به گزارش هنرآنلاین، عصر روز جمعه 20 بهمن ماه، مجید زین‎‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به همراه رائد فریدزاده مدیر بخش بین‌الملل چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با چند تن از مدیران سینمایی کشور ترکیه که به عنوان میهمان جشنواره در ایران حضور دارند دیدار و گفت وگو کردند. 

کمال اویسال معاون سازمان سینمایی ترکیه، عبدالستار یارا، فیصل سویسال و فاروق گوون از مدیران و فعالان سینمایی کشور ترکیه از جمله حاضران در این نشست بودند. 

رائد فریدزاده در ابتدای این جلسه عنوان کرد: ما خودمان را محدود به آثار کودک و نوجوان نکرده‌ایم. حدود ۴ - ۵ سال پیش، تفاهمنامه مشترک تولید فیلم بین ایران و ترکیه تدوین شد و در حوزه تولیدات مشترک باید فعالیت‌مان را آغاز کنیم. ضمن اینکه معتقدم همکاری‌های سینمایی بین دو کشور صرفا نباید محدود به تفاهم نامه باشد و میبایست فعالیت‌های مشترک دیگری نیز صورت گیرد. 

در ادامه این نشست مجید زین‌العابدین مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با تاکید بر اشتراکات دو کشور ایران و ترکیه گفت: ایران و ترکیه، دو کشور مستقل هستند اما اشتراکات زیادی با هم داریم. همین قضیه، منجر می‌شود تا بتوانیم راه مشترکی را طی کنیم.

فارابی1

وی ادامه داد: ما باید ساده‌ترین مسیری را که منجر به تولید و همکاری می‌شود پیدا کنیم. حتی بسیار خوب است که بتوانیم در سال آینده تولید مشترکی هم داشته باشیم.

زین العابدین با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه که با همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت ابراز امیداوری کرد این سفر سبب شود تا در حوزه فرهنگ و هنر اتفاقات خوبی برای هر دو کشور رقم بخورد. 

مدیرعامل فارابی گفت: در حوزه تولید فیلم سینمایی، ما هم برای مخاطب بزرگسال می‌توانیم آثار مختلفی تولید کنیم و هم تولیدات ویژه کودک و نوجوان داشته باشیم. بنابر این از شما دعوت می‌کنم تا در جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان که سال آینده در اصفهان برگزار می‌شود حضور پیدا کنید. 

زین‌العابدین  با اشاره به مساله مهم تولید مشترک و اکران فیلمها نیز گفت: تهیه‌کننده‌های ترکیه و ایران باید طرح هایی در حوزه تولید ارائه دهند تا بتوانیم به موضوع مشترکی برسیم که مطلوب هر دو طرف است و پس از آن تولید را آغاز کنیم ضمن اینکه  مسئله  مهم بعدی پس از تولید، پخش فیلم‌هاست که باید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم فیلمهای ایرانی را در سینماهای ترکیه اکران کنیم.  

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی همچنین تصریح کرد: سومین پیشنهاد ما این است که فیلم‌هایمان در جشنواره‌های بین‌المللی ترکیه فرصت حضور داشته باشند و این فیلم‌ها با دیگر آثارحاضر به رقابت بپردازند. از همین رو پیشنهاد می‌کنم آثارشرکت کننده در جشنواره فجر را تماشا کنید و به ما اطلاع دهید ‌که ذائقه سینماروهای ترکیه کدام آثار را می‌پسندد تا ما برنامه‌ریزی اکران فیلم‌ها را در ترکیه انجام دهیم.

فارابی2

کمال اویسال معاون سازمان سینمایی ترکیه نیز در سخنانی با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست گفت: من هم صددرصد با پیشنهادات شما موافق هستم. فکر می‌کنم دیدار ما و همکاری‌مان باید زودتر از این‌ها شکل می‌گرفت. از سال آینده، حتما باید همکاری پررنگی با هم داشته باشیم و همانطور که شما ما را به جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان دعوت کردید، ما هم شما را به جشنواره‌هایمان دعوت خواهیم کرد. ما کارگردان و هنرمندان ایرانی را به جشنواره‌ای که قرار است به زودی برگزار شود، دعوت می‌کنیم.

اویسال بیان کرد: جشنواره صوفی را به زودی در پیش داریم که مربوط به عرفان و تصوف است و در جایی برگزار می‌شود که مزار مولانا در آنجا قرار دارد. از این جهت می‌توانیم همکاری خوبی را باهم آغاز کنیم.

فارابی3

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی  نیز در ادامه گفت: ما امسال فیلم «پروین» را در جشنواره فیلم فجر داریم که درباره زندگی شاعر بزرگ معاصر ایرانی پروین اعتصامی است.

این نشست با اظهار نظر طرفین در خصوص فیلمهای سینمایی شرکت کننده در جشنواره امسال ادامه یافت و قرار شد میهمانان ترکیه ای بازدیدی نیز از شهرک سینمایی غزالی و چند استودیوی فنی بعمل آوردن تا آشنایی بیشتری با امکانات نرم افزاری و سخت افزاری سینمای ایران حاصل شود.