.

این هنرمند با توضیح درباره سینمای معاصر بیان کرد: هوش مصنوعی سینمای معاصر را هم می‌گیرد، سینمای معاصر زمانی آغاز می‌شود که می‌داند چه چیزی از روان امروز باقی مانده و قرار است  چه کار کند، کاری که ماشین دیجیتال انجام می‌دهد، چشم‌انداز ما از زندگی است اما هوش مصنوعی چشم انداز ما از زندگی را مخدوش می‌کند.

این کارگردان با اشاره به سینمای معاصر توضیح داد: پیشنهاد من این است که حتما دوستان درباره روانکاوی و سینما ورود پیدا کنند. روان در سینمای معاصر  یعنی مرز بین پرده و مخاطب از بین می‌رود و با دیدن تصویر، مرز امن بین تو و پرده از بین می‌رود یعنی سینما معاصر. معاصر چیزی است که در جریان زندگی امروز ما کارکرد دارد.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری بهروز شعیبی ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایران‌مال در حال برگزاری است.

انتهای پیام