گروه سینما هنرآنلاین،«نگاه نو» همواره یکی از بخش‌های جالب‌ توجه در جشنواره فیلم فجر بوده است که به نمایش آثار فیلم‌اولی‌ها اختصاص دارد. بخشی که گاهی استعدادها و ایده‌های خلاقانه در حوزه سینما را کشف و معرفی می‌کند. سعید روستایی، محمدحسین مهدویان، احسان بیگلری، سروش محمدزاده و سهیل بیرقی نیز ازجمله فیلمسازانی هستند که در سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان فیلم‌اولی حضور داشتند و رنگ‌وبوی متفاوتی به این رویداد بخشیدند.

در چهل‌دومین دوره جشنواره فیلم فجر 12 فیلم به بخش «نگاه نو» راه یافته‌اند، این درحالی است که طی چند دوره گذشته بخش مجزایی برای فیلم‌‌اولی‌ها در نظر گرفته نشده بود.

باغ

فیلم‌های بخش «نگاه نو» فجر 

فیلم‌هایی چون «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر و تهیه‌کنندگی سجاد نصراللهی نسب، «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد و تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد، «بی بدن» به کارگردانی مرتضی حسین علیزاده و تهیه‌کنندگی سید مصطفی احمدی، «پرویز خان» به کارگردانی علی‌ثقفی و تهیه‌کنندگی سازمان سینمایی اوج، «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی، «شکار حلزون» به کارگردانی محسن جسور و تهیه‌کنندگی مصطفی سلطانی، «ظاهر» به کارگردانی حسین عامری و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید پروینی، «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه‌کنندگی عباس نادران، «ملکه آلیشون» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ابراهیم نورآور محمد، «پرواز ۱۷۵» به کارگردانی محمدحسین حقیقت و تهیه کنندگی سعید شرفی کیا و «نپتون» به کارگردانی محمدابراهیم غفاریان و تهیه‌کنندگی سیاوش امین‌پور ۱۲ فیلمی هستند که به بخش «نگاه نو» چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر راه یافته‌اند.

بنیاد سینمایی فارابی نیز امسال با 2 فیلم «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید پروینی و «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر و تهیه‌کنندگی سجاد نصراللهی نسب در این رویداد حضور دارد. نکته قابل توجه این است که این 2 فیلم علاوه بر بخش «نگاه نو» در بخش سودای سیمرغ نیز اکران خواهند شد و شانس دریافت سیمرغ بخش اصلی را دارند.

قلب رقه

تقیانی‌پور از صحنه تئاتر تا شانس دریافت سیمرغ

خیرالله تقیانی پور نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر متولد 1362 در کرج است. او ازجمله فیلمسازانی است که از حوزه هنرهای نمایشی و تئاتر وارد سینما و تلویزیون شده است و تاکنون نمایش‌های زیادی را در تهران و شهرستان‌ها روی صحنه برده است.نمایش‌هایی که او تاکنون نویسندگی و کارگردانی کرده است، عبارتند از «صورت و سیرت»، «فریاد خاموش خاطره»، «آخرین پست شب یلدا» و...

 این کارگردان که امسال با فیلم «قلب رقه» در جشنواره فیلم فجر حاضر است در گفتگویی پیرامون همکاری خود با شهرام حقیقت‌دوست در تئاتر عنوان کرد، سابقه‌ همکاری‌ام با شهرام حقیقت دوست از تئاتر شروع شد و سال ۹۶ یک نمایش را در سالن اصلی تئاتر شهر شروع کردیم و از آن همکاری لذت بردم و زمانی که ایده فیلم «قلب رقه» شکل گرفت آن را با شهرام در میان گذاشتم و او نیز استقبال کرد.

رقه7

 تقیانی‌پور سال 1397 فیلم سینمایی «اینجا خانه من است» را به تهیه‌کنندگی بسیج صداوسیما ساخت. این فیلم به روزهای ابتدایی دفاع مقدس توجه دارد و از نگاه یک کودک عراقی روایت می‌شود. این فیلم داستان ورود نیروهای بعثی به خرمشهر و مقاومت نیروهای مردمی، نظامی و انتظامی در برابر نیروهای مهاجم را روایت می‌کند.

 در «اینجا خانه من است» بازیگرانی ازجمله کامبیز دیرباز، لیندا کیانی، مارال فرجاد، محمد شکری، مرتضی شاه‌کرم، مصطفی ساسانی، مهدی پناهی، جواد پورزند، حسین شفیعی، علی سلیمانی و علی غابشی ایفای نقش کرده‌اند.

 همچنین، سریال «ترور» که از شبکه یک سیما پخش می‌شد، به کارگردانی خیرالله تقیانی پور درباره ترور نافرجام شهیدحاج قاسم سلیمانی در کرمان است که به سفارش مرکز سیمافیلم و با مشارکت موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی تولید شده است. او پیش از این ۲ فصل از مجموعه «نجلا» را به تولید رسانده بود.

 تقیانی‌پور امسال با فیلم «قلب رقه» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و باید منتظر ماند و دید که این فیلم می‌تواند اولین جوایز سینمایی را برای این کارگردان تئاتری به ارمغان بیاورد یا خیر؟

آپاراتچی

 طاهرفر و «آپاراتچی»

قربانعلی طاهرفر متولد شهر تبریز، از سال 1361 وارد انجمن سینمای جوان شده و در سال 1372 اولین فیلم خود را با نام «خاک آشنا» ساخته است. او در سال 1375 اولین مجموعه تلویزیونی خود را با موضوع کودک و نوجوان، به نام «سحرخیزان کوچک» تولید کرده و «ترمینال غرب»، ازجمله آثار اخیر اوست که فانوس هفتمین جشنواره عمار را کسب کرده است. همچنین نویسندگی و کارگردانی 3 فیلم بلند و 8 مجموعه تلویزیونی نیز در کارنامه او به چشم می‌خورد.

این کارگردان تبریزی امسال با فیلم کمدی درام «آپاراتچی» در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر حاضر شده است. فیلمنامه این فیلم با نگارش حسین تراب‌نژاد و احسان لطفیان برداشتی آزاد از کتاب «آپاراتچی» نوشته روح الله رشیدی است که رویدادهای اوایل دهه ۶۰ شهر تبریز را روایت می‌کند.

این فیلم دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما را روایت می‌کند که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است.

طاهرفر

طاهرفر در گفت وگویی درباره فیلم «آپاراتچی» گفته؛ موقعیت «آپاراتچی» با «اخراجی‌ها» متفاوت است. در کنار درامی که در «آپاراتچی» تعریف می‌شود ما موقعیت‌های مختلفی از اتفاقات دهه 60 تبریز را شاهدیم که تا به این زمان از آنچه که تا به حال در سینما دیدیم یک اتفاق کاملا متفاوت محسوب می‌شود. این فیلم در بستر موقعیت‌هایی مثل نماز جمعه، اعزام نیرو، جنگ، شهادت، ترور و رویدادهای اجتماعی دیگر شکل و جان می‌گیرد. به لحاظ فیلم‌نامه‌ای تا آنجا که ذهنم یاری می‌کند چنین اثری در بستر سینما نداشته‌ایم.

تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر و رضا ناجی در کنار بازیگرانی چون هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امید روحانی و علیرضا استادی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

وحید مبصری، امین گلستانه، حسین عابدینی و ولی فروتن از دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.