گروه سینمایی هنرآنلاین: ابراهیم حاتمی‌کیا که رفاقتی دیرین با زنده‌یاد طالب‌زاده داشت، در پیام خود برای تسلیت این سینماگر و مجری و برنامه‌ساز قدیمی نوشت:

«نادرترین یار.

حاج نادر طالب‌زاده از میان یاران رفت.

نادر طالب‌زاده، نادرترین شخصیتی بود که در حوزه هنر سینما می‌شناختم.

نادر بود در چهره پرنفوذ و مهربانش.

نادر بود در اصرار و ایمان به آنچه معتقد بود و با همه وجود آن را در رسانه و هنر به‌کار می‌بست.

نادر بود در زیست غریبش در سرزمین غرب.

نادر بود در سلوک عارفانه و مومنانه.

نادر بود و بعید می‌دانم کسی بتواند جای خالی او را پر کند.

خدایش او را با اولیا محشور کند.»

در متن پیام آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران برای درگذشت مرحوم طالب‌زاده چنین آمده است:

«درگذشت هنرمند انقلابی و فرهیخته، چهره موثر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، مرحوم نادر طالب‌زاده، دل اصحاب فرهنگ و هنر را جریحه‌دار ساخت و اهالی هنر متعهد را داغدار کرد. این جهادگر جبهه جنگ نرم در مستندسازی، مجری‌گری، کارگردانی و برنامه‌سازی آثار درخشانی از خود به جا گذاشت و در کسوت یک فعال رسانه‌ای و همچنین مدیر فرهنگی و کارشناس مسائل بین‌المللی، افق‌های تازه‌ای از آگاهی‌بخشی و مبارزه با تهاجم فرهنگی گشود.

افزون بر اینها، این همرزم و یار شهید آوینی با فعالیت‌های آموزشی متعدد، همواره در سنگر مقاومت و استقامت پاسدار بی‌چشمداشت آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و ارزش‌های متعالی فرهنگ و هویت ملی بود و نام خود را در تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم ماندگار کرد.

اینجانب درگذشت این هنرمند و فعال فرهنگی جبهه انقلاب را به خانواده محترم، جامعه هنری و شاگردان آن فقید تسلیت می‌گویم و در این ایام پرفیض برای ایشان علو درجات و همجواری با شهید آوینی و دیگر شهدای گرانقدر هنرمند و برای بازماندگان صبر و سلامتی از خداوند سبحان مسئلت دارم.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم در پیام تسلیت خود نوشت: «درگذشت هنرمند خستگی‌ناپذیر، متعهد و انقلابی، مستندساز سال‌های پرافتخار دفاع مقدس استاد حاج نادر طالب‌زاده موجب تاسف و تاثر فراوان شد.

آن مجاهد نستوه عرصه هنر که از همراهان و همکاران سید شهیدان اهل قلم شهید سیدمرتضی آوینی بود، سراسر عمر خود را وقف خدمت مخلصانه و بی‌منت به انقلاب اسلامی کرد و حقیقتاً از چهره‌های درخشان عرصۀ جهاد تبیین و الگویی جاودان برای تمامی هنرمندان جبهه مقاومت و مبارزه با رژیم جنایتکار صهیونیستی به شمار می‌آمد؛ آن مرحوم در مسئولیت‌های گوناگون از جمله دبیری کنفرانس بین‌المللی افق نو، دبیری جشنواره فیلم عمار، تهیه و تولید مستند و تولیدات هنری متعدد روشنگر و انقلابی و تدریس و پژوهش فرهنگی و رسانه‌ای باقیات صالحات ارزشمندی از خود بر جای گذاشت. مرحوم طالب‌زاده با هنر خود، صدای مظلومان عالم بود و دغدغۀ یاری‌رسانی به مظلومان و مستضعفان عالم لحظه‌ای از خاطر شریف او دور نماند.

اینجانب این ضایعه را محضر ملت شریف ایران، مجاهدان جبهۀ هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی، دوستداران، شاگردان و خانوادۀ آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.»

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دو هشتگ #حاج_نادر_عزیز و #هنرمند_تراز_انقلاب در توییتر نوشت: ‌حاج نادر عزیز، هنرمند تراز انقلاب و مدافع دیرین آرمان قدس در روز قدس به دیدار حق شتافت. سردار بی‌مثالی که سال‌ها در جبهه فرهنگی انقلاب جنگید و تا پای جان بر آرمان خویش استوار ماند. او اینک در جوار معبود، میهمان برادر شهیدش سیدمرتضی آوینی است.»

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در واکنش به درگذشت مرحوم طالب‌زاده این پیام کوتاه را در توییتر منتشر کرد: «استاد نادر طالب‌زاده از جمله انقلابیونی بود که عالمانه خط نفاق داخلی و صهیونیزم جهانی را رسوا کرد و تا آخرین نفس پای انقلاب ایستاد و در روز قدس به یاران شهیدش پیوست. روحش قرین رحمت الهی باد.»

