به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، فرح زارع گفت: من درگیر ساخت فیلمی درباره ناشنوایان بودم که با موضوعی تازه مواجه شدم. فرزندان شنوای خانواده‌هایی که والدین ناشنوا دارند، شرایطی دشوار و ویژه دارند. به دلیل کمبود امکانات اجتماعی برای کمک‌رسانی و تسهیل ارتباطات اجتماعی و زندگی این زوج‌ها فرزندانشان از کودکی وارد چالش‌هایی جدی می‌شوند.

او ادامه داد: خانواده‌های ناشنوا، مسائل ارتباطی و چالش‌های بسیاری در زندگی دارند. رفتن به اداره‌ها، دادگاه، مدارس و ... برایشان تسهیل نشده. درحالی که در کشورهای دیگر آنها مترجم مخصوص دارند. در ایران، کودکان شنوای این خانواده‌ها بار مسئولیت را بردوش می‌کشند و این باعث پیامدهایی برایشان می‌شود.

زارع گفت: از سال 98 درگیر ساخت این پروژه بودم اما شیوع ویروس کرونا، روند تولید را به تاخیر انداخت. با انتخاب سوژه که دختری سی و چند ساله بود، همراه او که راوی فیلم است، به زندگی خانوادگی و اجتماعی‌اش ورود کردم و ناظری بر تلاش‌های او بودم. 

این کارگردان افزود: «کدا» اصطلاحی است که به فرزندان شنوای خانواده‌های شنوا گفته می‌شود. دختری که فیلم روایت اوست، یک «کدا» ست. این دختران و پسران همواره این دغدغه را دارند که صدایشان به گوش جامعه برسد و درک شوند. امیدوارم این مستند، توجه جامعه و مسئولان را به این بچه‌ها بیشتر کند.

فرح زارع پیشتر مستندهای «رسن»، «به من اشاره کن»، «کویر سبز» و «ماهیاک» (برنده تندیس بهترین کارگردانی مستند کوتاه بخش بین‌الملل دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت) و... را کارگردانی کرده است.

عوامل مستند «من کدا هستم» عبارتند از نویسنده، پژوهشگر و کارگردان: فرح زارع، تصویربردار: سیدمهدی موسوی، فرح زارع، صدابردار: مینا تقی‌زاده، اعظم مرادی، صداگذار: حامد حسین‌زاده، تدوین: مینا تقی‌زاده، اصلاح رنگ و نور: ایمان صالحی، دستیار تهیه: علی کشاورز، تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.