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی هم در توییتر نوشت: «نادر طالب‌زاده عزیز به حق برای جبهه انقلاب مثل پدر بود؛ زبان هنر را خوب می‌شناخت، به حوزه بین‌الملل مسلط و در انقلابیگری هم استوار بود؛ تلفیق اینها از او یک چهره هنری استکبارستیز و عدالت‌طلب پدید آورده بود؛ رحمت‌الله علیه.»

این هم متن پیام حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران: «با نهایت تاثر و تاسف ضایعه فقدان‌ مرحوم استاد نادر طالب‌زاده جامعه رسانه‌ای و سینمایی و خانواده بزرگ رسانه ملی را در سوگ خود نشاند. مرحوم طالب‌زاده از خیل یاران شهید اهل قلم سیدمرتضی آوینی بود که لحظه‌ای از جهاد تبیین و دفاع از اصول و ارزش‌های انقلاب و جمهوری اسلامی فروگذار نکرد.

اینجانب درگذشت آن شخصیت دغدغه‌مند و دلسوز جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی را به همسر مکرمه و فرزندان داغدار ایشان و همه دوستداران ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال برای بازماندگان  صبر و شکیبایی و برای آن مرحوم غفران واسعه الهی و همجواری با یاران شهیدش را مسالت می‌کنم.»

علیرضا زاکانی،‌ شهردار تهران به درگذشت زنده‌یاد طالب‌زاده با این متن کوتاه واکنش نشان داد: «نادر طالب‌زاده حق بزرگی بر جریان رسانه‌ای و مستندساز انقلابی کشور دارد. ۴ دهه تلاش رسانه‌ای برای ترویج گفتمان مقاومت ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی در خارج از ایران نشانه باور عمیقش به آرمان‌های امام راحل بود. روحش شاد.»

ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضاییه در پیام تسلیت درگذشت هنرمند متعهد و انقلابی نوشت: «درگذشت هنرمند انقلابی و چهره برجسته جهاد تبیین و آگاهی‌بخشی جناب آقای نادر طالب‌زاده موجب تاثر و تاسف شد. ایشان از چهره‌های فرهیخته و از سرداران جبهه جنگ نرم و دفاع از انقلاب اسلامی و از پیشگامان عرصه هنر متعهد و نیز از پیشکسوتان فعال و خوش‌ذوق ساحت فرهنگ انقلابی بود که عمیقا به اندیشه‌ها و آرمان‌های فکری امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله العالی) متعهد بود.

او با تلاشی خستگی‌ناپذیر حتی در اوج دوران سخت بیماری نیز از این جهاد فی سبیل‌الله دست نکشید. حضور همزمان در عرصه‌های مختلف فرهنگ و رسانه از جمله مستندسازی، فیلمسازی، راه‌اندازی جشنواره‌های ضد استکباری و نیز پرورش استعدادهای درخشان مبتنی بر پایه‌های فکری انقلاب اسلامی، از ایشان شخصیتی کم‌نظیر در جامعه فرهنگی ما ساخته بود.

همین مبارزات ضد استکباری و ضد صهیونیستی منجر به قرار گرفتن نام او در فهرست تحریم‌های استکبار جهانی شد که این نیز برگ زرین دیگری در تاریخ پرافتخار زندگی آن فقید سعید به حساب می‌آید.

اینجانب فقدان این عزیز را به جامعه فرهنگی و هنری کشور به خصوص خانواده محترم ایشان تسلیت و تعزیت عرض نموده و از حضرت باری تعالی برای آن مرحوم غفران واسعه الهی ‌برای بازماندگان صبر وشکیبایی مسالت دارم.»

مسعود ده‌نمکی که پیش‌تر به بستری شدن مرحوم طالب‌زاده واکنش نشان داده بود، برای درگذشت او این متن انتقادی را منتشر کرد: «نادر جان!

می‌دانم از امشب پوسترهایت را فراوان چاپ خواهند کرد و برایت کلیپ‌ها و مستندها خواهند ساخت اما از غصه‌های این سال‌های آخر تو نخواهند گفت. از بی‌مهری‌های کسانی که تو برایشان نردبان فراهم کردی. از حرف‌های در گوشی که بارها برایم گفتی و مرا هم به صبوری دعوت کردی.

از اینکه می‌گفتی مسعود جان! نسل جنگ چیز دیگری بود و تکرارنشدنی است و از همسنگران امروز باید به اندازه فهم‌شان توقع داشت. می‌گفتی چک دست کسانی است که خودمان دسته‌چک دستشان دادیم اما به اسم نوانقلابی‌گری از روی ما رد شده‌اند. کاری که ما با نسل خودمان و سیدمرتضی آوینی نکردیم.

می‌دانم درست مثل شهید آوینی همان‌ها که خون به جگرش کردند و برایش مرثیه خواندند برای تو هم همان‌ها که قلبت را آزردند سیاهپوش خواهند شد. حیف که به صبر و سکوتم فراخواندی وگرنه گفتنی‌ها بسیار است. عزت و ذلت دست خداست نادر جان. سلام مرا هم به امام و شهدا برسان و بگو رفقای قدیمی در راهند.»

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در دلنوشته خود برای درگذشت طالب‌زاده نوشت: «به نام خدای شهدا

نادر طالب‌زاده شهادتت مبارک

سلام برادر بزرگوار

سلام رفیق

سلام شفیق

سلام شهید

سلام بر تو روزی که به دنیا آمدی، روزی که زیستی و مبارزه کردی و روزی که در ماه خدا و فوران رحمت کبریایی‌اش مشتاقانه به سوی معبود پر کشیدی. آقا نادر چه خوب رایحه‌ای که از سید شهیدمان آقا مرتضی آوینی عزیز را به امانت گرفتی، پاس داشتی و حالا در ملکوت به رفیقت با سربلندی ادا می‌کنی.

نادر جان تو ثابت کردی که جهاد در عرصه جنگ نرم چه بسا دشوارتر و مظلومانه‌تر از جنگیدن در میادین آتش و خون است. چه خوب نشان دادی که جهاد با سرمایه گرانسنگ آبرو گذاشتن در میدان و از ملامت‌ها و زخم زبان‌ها نهراسیدن کمتر از شهادت با مرگ سرخ نیست. نادر جان تو هم بسان مرتضی نشان دادی که در باغ شهادت بسته نیست فقط بصیرت می‌خواهد و همت.

حالا کارگردان و گوینده «خنجر و شقایق» در بزم بهشتیان همدیگر را در آغوش گرفته‌اند. در روزهای پایانی ماه رحمت خدا با ملائکی که در شب قدر نزول کردند همراه شدی و به آسمان پر گشودی.

نادر جان شهادت مبارک و گوارایت. اگر چه که در سوگت رفقایت نالان و حیرانند.»

محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی هم برای درگذشت نادر طالب‌زاده این پیام تسلیت را صادر کرد: «استاد نادر طالب‌زاده، پدر و معلم دلسوز جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی به رفقای شهیدش پیوست. جان بیقرارش، او را سه ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از دانشگاه کلمبیا به وسط خیابان‌های تهران کشاند.

او همیشه حاضر بود؛ از عکاسی لحظه‌های انقلاب تا سرپرستی خبرنگارهای خارجی، از دفاع مقدس تا سریال مسیح و برنامۀ راز، از گروه تلویزیونی حوزۀ هنری تا جشنوارۀ عمّار. او از برپاکنندگان جبهۀ فرهنگی انقلاب بود و هر آنچه امروز در این جبهه هست بهره‌ای از همّت، اراده و دانش آن مجاهد خستگی‌ناپذیر دارد. حاج نادر برای ما که آن قلندر شهید را از نزدیک درک نکردیم، غنیمتی گرانبها بود که بوی سیدمرتضی را از او استشمام می‌کردیم.

چه عاقبت دل‌انگیزی که در عزیزترین ماه و یوم‌الله قدس در جوار یار دیرینش، آوینی بزرگ آرام می‌گیرد. روح بلند او در پناه حضرت حق جلّ و علی، غرق نور و رحمت باشد و ان‌شاءالله همۀ ما دلبستگان آن جانِ طالبِ حقیقت، در سرای باقی به او و یارانش ملحق شویم.»

متن پیام سیدمهدی جوادی، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی برای درگذشت نادر طالب‌زاده به این شرح است:

«پرواز شهادت‌گونه سردار سرافراز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حاج نادر طالب‌زاده را همزمان با ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم. حاج نادر طالب‌زاده از مصادیق «اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا علیه‌السلام» بود که سال‌ها به عنوان جهادگر و رزمنده، سنگر رسانه‌ را «کربلای مبارزه حق و باطل» قرار داده بود. نام این سردار جنگ نرم عجین بود با مبارزه علیه صهیونیسم و استکبار جهانی و چه تقارنی است رحلت شهادت‌گونه او با روز جهانی قدس.

اکنون او میهمان شهدا و در آغوش رفیق دیرینه خود سید شهیدان اهل قلم است که می‌فرمود: «غایت خلقت جهان، پرورش انسان‌هایی است که در برابر شدائد، بر هر چه ترس و شک و تردید و تعلق است غلبه کنند و حسینی شوند». فقدان این استاد ارجمند و مبارز نستوه ثلمه‌ای برای همه آزادیخواهان جهان و اهالی فرهنگ و رسانه است.

با عرض تسلیت و تعزیت به خانواده محترم حاج نادر طالب‌زاده و جامعه هنری و رسانه‌ای کشور، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، غفران و رضوان الهی را مسئلت دارم‌. ان شاالله قرین رحمت واسعه الهی و همنشین سالار شهیدان باشند.»